Plně autonomní vozidla Waymo společnosti Alphabet (mateřská společnost Googlu) jsou připravena nabízet jízdy vybraným cestujícím v San Franciscu. Obyvatelé se mohou od dnešního dne registrovat jako „důvěryhodní testeři“.
S pozvánkou do programu lze pomocí aplikace Waymo One využívat jízdy ve flotile elektrických SUV vozů Jaguar I-Pace, které bude mít Waymo rozmístěné po městě. Vše vypadá podobně, jako když si v Česku objednáte Bolt, Uber či třeba Liftago. Na mapě vidíte dobu, za kterou pro vás vozidlo přijede a v budoucnu i informace o ceně. Chybět však bude lidský řidič. Společnost Waymo popisuje program Trusted Tester jako výzkumný. Pomoci jí má pomoci shromáždit zpětnou vazbu o zkušenostech s jízdami, s důrazem na shromažďování informací týkajících se dostupnosti vozů.
„Tento program jsme zahájili minulý týden s několika vybranými osobami a nyní jej rozšiřujeme na všechny zájemce ze San Franciska,“ uvedla společnost. „Začneme s počáteční skupinou a v následujících týdnech přivítáme další jezdce.“
Lidský řidič zatím kryje záda umělé inteligenci
Stejně jako v Arizoně Waymo zatím nenechá auta jezdit zcela bez dozoru. Společnost bude mít ve vozech zaměstnance, kteří zajistí, aby se její technologie Waymo Driver páté generace neztratila na záludných sanfranciských jednosměrných ulicích a kopcích. Společnost také sdělila, že cestující budou zatím jezdit zdarma.
Waymo je jednou z mnoha společností, které se nyní snaží dotáhnout autonomní taxi do fáze, kdy bude jedním z důležitých pilířů dopravy. Vedle společnosti Alphabet má podobnou vizi také automobilka Tesla, Uber či třeba společnosti TuSimple, Pony.ai a řada dalších.
Lidé za volant nepatří, řízení bychom neměli hájit jen proto, že nás baví. Kurýry nahrazují vozítka bez řidičů, pizzu už v USA vozí až před dveře.
Řada firem vidí budoucnost v kombinaci vozidel na elektřinu s autonomním řízením. Např. Uber by se tak v budoucnu mohl obejít zcela bez řidičů, kteří jsou pro něj podle analytiků stejně pouze přechodnou fází. Naproti tomu majitelé vozů Tesla by mohli svá auta nechat ve volné chvíli vydělávat. Vyřešil by se tím mj. problém, kdy jsou současná auta v průměru z 96 % nevyužitá a postávají na parkovištích a ulicích. Zatím je to však hudba budoucnosti, které vedle nedokonalé technologie brání i zastaralá legislativa.
Úvodní fotografie: Se souhlasem společnosti Waymo