Kdo udal Annu Frankovou? Umělá inteligence pomůže vyřešit jednu ze záhad 2. světové války

4. srpna 1944 vnikli nacisté do amsterdamského úkrytu Anny Frankové a mladou dívku, společně se sedmi dalšími členy rodiny, zadrželi. Rodině nepomohl ani promyšlený úkryt v místnosti za knihovnou v kancelářské budově, ve kterém se předchozí 2 roky úspěšně skrývala. Kriminalisté se snažili více jak 70 let přijít na kloub tomu, kdo byl oním udavačem, který tajný prostor prozradil. Podle známého deníku, který po sobě mladá Anna Franková zanechala, mají nyní seznam 30 potenciálních udavačů. Nyní by chtěl tým 20 vyšetřovatelů zjistit, kdo z nich za udáním skutečně stojí. A pozvou si k tomu počítačovou umělou inteligenci.

Podle vyšetřovatelů se jedná o odložený případ se vším všudy. Odborníci, vedeni bývalým vyšetřovatelem FBI Vincentem Pankokem, se zaměří na využití veškerých dat, která mají z daného historického období k dispozici. „Je zde spousta informací, které nikdo nikdy detailně nezkoumal,“ zmínili.

Historici podezírají ze zrady kolem 30 možných „pachatelů“, což není zas tak zvláštní. Za války jste jako ukrývající se žid nemohl věřit prakticky nikomu. V seznamu podezřelých tak jsou např. uklízečka, sousedé, ukřivděný bývalý zaměstnanec firmy otce Anny Frankové či agenti Gestapa.

Umělá inteligence by měla objevit udavače po více jak 70 letech

Případ si nyní vzal do hledáčku tým odborníků, který se usídlil v Amsterdamu a skládá se z historiků, kriminalistů a několika vědeckých pracovníků se zaměřením na zpracování velkých dat ze společnosti Xomnia. Právě tito výzkumníci budou mít na start důležitou část projektu – vývoj umělé inteligence, která by měla být schopna zpracovat velké množství informací a najít v nich určité souvislosti.

Obrázek: Kdo udal Annu Frankovou? Umělá inteligence pomůže vyřešit jednu ze záhad 2. světové války

Prostory, kde se rodina Anny Frankové ukrývala. Po prozrazení byla deportována do koncentračního tábora Bergen-Belsen, kde zemřela ve svých 15 letech na tyfus

Tým předpokládá, že výsledky svého pátrání představí světu 4. srpna 2019. V současné době dochází k tvorbě potřebného datového úložiště, ze kterého následně bude pomocí specializovaných algoritmů nutné data dále zpracovat a vizualizovat tak, aby došlo k objevu nových souvislostí.

V budoucnu by měl být systém schopný automaticky propojit osoby s událostmi v určitých lokalitách. Tým tak doufá, že bude již za necelé dva roky s vysokou přesností říct, kdo byl oním zrádcem. A že vám to celé připadá jako plýtvání časem? Využité poznatky a algoritmy by mohly v budoucnu pomoci objasnit nejeden odložený kriminální případ.

Zdroj: Oficiální stránky projektu

Obrázek: Apple chystá vlastní VR headset, vynikat má vysokou cenou
Apple chystá vlastní VR headset, vynikat má vysokou cenou
Obrázek: První NANO respirátor s ochranou FFP3 vyrobila česká firma. Vydrží i několik dní
První NANO respirátor s ochranou FFP3 vyrobila česká firma. Vydrží i několik dní
Obrázek: Chytré hodinky dokáží detekovat koronavirus až 7 dní před prvními příznaky
Chytré hodinky dokáží detekovat koronavirus až 7 dní před prvními příznaky
Obrázek: Součástky pro Velký hadronový urychlovač CERNu vyrábí 3D tiskárny
Součástky pro Velký hadronový urychlovač CERNu vyrábí 3D tiskárny
Obrázek: Jak zjistit zapomenuté heslo K WiFi? Snadno v PC i na mobilu
Jak zjistit zapomenuté heslo K WiFi? Snadno v PC i na mobilu
Obrázek: Elon Musk pobídl uživatele k odchodu: Jak přejít z WhatsAppu na bezpečnější Signal?
Elon Musk pobídl uživatele k odchodu: Jak přejít z WhatsAppu na bezpečnější Signal?
Obrázek: Uživatel upravil Cyberpunk 2077: Hru můžete hrát i z pohledu třetí osoby
Uživatel upravil Cyberpunk 2077: Hru můžete hrát i z pohledu třetí osoby
Obrázek: Bitcoin na cestě k 1 000 000 Kč: Jak v Česku výhodně koupit bitcoiny?
Bitcoin na cestě k 1 000 000 Kč: Jak v Česku výhodně koupit bitcoiny?
Obrázek: Obchody budoucnosti sledují každý váš krok, monitorují náladu a přimějí vás utrácet
Obchody budoucnosti sledují každý váš krok, monitorují náladu a přimějí vás utrácet

Vejdete do obchodu, změní se hudba a reklamy na obrazovkách se přizpůsobí podle vašeho věku a pohlaví. Takto začínají vypadat...

Zavřít