Lidé za volant nepatří: Řízení bychom neměli hájit jen proto, že nás baví

Mozek se rád nechává rozptýlit. Může to být únavou, nádhernou krajinou, problémy všedního života… A lidé si přesto myslí, že jsou za volantem nenahraditelní, že právě oni jsou těmi, kdo na silnici dělají vše dobře a bez chyb. Přitom právě lidský faktor stojí za 90 % veškerých dopravních nehod. Nebylo by tedy lepší nechat řízení raději na technologiích, analyticky přesných a navíc téměř bezchybných? Vlastně bylo, ač se to někomu nemusí líbit.

Mnozí to zažívají každé ráno. Sotva se vzbudí, nasednou do automobilu a ztrácí desítky minut života. Nebo ještě hůře; přijdou svátky, víkend či období dovolených. Lidé se pak ve velkém vydávají na silnice. Řidiči, kteří už několik měsíců neřídili se mísí s profesionály, vyplašení nováčci nervózně sedají za volant a nevypočitatelná masa se dává do pohybu. Stačí pár chvilek nepozornosti, nepřehledný úsek cesty a přichází zmatky, nehody a nakonec z toho plynoucí zácpy. Nespočet řidičů a posádek jejich vozů takto za svůj život ztrácí tisíce hodin života, které by mohly trávit jinak. Účelněji, zdravěji a vlastně i veseleji…

Obrázek: Lidé za volant nepatří: Řízení bychom neměli hájit jen proto, že nás baví

Autonomní automobily mohou být řešením většiny dopravních problémů. Vozidla plná senzorů řízená chytrými algoritmy a počítači dokáží monitorovat provoz kolem sebe a reagovat na něj mnohdy rychleji než člověk. Tyto automobily by v budoucnu mohly sloužit nejen k přepravě osob, ale plánuje se jejich nasazení v kamionové dopravě. Na vlastní technologii pracují velké automobilky, jako je Volvo, Volkswagen, BMW ale i technologické společnosti jako je Google či Tesla.

A přesto, když se mnohých zeptáte, řízení by se nevzdali. Ani kdyby měli garanci, že ušetří svůj drahocenný čas, budou v bezpečí a mohou se zaměřit na užitečnější aktivity. Řízení je jednoduše baví. Skutečně je argument, že nás něco baví, dostatečný pro to, abychom plýtvali časem a ohrožovali lidské životy?

Zlepšeme autonomní vozy: Čím dříve necháme řízení na strojích, tím lépe pro všechny

Nedávný incident, kdy autonomní vůz společnosti Uber usmrtil chodkyni vzbudil rozruch v médiích po celém světě. Rekonstrukce celé události již dokázala, že zareagovat na špatně viditelného chodce na úseku, kde neměl co dělat, bylo prakticky nemožné a nic by na tom nezměnil ani zkušený řidič za volantem. Ač byl tentokrát lidský faktor na druhé straně, byl to opět člověk, kdo zbytečně riskoval a doplatil na to.

Obrázek: Lidé za volant nepatří: Řízení bychom neměli hájit jen proto, že nás baví

Ozývají se hlasy, jak nesmyslným krokem je nechávat řízení na počítači a hrstce senzorů. Technologie by přeci nikdy nemohla překonat „bystrého a zkušeného“ člověka. Jenže, jak historie mnohokrát ukázala, stroje nás dokáží nahradit v překvapivě velkém počtu činností. Může chvíli trvat, než se technologie dostatečně zdokonalí, ale nakonec se člověku přinejmenším vyrovnají.

Obrázek: Lidé za volant nepatří: Řízení bychom neměli hájit jen proto, že nás baví

Již nyní dokáží autonomní vozy řídit skrze rušná města i přecpané dálnice. Největší překážkou je vysoká cena technologie, ale nakonec i ta bude postupně klesat. Jednoho dne se tak s velkou pravděpodobností dočkáme stavu, kdy budou automobily bez řidiče brázdit naše silnice a podivný bude ten, kdo bude své auto řídit sám. Mohou to být desítky let, ale pokud si klademe za cíl udělat dopravu rychlejší a bezpečnější, je tento krok nevyhnutelný.

Volant zůstane zachován: Kdo chce řídit sám, bude si muset připlatit na pojištění

Autonomní doprava přináší nové výzvy a rizika. Odstranit volant úplně si zatím výrobci netroufají (někteří jej dokonce vrací kvůli nedůvěře uživatelů) a dokud nebude technologie na dostatečné úrovni, jedná se nepochybně o správný krok. Dokonce dává smysl, aby tento prvek zůstal do budoucna zachován. Autonomnímu vozu budete zatím těžko vysvětlovat, jak se má chovat v podzemních garážích, na neoznačených polních cestách apod. To jsou místa, kde lidský řidič bude ještě nějakou dobu dominovat.

Jakmile se ale dostanete na běžné silnice a dálnice, není zde jediný důvod, proč by měl zůstat za volantem člověk. Onen člověk, který se snadno nechá rozptýlit a mnohdy dostal oprávnění bez prokázání dostatku řidičského umu. Plynulosti dopravy lidský element škodí a bezpečnosti stejně tak. Dálnice by neměla být závodištěm, kde agresivní majitelé silných vozů manévrují mezi ostatními.

Obrázek: Lidé za volant nepatří: Řízení bychom neměli hájit jen proto, že nás baví

V momentu, kdy budou stroje řídit, se nemusíme bát vzniku dopravní zácpy. Nebudou nesmyslně brzdit kde nemají a „kochat“ se nehodami u krajnice. Naopak, díky schopnosti plynule reagovat na provoz, by nemělo k zácpám prakticky docházet. A těžit z této plynulosti budou nakonec všichni, i naše ekonomika.

Kdo bude chtít řídit sám, bude tak moci nadále učinit. Zajímavým řešením jak vykompenzovat riziko je vědomé přijetí rizika a vyšší poplatek na pojistném, nebo spoluúčast v případě nehody.

Že vás řízení baví? Užijte si několik posledních desetiletí, dokud je to na silnicích legální

Statistiky uvádějí, že přibližně 90 % dopravních nehod je způsobeno chybou řidiče, nebo kombinací jiného faktoru a lidského pochybení. Poměrně vysoké číslo na to, abychom jej přehlíželi. Stále se mluví o zvyšování bezpečnosti automobilů, kdy vydrží větší nárazy a mají lepší deformační zóny. Co kdyby ale jednoduše téměř nebouraly?

Obrázek: Lidé za volant nepatří: Řízení bychom neměli hájit jen proto, že nás baví

A pak je tu čas. Artikl, kterého každý máme jen omezené množství. Řidiči v Praze tráví podle průzkumu z roku 2016 každý rok v průměru 114 hodin (více jak 4 dny!) v zácpách, v Brně 101 a v Ostravě je to kolem 66 hodin.  Prakticky tak většina řidičů z velkých měst prosedí přibližně 3 dny z každého roku v zácpě. V místě, které většině z nás na spokojenosti nepřidává a odpočívat se v něm příliš nedá. Celé dny volného času jsou luxus, který si mnozí kvůli vytíženosti nedopřejí. Stát v zácpě jim ale nevadí. Na otázku, proč by nenechali řízení na počítači, jednoduše odpoví „Protože mě to baví.“

Chceme-li si hrát, chceme-li se bavit, existuje spousta jiných způsobů. Takových, kdy oblíbenou hazardní hrou jménem „řízení“ nedržíte v hrsti životy své, ani svého okolí. A proto neberme nástup autonomních automobilů jako hrozbu. Každá technologie má svá rizika a výzvy, se kterými se musí vypořádat. Kolikrát musela letadla spadnout, aby se dostala na dnešní úroveň bezpečnosti? Mnohokrát, ale i díky tomu zde máme dopravní prostředky se statisticky nejnižší úmrtností. A tomuto stavu by se, doufejme, jednou mohla přiblížit i automobilová doprava – právě díky automobilům, v nichž nebude řidičem člověk, ale chytré technologie.

Jak vznikají dopravní kolony a jaké je jejich řešení?

Nehody podle zavinění

Následující tabulka ukazuje nejčastější viníky nehod na českých silnicích za rok 2015. Celý přehled nehodovosti naleznete na stránkách Policie ČR [PDF].

Obrázek: Lidé za volant nepatří: Řízení bychom neměli hájit jen proto, že nás baví

32 Komentářů
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Ota

Řidiči, kteří už několik měsíců neřídili se mísí s profesionály, vyplašení nováčci nervózně sedají za volant a nevypočitatelná masa se dává do pohybu. .. s autonomnim rizenim tohle bude pravidlem u vsech .. doufam, ze se toho jeste nedoziju

František

Tohle přece snad nemůže napsat normální člověk… více nemá cenu se ani rozepisovat…!!!

vocc

Chvíli jsem přemýšlel jaký matroš ten autor asi hulí, ale pak mi to docvaklo, že jsem se nechal vyvést aprílem. Sic se to dostalo na web až dnes, ale jistě byl napsán včera.
Tak čtenářům přeji pěknou zábavu.

hugo

on nic nehulí,on je tak blbej pořád

Pavel F.

Jako ne, ze by nemel pravdu…. Vzdyt jsou silnice plne idiotu, u kterejch nevis kdy to do tebe poslou.

Dan

Zatimco neomylne pocitace, ktere se nikdy neporouchaji, to vse vyresi za nas. Clovek ma za sebou desetisice let evoluce, aby rozpoznal nebezpeci a adekvatne reagoval. Piksla s kamerou ma pred sebou jeste dlooouhou dobu, nez bude natolik spolehliva, aby ji nekdo sveril zivot. Mne se vcera podruhe zacyklila oprava boot… Číst více »

Pepa

To je nelogická argumentace kruhem. Za nehody aut, které řídí lidé, mohou, zcela překvapivě, lidé. O spolehlivosti elektroniky to ale nevypovídá vůbec nic. A už vůbec nic to nevypovídá o možnostech náhrady řidiče počítačem.

Roman

Hele, Lukáši, a kdy naposledy jste viděl fatální dopravní nehodu? Je to častěji, než na počítači hlášku „systém provedl neplatnou operaci a bude ukončen“? Nebo je to opačně? Pravděpodobnost, že zemřete při dopravní nehodě je sice reálná, ale překvapivě poměrně malá. Máme tu cca 6 milionů aut a cca 700… Číst více »

mrtvý lev Cecil

Takže v běžné situaci člověka nenechat řídit a ve složité ho do toho hodit? V okamžiku krize to nechat na nezkušeném? Výborná „myšlenka“. Upřímně, naprosto mne fascinuje, že vlastně dochází k tak málo nehodám, když vidím kolik „řidičů“ neustále čumí do mobilů. Jestlipak se autor někdy zamyslel nad tím, ke… Číst více »

Jan Víšekd

A co nedávná nehoda „chytrého auta “ Uberu ,které srazilo chlapce ?

Ondra

Jenže dost záleží na tom kdo tu nehodu způsobil, nejspíš ten člověk, a když vstoupíte v noci na neosvětleném úseku do silnice mimo přechod a ani se nerozhlédnete tak vás přejede i ten nejzkušenější řidič. A statisticky 90% dopravních nehod způsobují lidé, jak řidiči tak chodci.

mrtvý lev Cecil

A jak může neosvětlená silnice mimo přechod vadit vozidlu vybavenému radary nebo lidary? Kdo ví jak to bylo, že.

JFGI

jaksi jsem měl ten dojem že přesně kvůli takovímto situacím tam ty radary a čidla a snímače a všechen ten high-tech je !

Roman

Vaše víra je postavena pouze na neznalosti problematiky, je racionálně zcela nedůvodná. Oni počítače neprogramují lidé? Software nikdy nebude lepší, než lidé, dokud jej budou dělat lidé, nemyslíte? Jak jste proboha přišel na to, že lidé sice chybují za volantem, ale určitě nechybují, když píší software? Řešili jsme nedávno poměrně… Číst více »

mrtvý lev Cecil

Tak hlavně nezapomínejte, že ta chytrá auta vymýšlejí ti nedokonalí lidé. Snahou o to, aby lidé nemuseli přemýšlet ničemu neprospějete. To je cesta k degeneraci. Projevuje se to už skrze současnou mobilní generaci. Jsou lidé, kteří za volant nepatří, to jistě, ale jsou lidé, kteří naopak s klidem ano. Ale… Číst více »

Roman

Máte 100% pravdu. Mohl jsem si ušetřit tu slohovku…

Fleiko

Pane Voříšku mně zaujal váš argument to že člověka neco baví není důvodem k tomu aby danou činost vykonával?! Hm tak to je mně líto jak chcete vůj život naplnovat.

mrtvý lev Cecil

vraťte se na zem

Roman

Aha! Vy se chcete vyhnout placení pokut, já tomu, aby autonomní auto zabilo člověka. Tak proto se nemůžeme shodnout… Jen si ne a ne vzpomenout, kdy v životě se mi stalo, aby mnou zaplacená pokuta něčemu pomohla, aby to k něčemu bylo dobré. Víte co? Nikdy to nebylo dobré k… Číst více »

Ondra

Já bych spíš řekl že vy přeceňujete člověka a podceňujete stroje, můj názor je že autonomní auta budou do dvaceti let úplně běžná a do padesáti bude ruční řízení zakázané. A to že vy nevíte jak nějaké black box fungují neznamená že to neví NIKDO, nechápu co to s váma… Číst více »

mrtvý lev Cecil

Možná budou běžná, ale to neznamená, že je to tak dobře. Ono do padesáti let tady nemusí být víc než ruiny a ne nějaká samořídící auta. Doporučuji přečíst si něco o vývoji umělých neuronových sítí. Možná zjistíte, že to nejsem jen já kdo neví jak ty sítě (ony black boxes)… Číst více »

hugo

Tak to jsem jenom rád,že se toho už nedožiju.A takovým idiotům,jako jste vy, přeji,aby je systém omezoval i při sraní.Veškerá svobodná vůle lidí jde do prdele a někteří tomu ještě tleskají.

Radek

Zajímalo by mě co bude, když se nějaký hacker rozhodne, že se nabourá do systému mého auta a jen tak pro zábavu mě někam vyseká. O zabezpečení se zatím nic nemluví, a že tahle možnost tady nejspíš je a bude, toho si musíme být všichni vědomi.

Polo

To muselo dát práce a přítom je to taková blbost.

Roman

Pěkně angažovaný svazácký článek. Škoda, že v něm není ani jeden fakt, což je a vždy bylo pro svazácké články tak nějak typické. Ostatně jinak by nebyly uvědomnělé a svazácké, že? Zatímco reálný socialismus měl největší nepřítele v jaru, létě, podzimu a zimě, má dnešní euroideologie největšího nepřítele ve fyzice.… Číst více »

Obrázek: Xiaomi Redmi Note 13 Pro+: Jak fotit jako mistr s telefonem za 10 000 Kč?
Xiaomi Redmi Note 13 Pro+: Jak fotit jako mistr s telefonem za 10 000 Kč?
Obrázek: Jak funguje čínský sociální kredit? Úplně jinak, než jsme si na Západě mysleli
Jak funguje čínský sociální kredit? Úplně jinak, než jsme si na Západě mysleli
Obrázek: Konec manuální práce? Chytré AI kamery od Konica Minolta dostaly ruce
Konec manuální práce? Chytré AI kamery od Konica Minolta dostaly ruce
Obrázek: Rozvíjejte své dovednosti v éře AI: Inspirujte se na květnovém WebExpo 2024
Rozvíjejte své dovednosti v éře AI: Inspirujte se na květnovém WebExpo 2024
Obrázek: Jak koupit Bitcoin v ČR? Návod na bezpečný nákup kryptoměn v roce 2024
Jak koupit Bitcoin v ČR? Návod na bezpečný nákup kryptoměn v roce 2024
Obrázek: Jak rychle nabijete chytrý telefon? Nabíjení Redmi Note 13 Pro+ je rychlejší než vaše ranní káva
Jak rychle nabijete chytrý telefon? Nabíjení Redmi Note 13 Pro+ je rychlejší než vaše ranní káva
Obrázek: Občanka v mobilu od A do Z: Jak nainstalovat a zprovoznit eDoklady?
Občanka v mobilu od A do Z: Jak nainstalovat a zprovoznit eDoklady?
Obrázek: 5 způsobů, jak zjistit zapomenuté heslo K WiFi. Snadno v PC i na mobilu
5 způsobů, jak zjistit zapomenuté heslo K WiFi. Snadno v PC i na mobilu