Automobilka Škoda Auto začala v závodě v Mladé Boleslavi vyrábět bateriové systémy MEB. Z České republiky chce udělat evropské centrum elektromobility.
Koncern Volkswagen staví své elektromobily především na platformě MEB (Modular Electrification Toolkit), který najdeme i ve vozech, jako jsou Škoda ENYAQ, Volkswagen ID či Audi e-tron. Právě pro ně bude česká továrna v Mladé Boleslavi vyrábět přes 250 000 bateriových systémů ročně. Jde o první závod, kde se baterie mimo Německo montují.
Výroba je bezpečná, většina práce je na robotech
Výroba je z velké části automatizovaná, a to i díky investici zhruba 130 milionů EUR do moderní výrobní linky. Pouhých 250 zaměstnanců tak ročně vyrobí pro Volkswagen přes 250 000 bateriových systémů, přičemž do konce roku 2023 dojde k dalšímu rozšíření výroby a kapacita tak naroste na více než 380 000 systémů ročně.
Christian Bleiel, vedoucí Výroby komponentů ve ŠKODA AUTO, doplňuje: „Naše nová montážní linka bateriových systémů pro platformu MEB nastavuje měřítka v efektivitě, automatizaci, přesnosti, čistotě a digitalizaci. Ve spolupráci se společností Volkswagen Group Components, našimi partnery a dodavateli, činíme prostřednictvím zahájení výroby bateriových systémů zásadní krok v transformaci v rámci přechodu od spalovacích motorů směrem k elektromobilitě. Další pak učiníme na konci roku 2023, kdy rozběhneme druhou fázi rozšíření výroby a budeme schopni vyrábět ročně celkem více než 380 000 bateriových systémů.“
MEB aneb co se v Česku vyrábí?
Hlavní sídlo české automobilky je v Evropě mimo území Německa jediným místem, kde se budou vyrábět bateriové systémy pro platformu MEB:
- Nejmenší verze s osmi moduly má kapacitu 55 kWh.
- Střední varianta s devíti moduly pak přes 62 kWh.
- Největší baterie s 12 moduly uchová 82 kWh.
Kromě modulů, které mají vždy 24 článků, patří k součástem bateriového systému pro platformu MEB také skříň baterie s integrovaným chladicím systémem, řídicí systém baterie a potřebná elektrická propojení. ŠKODA AUTO vyrábí v Mladé Boleslavi navíc ještě další elektrokomponenty: Již od podzimu 2019 zde vznikají vysokonapěťové trakční baterie, které se používají v modelech SUPERB iV, OCTAVIA iV a ve vozech s plug-in hybridním pohonem dalších koncernových značek.
Škoda ukázala video, na němž lze spatřit nejen robotizaci a automatizovanou výrobu, ale také plně automatizovaný sklad baterií o rozloze 3 500 m2, kam se vejde na 3 200 bateriových systémů (32 vagónů denně), což odpovídá 2 dnům výroby. Baterie ze závodu v Mladé Boleslavi následně míří přímo na montáž či partnerům z Volkswagen Group.§
Zdroj: Škoda Auto