Je to velká ironie. Služby jako Spotify jsou všudypřítomné, oblíbené a instalované na milionech zařízení. Jejich zisky jsou v miliardách, jenže takové jsou i výdaje.
Za rok 2019 Spotify prodělalo 186 milionů euro, a to i přesto že má stovky milionů uživatelů; v současné době kolem 350 milionů. Celý nahrávací hudební byznys streamovací služby vedou; jen v USA měly za rok 2020 obrat ve výši 10,1 miliard dolarů, meziroční nárůst navíc o více než miliardu.
Paradox úspěchu Spotify
Nic nenapovídá tomu, že výsledky za rok 2020, zatím nezveřejněné, budou lepší. Jen ve druhém kvartálu prodělalo Spotify (mimochodem švédská firma) 356 milionů euro. Jde o fascinující paradoxní situaci. Spotify každý rok zaznamenává obrovské úspěchy, rozšiřování působnosti i znaky monopolizace některých částí průmyslu, přesto však prodělává velké peníze na každoroční bázi.
Počet platících zákazníků i minulý rok stoupl, a to o desítky milionů; zatím se ale zdá, že finanční propad bude naopak ještě vyšší než v minulých letech.
No, firmy jako Amazon nebo Tesla by mohly vyprávět.
Streamovací aplikace jsou celkově zodpovědné za přibližně 83 % obratu celého hudebního průmyslu ve Spojených státech. Prodeje dříve běžných nosičů jako jsou CD a DVD dále klesají, stejně jako po internetu prodávaná jednotlivá alba. Růst zaznamenávají už jedině „vinyly“ – gramofonové desky, které někteří posluchači stále preferují pro jejich specifický zvuk.
Streaming hudby je celkově zvláštní systém. Nejlépe prospívá velkým autorům populární hudby, kteří mají zdaleka nejvyšší výdělky; menší, nezávislí autoři nemají ze Spotify, Deezeru či Apple Music nic, ale je pro ně těžké se jim vyhnout – uživatelé jsou na „svoje“ hudební aplikace zvyklí.
Zdroj: Engadget
Nějaké vysvětlení? Clanek vypadá jak kdyby mu chyběli odstavce.