Zednářská lóže, nebo spíš semeniště trapnosti? Češi váhají, co si myslet o exkluzivní sociální síti Clubhouse. Momentálně je jen pro zvané a českou verzi okupují hlavně marketéři, influenceři a redakce Deníku N. Abyste nemuseli psát s prosíkem kamarádům o pozvánky, podstoupil jsem tohle kolečko za vás a v úterý kolem poledne jsem se se zatajeným dechem poprvé přihlásil do tzv. aplikace elit.
Pozvánky se posílají na telefonní číslo, na které vám zpráva s odkazem na instalaci. Clubhouse je běžně dostupný v AppStore (zatím jen pro iPhone a iPad), ale vyžaduje verifikaci přes SMS, která přijde právě na číslo uvedené v pozvánce. Dbejte na to, abyste tomu, kdo vás zve, napsali správný telefon, protože jednou odeslaná pozvánka už nejde zrušit a vzhledem k tomu, že jich má každý ze začátku omezený počet, může taková ztráta zamrzet. Po zadání verifikační sms si jen vyplníte profil, volitelně potvrdíte spárování s Twitterem a Instagramem, vyberete si, které z nabízených přátel (podle čísel z vašich kontaktů) chcete sledovat, zvolíte případně ještě zájmy, dle kterých vám aplikace nabídne “rooms” (teda jakési chatovací skupiny či místnosti) a můžete začít.
Méně nucené než podcasty. Jízda to ale není…
Narovinu, můj první dojem z možnosti jen tak si povídat je, že autoři sítě přišli s opravdu skvělým nápadem. Vlastně je zábavné i jen tak pasivně poslouchat řeči v „růmkách,“ což dělá drtivá většina uživatelů. Diskuze na Clubhouse působí rozhodně nenuceněji než většina podcastů nebo kanálů na YouTube. Ano, Clubhouse je předně sociální síť, ale spousta lidí to tam podle všeho bere spíše jako další PR kanál než platformu na čistě přátelské setkávání. Nic proti tomu, jistě to může podpořit vztah s publikem a rozvíjení brandu, ale síť kvůli tomu trochu ztrácí to „kouzlo.“
Nicméně, vzhledem k systému pozvánek je na české verzi Clubhousu zatím dohromady tak 5 zajímavých osobností, zbytek jsou marketéři, influenceři nebo nudní lidi jako já. A zmíněná exkluzivita je tak zároveň i příčinou momentální nezajímavosti této sítě. Kdosí to na FB komentoval slovy „je to opravdu jízda!“ Upřímně, jízda to zatím bohužel opravdu není. Ledaže byste za jízdu považovali PR diskuze marketingových agentur.
Narušovat cizí konverzaci se nenosí
Trochu iluzorní je také některými médii šířená představa, že pobyt na stejné sítí jako celebrity vám přinese nějakou sociální mobilitu. Můžete se přece do těch diskuzí přidat a říct svůj názor miliardářům a známým osobnostem přímo do uší. A kdo ví, třeba si vás někdo všimne! Pravda ale je, zapojit se jen tak nemůžete. Celebrity si v místnostech povídají většinou jenom mezi sebou, zbytek tiše poslouchá. A když jim do toho chce vlézt nějaký hlas z lidu, obvykle to působí docela cringe. Upřímně vám to nedoporučuju.
Ať ale neskončíme u laciného hejtu, Clubhouse je pohodlná a zábavná platforma, navíc zatím bez reklam. A nenutí tolik ke ztrácení času jako třeba Facebook nebo Twitter. Těším se, až vyjde i aplikace na Android a místo tipů na zlepšení svého brandu se tam přes den dozvím, jak se mají mí kamarádi. A pokud máte FOMO, tak nemusíte. Stačilo totiž jen pár dnů a už jedou diskuze na téma „hype je pryč.“ Takže než seženete pozvánku, možná tam už nikdo nebude…
Komentář autora