SpaceX vyrábí spolehlivé raketové motory díky 3D tisku. Mezigenerační skok Raptoru 3 je obrovský

SpaceX pod vedením Elona Muska opět přepisuje pravidla hry v dobývání vesmíru. Tentokrát se jedná o motor Raptor 3, který představuje vrchol inovací v oblasti raketových technologií. Díky použití pokročilých metod aditivní výroby (Additive Manufacturing, AM) se podařilo nejen zjednodušit návrh motoru, ale také výrazně snížit náklady a zrychlit výrobu.

Při pohledu na generace motorů Raptor je zřejmé, že cesta od první generace až k současnému Raptoru 3 byla vedena jasným cílem – maximální efektivitou. Zatímco první verze Raptoru byla ukázkou lidského umu a komplexnosti, další generace přinesly postupné zjednodušování a optimalizaci. Raptor 3 je současným vyvrcholením tohoto procesu, kdy došlo ke konsolidaci a vnitřnímu přeuspořádání mnoha komponentů, které byly dříve rozmístěny vně motoru.

Obrázek: SpaceX vyrábí spolehlivé raketové motory díky 3D tisku. Mezigenerační skok Raptoru 3 je obrovský

SpaceX chce být nejlepší a v současné chvíli také nejlepší podle všeho je. Boeing se potýká s problémy svých vesmírných lodí, zatímco SpaceX slaví jeden úspěch za druhým. Foto: Se souhlasem SpaceX

Tento přístup SpaceX dovedl k motoru, který nejen že nevyžaduje ochranné kryty a tepelné štíty, ale zároveň nabízí vyšší účinnost a nižší hmotnost. Raptor 3 je nejen jednodušší na výrobu, ale také spolehlivější.

Revoluce díky 3D tisku

Klíčem k těmto inovacím je právě aditivní výroba, známá také jako 3D tisk. Tato technologie umožňuje SpaceX vytvářet složité a zároveň lehké komponenty, které by byly tradičními metodami výroby téměř nemožné vyrobit. V Raptoru 3 bylo díky této metodě konsolidováno mnoho částí do jednoho komplexního dílu, čímž se výrazně snížil počet součástek a tím i riziko selhání.

SpaceX využívá širokou škálu metod 3D tisku, včetně Laser Beam Powder Bed Fusion (PBF-LB) a Directed Energy Deposition (DED). Zjednodušeně řečeno jde o spékání vrstev kovového prášku výkonným laserem. Tímto způsobem lze vyrobit prakticky cokoliv včetně složitých vnitřních struktur.

Tyto technologie navíc umožňují rychlé iterace návrhů a jejich okamžité otestování, což výrazně urychluje celý vývojový proces. Navíc, díky této metodě je možné výrobu rychle přizpůsobit aktuálním potřebám, což znamená, že SpaceX může nyní vyrábět motory v prakticky neomezeném množství a s výrazně nižšími náklady.

Raptor 3 je lehčí, výkonnější a spolehlivější

Raptor 3 není jen ukázkou technologické vyspělosti, ale také nabízí pozoruhodné technické vlastnosti a specifikace. Tento motor dosahuje tah 330 tun (3,2 MN), což je o 21 % více než u předchozí generace Raptor 2, a přitom je o 7 % lehčí. To je významné zlepšení, které umožňuje raketám SpaceX nést větší náklad a dosahovat vyšších výkonů.

Obrázek: SpaceX vyrábí spolehlivé raketové motory díky 3D tisku. Mezigenerační skok Raptoru 3 je obrovský

Zjednodušení vnější struktury je patrné na první pohled. Foto: Se souhlasem SpaceX

Dalším klíčovým prvkem Raptoru 3 je integrované chlazení a sekundární průtokové okruhy, které zajišťují efektivní distribuci tepla bez potřeby dodatečných ochranných systémů. Tento přístup nejen zvyšuje spolehlivost motoru, ale také snižuje jeho hmotnost a složitost.

Raptor 3 představuje revoluci v tom, jak se raketové motory vyrábějí. Díky pokročilým metodám aditivní výroby je nyní možné rychle reagovat na potřeby trhu a zároveň snižovat náklady. A konkurence na rychlost inovací ze SpaceX zatím nemá odpověď.

Zdroje: Elon Musk na X, Metal AM
Úvodní fotografie: Se souhlasem SpaceX

Odebírat
Upozornit na
guest
5 Komentářů
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Packa

No nevím , článek asi 5x zmiňuje vyšší spolehlivost, ale ten motor byl zažehnut zatím pouze jednou . což moc o spolehlivosti nevypovídá .
Každopádně je tam obrovský pokrok a věřím že nakonec spolehlivý opravdu bude .

František

Pokrok je viditelný, spolehlivost bude zajisté větší, zmizelo hodně dílů. I kdyby se to nedařilo je to veliký krok vřed na který je mořno navázat. Je velmi potěšující vidět využití výpočtových simulací va praxi. V době vývoje prvního motoru tato technologie byla ještě v plenkách.

Martin Laštůvka
  • Tak trochu podfuk, prostě Musk. Na fotce je na gen 1 navěšeno spousta dílů, které ve finále budou na trojce taky, jen nejsou na fotce. Ale jinak klobouk dolů.
Petr Šulc

Je to velký mezigenerační skok, protože s tou hmotností je to trochu složitější. Zatímco v2 měla tah 230 tun a vážila 1630 kg tak V3 má tah 280 tun a váží 1525 kg. ALE! V2 ve skutečnosti s upevněním a kryty váží 2875kg. V trojka kryty nepotřebuje a celkem má… Číst více »

Obrázek: Potřebujete nové ochranné sklo na mobil? Automat GREENMNKY ho perfektně nalepí za 100 sekund
Potřebujete nové ochranné sklo na mobil? Automat GREENMNKY ho perfektně nalepí za 100 sekund
Obrázek: Letadla měnící tvar či umělé svaly a orgány? Díky nové slitině možná již brzy ano
Letadla měnící tvar či umělé svaly a orgány? Díky nové slitině možná již brzy ano
Obrázek: IFA 2024 v kostce: Kompletní souhrn novinek
IFA 2024 v kostce: Kompletní souhrn novinek
Obrázek: HONOR uvedl na český trh Magic V3: Nejtenčí skládací telefon světa vypadá fantasticky. Kolik stojí?
HONOR uvedl na český trh Magic V3: Nejtenčí skládací telefon světa vypadá fantasticky. Kolik stojí?
Obrázek: Kód, který ochromil svět: Microsoft svolává rivaly, aby odvrátil budoucí kybernetickou apokalypsu
Kód, který ochromil svět: Microsoft svolává rivaly, aby odvrátil budoucí kybernetickou apokalypsu
Obrázek: Perseidy tento víkend naposledy rozzáří letošní noční oblohu. Jak a kde je pozorovat?
Perseidy tento víkend naposledy rozzáří letošní noční oblohu. Jak a kde je pozorovat?
Obrázek: Perseidy, Měsíc i polární záře: Dnes večer koukejte na noční oblohu, podívaná bude stát za to
Perseidy, Měsíc i polární záře: Dnes večer koukejte na noční oblohu, podívaná bude stát za to
Obrázek: Rusko blokuje aplikaci Signal: Jak snadno obejít cenzuru, kdyby to jednou nastalo i u nás?
Rusko blokuje aplikaci Signal: Jak snadno obejít cenzuru, kdyby to jednou nastalo i u nás?