Výrobci automobilů ve snaze přivést na svět skutečně autonomní řízení využívají nejrůznější kombinace senzorů. Tesla Motors se však chce spolehnout pouze na kamery a sbohem u nových vozidel dává i hojně používanému ultrazvuku. Kamery prý ultrazvuk spolehlivě nahradí.
Společnost Tesla oznámila, že postupně ukončuje používání ultrazvukových senzorů, které se v jejích elektromobilech používají k detekci překážek na krátkou vzdálenost. Zatímco ostatní výrobci automobilů používají kromě kamer také LiDARy, radary a další senzory, společnost Elona Muska je rozhodnuta používat ve svém asistenčním systému Tesla Vision pouze kamery.
Během několika příštích měsíců odstraní ultrazvukové senzory z nových vozů Model 3 a Model Y, do roku 2023 je pak vyřadí z modelů Model S a Model X. Podle společnosti Tesla se nyní používají hlavně pro parkování a varování před kolizí na krátkou vzdálenost.
Riskantní sázka na kamery? Ultrazvuk zatím nenahradí
V rámci změn budou u nových vozidel, která nejsou vybavena ultrazvukem, omezeny nebo deaktivovány některé funkce, včetně parkovacího asistenta, který upozorňuje na okolní objekty při rychlosti nižší než 5 km/h, a dále funkce Autopark, Summon a Smart Summon. Tyto funkce budou obnoveny prostřednictvím aktualizací „v blízké budoucnosti“, jakmile budou fungovat stejně dobře i s kamerovým systémem.
Jaké funkce budou dočasně omezeny?
- Parkovací asistent: upozorňuje na okolní objekty, když vozidlo jede rychlostí nižší než 5 km/h.
- Autopark: automaticky manévruje do paralelních nebo kolmých parkovacích míst.
- Summon: manuální pohyb vozidla vpřed nebo vzad prostřednictvím aplikace Tesla.
- Smart Summon: přivolá vozidlo na místo, které si zvolíte, prostřednictvím aplikace Tesla.
V loňském roce začala Tesla postupně vyřazovat radarové senzory ve prospěch systému Autopilot využívajícího pouze vizuální orientaci a na Twitteru tehdy uvedla, že „vidění má mnohem větší přesnost než radar“. Musk již dříve zaměstnancům řekl, že pokud lidé mohou řídit auta pouze díky zraku, měly by to stroje zvládnout také.
Odstranění senzorů řada odborníků a uživatelů kritizuje. Radarový systém má řadu výhod např. za špatných světelných podmínek. Kamerový systém v některých ohledech dokonalý není a trpí problémy, jako je tzv. fantomové brždění apod. Tesla Motors však věří, že kamery jsou jediná správná cesta.
Zdroj: Tesla Motors
Není výhoda radarů, lidarů, sonarů, ultrazvuku atd právě to, že vidí „za roh“? Tj že neřídí stejně dobře jako lidský pilot, který používá jen 3D zrak, ale takové auto by mohlo řídit daleko líp? Např počítá i se všemi auty mimo zorné pole, s děckem či cyklistou vyběhnuvším zpoza stromu… Číst více »