Naughty Dogs lze označit jako jedno z nejúspěšnějších studií vůbec. Kdyby ho však v roce 2001 neodkoupil japonský gigant Sony, dnes by dost možná vydávalo maximálně zapadlé indie hry a takové The Last of Us bychom si vůbec nezahráli. Jeden z jeho zakladatelů nedávno prozradil, proč k akvizici došlo a proč je za ni vděčný.
Naughty Dogs už je delší dobu studiem Sony a má za sebou jedny z nejlepších her na PlayStation a další konzole. Konkrétně série The Last of Us byla některými médii označována za doslova revoluční a „nejlepší hru na PS“. Za ikonickou je však považována i dobrodružná série Uncharted.
My se však podíváme dál do historie, protože Naughty Dogs toho za sebou má mnohem více. A hlavně – nebýt jednoho rozhodnutí, vypadalo by dnes úplně jinak. To podle serveru Insider Gaming potvrdil v příspěvku na síti LinkedIn i jeho spoluzakladatel Andrew Gavin.
Andrew Gavin a Jason Rubin založili společnost Naughty Dog v roce 1984 s cílem přinést na trh velké tituly. Vydali však jen několik zapadlých her. Až v 90. letech se studio prosadilo s hrou Crash Bandicoot. Ambice mu nechyběly, rozpočty na jednotlivé projekty však narůstaly a finance chyběly.
Za vším hledej peníze
„Ještě v roce 2000 jsme si každý projekt financovali sami a stres z nezávislého financování narůstajících rozpočtů byl obrovský,“ přiznal Gavin. „Nebyli jsme to jen my. Byl to (a stále je) systémový problém v oblasti AAA her. Vývojáři téměř nikdy nemají prostředky na financování vlastních her, což dává vydavatelům obrovskou páku,“ napsal Gavin.
„Prodej společnosti Sony neznamenal jen zajištění finanční budoucnosti Naughty Dog. Šlo o to poskytnout studiu prostředky, aby mohlo i nadále vytvářet ty nejlepší možné hry, aniž by ho drtila tíha raketově rostoucích nákladů a ochromující strach, že jediné pochybení vše zničí,“ napsal dále Gavin.
S ohledem na minulost napsal, že se rozhodně jednalo o správné rozhodnutí. „AAA hry se od té doby zdražily. Dnešní vývoj velkorozpočtových her může snadno přeskočit 300, 400 nebo dokonce 500 milionů dolarů,“ vysvětlil s tím, že studio by mohlo bez Sony nějak fungovat, ale nemohlo by vzkvétat.
Aktuálně Naughty Dog láká na chystanou hru Intergalactic: The Heretic Prophet. Příliš mnoho detailů známo není (hlavně datum vydání), těšit se však můžeme na souboje s robotickými monstry v kůži lovkyně odměn Jordan A. Mun. Titul bude cílit na milovníky estetiky 80. let. Vzhled hlavní hrdinky však vyvolal kontroverzi.
Zdroje: Insider Gaming