Projekty Elona Muska jsou známé dvěma věcmi: megalomanstvím a inovativností. Takové vlastnosti zároveň logicky způsobují, že rozpočty SpaceX nebo Tesly, o které se dnes budeme bavit, dosahují astronomických výšin. Se zisky už je to horší.
Jak trefně píše Jon Evans ze serveru TechCrunch: všichni milují Teslu jako společnost, ale mnozí lidé nesnáší Teslu jako podnikání. Její prodělečnost dosahuje legendárních proporcí: podle agentury Bloomberg ztrácí firma téměř půl milionu dolarů každou hodinu a to navíc v situaci, kdy prakticky nemá srovnatelnou konkurenci; která však již brzy na trh dorazí.
Je otázkou, zda má Tesla vůbec naději v soutěživějším prostředí přežít. Musk je sice vizionář, ale na vedení úspěšné firmy to tak úplně nestačí. Je dobré nezapomenout, že jeho finanční základ pochází z PayPalu, kterého je spoluzakladatelem.
Nehledě na to, že personální struktura Tesly na tom není nejlépe (doba, po kterou manažeři ve firmě setrvají, není zrovna vysoká) a některé nápady Muska lze považovat spíše za zbožné snění než realitu. Pravda, stydlivý multimilionář již zdánlivé sci-fi ve skutečnost proměnil, projekty jako Hyperloop však balancují na hraně toho, co je vůbec fyzicky reálné; většina dostupných studií však prozatím tvrdí, že podobný způsob přepravy možný je.
Ale to už odbočujeme: Tesla pracuje s ověřenějšími technologiemi, byť, jak je vidět, o jejich praktičnosti a ekologičnosti lze polemizovat. Náklady výrazně převyšují zisky a výroba baterií do vozů také není zcela šetrná k přírodě – byť to není tak hrozné, jak některé weby naznačují.
Krach nebo vzestup? A záleží na tom vůbec?
Část odborníků se domnívá, že je Tesla blízko bankrotu. Pravda, zlí jazykové to tvrdí už roky, ale tentokrát mohou být pravdě velmi blízko.
Jon Evans nabízí na TechCrunch lehce odlišný pohled na věc: věří, že Tesla není o zisku nebo penězích jako takových, ale že je „pionýrem flotil chytrých, pro masový trh určených elektrických vozů a podpůrné infrastruktury i bateriové technologie, která se neomezuje pouze na automobily. Vydělávání je druhotné.“
Je pravda, že Musk dlouhodobě tvrdí, že chce změnit svět. Pokud jsou pro něj peníze vedlejší, jde na to vlastně docela dobře.
Co se týče akcionářů, je Evans americky pragmatický: je to kapitalismus. Vložili své peníze do projektu a museli doufat, že dopadne dobře. Neúspěch a finanční ztráta je jen rizikem jakéhokoli investování.
Ve výsledku má pravdu. Veřejnosti může být jedno, jak Tesla dopadne: to své už udělala. Elektrovozy jsou díky ní mnohem dál, stejně jako osvěta veřejnosti, a trh už si sám protřídí, zda nakonec konkurence, které Tesla technicky vzato umožnila vzniknout, uspěje.