Výbuch raketoplánu Columbia: Chyba NASA způsobila smrt posádky a konec jedné éry

1. února 2003 se měl raketoplán Columbia vrátit zpět na Zemi. NASA o poškození jednoho z křídel věděla, ale předpokládala, že není nijak rozsáhlé. Šlo o osudný omyl, který stál život 7 členů posádky. 

Čím jiným začít letošní #Spacebruary, než tragédií, která se stala v tento den přesně před 20 lety. Raketoplán Columbia se při svém návratu na Zemi v atmosféře rozpadl a všech jeho 7 členů posádky zahynulo. NASA poté na více než 2 roky poté celý program letů raketoplánů do vesmíru zastavila a tato tragédie přímo vedla k jeho definitivnímu konci.

Minuta letu raketoplánu Challenger skončila v roce 1986 děsivým výbuchem. Let změnil pohled na cesty do vesmíru i celou NASA. Přesto nešlo o poslední výbuch raketoplánu.

Proč došlo k výbuchu?

Během vyšetřování se zjistilo, že velký kus pěnové izolace během startu odpadl od vnější palivové nádrže a zasáhl náběžnou hranu levého křídla raketoplánu. NASA o tomto problému věděla roky, ale nikdy ji nenapadlo, jak velké škody může takový kus pěny na křídle napáchat.

https://twitter.com/TweetujiciMilos/status/1620835327572340737

Columbia byla první raketoplán, který v dubnu 1981 letěl do vesmíru. Za svoji kariéru podnikla 27 úspěšných misí, ta 28. skončila katastrofou. Ze Země naposledy odstartovala 16. ledna 2003.

Posádku mise STS-107 tvořila posádka R. Husband, velitel; M. Anderson, letový specialista zodpovědný za vědecký program letu; D. Brown, letový specialista 1; K. Chawla, letová specialistka; L. Clark, letová specialistka; W. McCool, pilot a I. Ramon, specialista z Izraele.

NASA o poškození raketoplánu věděla

Během 16 dní, kdy byla Columbia na orbitě, NASA prozkoumávala záběry ze startu zachycující kus pěnové izolace, jak naráží do levého křídla. Vyšetřováním bylo později zjištěno, že dírou, která nárazem vznikla, vnikl při návratu do atmosféry do křídla rozžhavený vzduch.

Řada lidí v NASA požadovala, aby se pořídily snímky poškozeného křídla, zatímco je Columbia ještě na orbitě. Ministerstvo obrany bylo dokonce ochotno využít služeb jednoho ze svých „špionážních“ satelitů. Bohužel nakonec došlo k rozhodnutí přistát bez další inspekce.

1. února 2003 měl raketoplán jako obvykle přistát v Kennedyho vesmírném středisku na Floridě. Těsně před 14. hodinou UTC se ale začaly objevovat abnormální údaje ze senzorů. Nejprve vypadly údaje o tlaku a teplotě pneumatik levého podvozku.

Obrázek: Výbuch raketoplánu Columbia: Chyba NASA způsobila smrt posádky a konec jedné éry

Foto: Se souhlasem NASA

Řídící středisko chtělo velitele mise o problému informovat. Husband ještě stihl odpověď „Roger“, když byl náhle v půlce věty přerušen. Bylo 13:59:32. V ten samý okamžik vypadla i celá telemetrie raketoplánu.

V ten okamžik se Columbia nacházela u Dallasu, ve výšce přes 61 km a pohybovala se stále rychlostí 18x vyšší, než je rychlost zvuku.

Záběry rozpadajícího se raketoplánu obletěly svět

O 12 minut později, kdy měla podle plánu přistávat v Kennedyho vesmírném středisku, dostali inženýři telefonát, že v TV ukazují záběry rozpadajícího se raketoplánu.

Trosky raketoplánu byly rozesety po obrovské ploše mezi státy Texas a Louisiana. NASA trvalo řadu týdnů, než se jí podařilo sesbírat přes 84 tisíc kousků Columbie (cca 40 % hmotnosti raketoplánu).

Byly nalezeny také ostatky členů posádky. V roce 2008 NASA zveřejnila zprávu, která popisovala jejich poslední minuty. Astronauté pravděpodobně přežili prvotní rozpadnutí raketoplánu, naštěstí ztratili vědomí pár sekund poté, co došlo ke ztrátě tlaku v kabině.

Obrázek: Výbuch raketoplánu Columbia: Chyba NASA způsobila smrt posádky a konec jedné éry

Zbytků raketoplánu se našlo pouhých 40 %. Foto: Se souhlasem NASA

Následné vyšetřování ukázalo, že kromě fyzické příčiny – pěny – stojí za tragédií také upadající bezpečnostní standardy uvnitř NASA, kdy problémy byly marginalizovány a ignorovány.

NASA se poučila, raketoplány to ale nezachránilo

Během odstávky raketoplánů došlo k redesignu externí palivové nádrže, úpravě postupů a bezpečnostních procedur. V červenci 2005 pak odstartoval raketoplán Discovery na misi STS-114.

Raketoplány byly udržovány v provozu, než bude dostavěna Mezinárodní vesmírná stanice (kromě mise STS-125, jejímž cílem byla oprava Hubbleova vesmírného teleskopu). Celý program byl v červenci 2011 ukončen. Raketoplány odstartovaly na celkem 135 misí.

Seriál Spacebruary poukazuje na nejzajímavější historické momenty a chystané mise spojené s dobýváním vesmíru. Každý únorový den se můžete těšit na nový článek plný zajímavostí.

Zdroj: Twitter @TweetujiciMilos
Úvodní fotografie: Se souhlasem Techno Blog

3 Komentářů
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Karel

Celková koncepce byla chybná, příliž křehká keramická ochrana náběžných hran a tepelné ochrany draku, dělené prstence raket boosterů a jejich těsnění, motory hořící v bezprostřední blízkosti velké nádrže s vodíkem – příliž mnoho neopravitelných kritických míst neospravedlňujících riziko a vysoké náklady na jejich eliminaci a celkový provoz.

Martin

Náběžné hrany byly z uhlíkového kompozitu. Ale také nechápu, proč polyurethanová pěna na kuželu nádrže nebyla něčím fixovaná, např. zpevňujícím nátěrem, či fólií. Přeci ten aerodynamický odpor při zrychlování v nižších vrstvách musel doslova tu pěnu obrušovat a vytrhávat.

Ferda

Chytrej… Kolik jste zkonstruoval raketoplánů?

Obrázek: AI v rukou generace Z: Čeští studenti vymysleli brýle pro nevidomé a interaktivní čtečku knih
AI v rukou generace Z: Čeští studenti vymysleli brýle pro nevidomé a interaktivní čtečku knih
Obrázek: Vědci vyvinuli natahovací solární panel. Napnutím lze zvětšit plochu o polovinu
Vědci vyvinuli natahovací solární panel. Napnutím lze zvětšit plochu o polovinu
Obrázek: Klein Vision AirCar: Cesta létajícím vozem původem ze Slovenska je futuristickým zážitkem
Klein Vision AirCar: Cesta létajícím vozem původem ze Slovenska je futuristickým zážitkem
Obrázek: Silnice jsou kvůli nim prý nebezpečnější. Senátoři varují před autonomními vozidly a asistenty pro řidiče
Silnice jsou kvůli nim prý nebezpečnější. Senátoři varují před autonomními vozidly a asistenty pro řidiče
Obrázek: Tvrdí cizí lidé, že jim volalo vaše číslo? Poradíme, jak poznat podvodný spoofing
Tvrdí cizí lidé, že jim volalo vaše číslo? Poradíme, jak poznat podvodný spoofing
Obrázek: Podvodníci mohou volat z vašeho telefonního čísla i čísla banky. Proč operátoři nezasáhnou?
Podvodníci mohou volat z vašeho telefonního čísla i čísla banky. Proč operátoři nezasáhnou?
Obrázek: Máte doma nefunkční GPS lokátor od Invoxia? Nyní bude v ČR opět fungovat
Máte doma nefunkční GPS lokátor od Invoxia? Nyní bude v ČR opět fungovat
Obrázek: Tesla v ČR otevřela své rychlonabíječky pro všechny elektromobily. Jak nabíjet na Superchargeru?
Tesla v ČR otevřela své rychlonabíječky pro všechny elektromobily. Jak nabíjet na Superchargeru?