Úder Epicu vůči App Storu Applu jako kdyby roztrhl pytel vzájemné nevraživosti. Všichni se nyní do bitky přidávají.
Microsoft se rozhodl snížit procento, jaké musí vývojáři odvádět firmě za každou prodanou hru v rámci Xbox Game Pass Storu na PC i konzolích; vyrovná 12 %, které drží Epic. Steam, oproti tomu, se stále drží tradičních 30 % – mimochodem stejného procenta, jaké odvádí zákazníci Applu z každé transakce v rámci App Storu.
Částky, o nichž se nikdy dřív moc nemluvilo, nyní rychle vyplouvají na povrch. Po silně medializované žalobě Epicu se postupně přidávají další a další hráči, kteří mají zájem snížit sílu konkurence.
Není jiné možnosti?
Steam vpravdě byl monopolní sílou počítačových platforem pro distribuci videoher, nicméně jeho pozice už není zdaleka tak jasná. Obchody jako GOG, Humble Bundle, Epic, Xbox Game Pass a další si vybojovávají silnější místa, a jak je vidět, chtějí ještě silnější.
Podle původních tvůrců Humble Bundlu, Wolfire Games, se Valve chová monopolně a využívá svou tržní sílu k tomu, aby je společnost donutila „prodávat hry skrze obchod Steam, kde musí Valve odevzdát 30% podíl“ z každé prodané hry. (Humble Bundle už dnes patří pod impérium IGN, Wolfire Games jsou nyní nezávislí vývojáří v USA.)
Podobně jako v případě soudního řízení s Applem, Wolfire Games neargumentují, že by snad Valve bylo monopolem; tvrdí místo toho, že Valve využívá monopolní praktiky k prosazování své platformy. A že vlivem této platformy dusí průmysl alternativní aplikací a obchodů, které by daly vzniknout nižším cenám pro spotřebitele.
Valve nyní kontroluje asi 75 % trhu podle tvrzení Wolfire Games (což odpovídá), a roční zisky jen z onoho 30% poplatku činí 6 miliard dolarů.
Wolfire Games uvádí několik způsobů, kterými Valve zneužívá své tržní postavení. Je velmi pravděpodobné, že se Valve proti nim v nejbližší době ohradí.
Rozhodnout musí soud
Mezi udávané argumenty patří skutečnost, že žádná jiná platforma není schopna konkurovat Steamu, přestože vývojářům nabízí vyšší podíl ze zisků. Steam mimo jiné neumožňuje vydavatelům prodávat PC hry a herní klíče levněji na jiných platformách. Konkurenční platformy proto nemohou Steamu efektivně konkurovat, pokud si nedojednají exkluzivitu nebo se vydavatel dobrovolně nevzdá Steamu – což neudělá téměř žádný, protože většina hráčů kupuje hry právě tam.
Většina ostatních platforem proto začala hry zároveň nabízet i na Steamu, příkladem je EA a Microsoft. To je podle Wolfire Games jasným důkazem zneužívání dominantního tržního postavení. Wolfire Games samozřejmě ignorují výhody, které Steam má a to, že jsou uživatelé na platformu zvyklí; jak to tedy vlastně je budou muset rozhodnout soudy.
Je možné, že se ke tlaku v budoucnu přidá i Evropská komise. Apple podle ní monopolní postavení pravděpodobně zneužívá, a pozice Valve je na herním trhu skutečně velmi silná. Je rovněž možné, že se k žalobě Wolfire Games přidají další. Ač jen spekulace, lze předpokládat, že tým právníků Epicu se na podobný střet připravuje delší dobu.
Zdroj: Verge
Úvodní fotografie: Freepik