Elektrický kamion od Tesly má autopilota, 4 motory a při brzdění dobíjí baterie

Problémem elektromobilů bývá krátký dojezd. Vozidla jsou kvůli akumulátorům těžká, drahá a to se stále bavíme o běžných modelech. Kamion poháněný elektřinou by měl přeci být ještě těžší, dojet na kratší vzdálenost a stát doslova balík. Automobilka Elona Muska představila svůj nový truck Tesla Semi a oslnila veřejnost parametry.

Kamion se sportovním designem představil sám multimiliardář Elon Musk. Vůz se skvělou aerodynamikou poráží dieselový truck ve spoustě zásadních parametrů. K perfektní aerodynamice přispívají speciální záklapky, které zaplní mezery mezi návěsem a samotným truckem a navíc perfektně plochý podvozek, ve kterém se nachází dobíjecí akumulátory. Ubyla i zrcátka, která aerodynamiku zhoršují. Místo nich byly nainstalovány kamery, které obraz přenáší na velké dotykové obrazovky před řidičem.

Kamion Tesla Semi se může pochlubit koeficientem aerodynamického odporu cX odpovídajícím hodnotě 0,36. To je dokonce o setinu lepší výsledek, než má vůz Ferraru F50 (0,37).

Rychlé nabíjení i dojezd stovky kilometrů

Na jedno nabití dokáže elektrický kamion dojet až 800 km při průměrné rychlosti kolem 96 km/h. To vše při maximálním zatížení 36 tun, při němž na 100 km/h zrychlí za 20 sekund. Bez zátěže to dokonce zvládne za pouhých 5 sekund. Dobíjení má probíhat při vykládání nákladu a díky funkci rychlonabíjení by měl být kamion schopný nabít za 30 minut akumulátor na 640 km jízdy.

Pro nabíjení kamionů má vzniknout síť stanic zvaná Tesla Megacharger po vzoru Supercharger sítě pro běžné elektromobily. Energii pro síť chce Tesla díky solárním panelům získávat ze slunce a následně ji ukládat do velkých Powerpacků.

Autopilot dohlédne na řidiče kamionu

Únava řidičů kamionu je často diskutované téma. Podobně jako elektromobily Tesla Model S a Model 3 se může kamion pochlubit integrovanými senzory, které ve spolupráci s autopilotem umožňují bezpečnou jízdu do cílové destinace i bez přičinění řidiče. Počítá se však, že řidič stále bude mít zásadní roli, jen mu budou systémy více pomáhat. Konkrétně mu pomohou s bržděním a udržením jízdního pruhu.

Tesla použije v novém kamionu i odolné sklo, které vydrží silné nárazy a podle slov Elona Muska i výbuch. Oproti běžným kamionům, kde čelní skla praskají jednou do roka, by k výpadkům z provozu kvůli podobným opravám nemělo docházet.

Díky čtveřici motorů poté odpadl i problém s brzdami, které jsou u kamionů velmi namáhány. Při brždění dochází k nabíjení akumulátoru a část energie se tak uloží zpět pro další jízdu. Díky tomu by mělo být možné ujet až 1,6 milionu kilometrů bez závad. Jet navíc dokáže i s dvojicí nefunkčních motorů.

Na trh se kamion dostane až v roce 2019, objednávky už přichází ze všech stran

Cena za model Tesla Semi by se měla pohybovat v rozmezí 4 – 10 milionů Kč (200 000 – 500 000 USD). První kusy by měly z továren vyjet v roce 2019. Již nyní si mohou zájemci předobjednat první kusy kamionu budoucnosti, předobjednávku provedl např. americký řetězec Wallmart.

Komentáře

Upozornit na
avatar
wpDiscuz
Blockchain a kryptoměny Chytrá domácnost Chytrá města Chytrá zábava Chytrá zařízení Chytré aplikace Chytré automobily Chytré technologie IoT Průmysl 4.0 Tiskové zprávy
KOMENTÁŘ: Síťová neutralita zavražděna, američtí operátoři mohou vydírat firmy i zákazníky
Hasiči mají novou pomoc: Dron dokáže hasit i v 85. patře a unese člověka
Lidé nepřišli z Afriky, vědci mají další důkaz poukazující na Evropu