Lidé za volant nepatří: Řízení bychom neměli hájit jen proto, že nás baví

Mozek se rád nechává rozptýlit. Může to být únavou, nádhernou krajinou, problémy všedního života… A lidé si přesto myslí, že jsou za volantem nenahraditelní, že právě oni jsou těmi, kdo na silnici dělají vše dobře a bez chyb. Přitom právě lidský faktor stojí za 90 % veškerých dopravních nehod. Nebylo by tedy lepší nechat řízení raději na technologiích, analyticky přesných a navíc téměř bezchybných? Vlastně bylo, ač se to někomu nemusí líbit.

Mnozí to zažívají každé ráno. Sotva se vzbudí, nasednou do automobilu a ztrácí desítky minut života. Nebo ještě hůře; přijdou svátky, víkend či období dovolených. Lidé se pak ve velkém vydávají na silnice. Řidiči, kteří už několik měsíců neřídili se mísí s profesionály, vyplašení nováčci nervózně sedají za volant a nevypočitatelná masa se dává do pohybu. Stačí pár chvilek nepozornosti, nepřehledný úsek cesty a přichází zmatky, nehody a nakonec z toho plynoucí zácpy. Nespočet řidičů a posádek jejich vozů takto za svůj život ztrácí tisíce hodin života, které by mohly trávit jinak. Účelněji, zdravěji a vlastně i veseleji…

Autonomní automobily mohou být řešením většiny dopravních problémů. Vozidla plná senzorů řízená chytrými algoritmy a počítači dokáží monitorovat provoz kolem sebe a reagovat na něj mnohdy rychleji než člověk. Tyto automobily by v budoucnu mohly sloužit nejen k přepravě osob, ale plánuje se jejich nasazení v kamionové dopravě. Na vlastní technologii pracují velké automobilky, jako je Volvo, Volkswagen, BMW ale i technologické společnosti jako je Google či Tesla.

A přesto, když se mnohých zeptáte, řízení by se nevzdali. Ani kdyby měli garanci, že ušetří svůj drahocenný čas, budou v bezpečí a mohou se zaměřit na užitečnější aktivity. Řízení je jednoduše baví. Skutečně je argument, že nás něco baví, dostatečný pro to, abychom plýtvali časem a ohrožovali lidské životy?

Zlepšeme autonomní vozy: Čím dříve necháme řízení na strojích, tím lépe pro všechny

Nedávný incident, kdy autonomní vůz společnosti Uber usmrtil chodkyni vzbudil rozruch v médiích po celém světě. Rekonstrukce celé události již dokázala, že zareagovat na špatně viditelného chodce na úseku, kde neměl co dělat, bylo prakticky nemožné a nic by na tom nezměnil ani zkušený řidič za volantem. Ač byl tentokrát lidský faktor na druhé straně, byl to opět člověk, kdo zbytečně riskoval a doplatil na to.

Ozývají se hlasy, jak nesmyslným krokem je nechávat řízení na počítači a hrstce senzorů. Technologie by přeci nikdy nemohla překonat „bystrého a zkušeného“ člověka. Jenže, jak historie mnohokrát ukázala, stroje nás dokáží nahradit v překvapivě velkém počtu činností. Může chvíli trvat, než se technologie dostatečně zdokonalí, ale nakonec se člověku přinejmenším vyrovnají.

Již nyní dokáží autonomní vozy řídit skrze rušná města i přecpané dálnice. Největší překážkou je vysoká cena technologie, ale nakonec i ta bude postupně klesat. Jednoho dne se tak s velkou pravděpodobností dočkáme stavu, kdy budou automobily bez řidiče brázdit naše silnice a podivný bude ten, kdo bude své auto řídit sám. Mohou to být desítky let, ale pokud si klademe za cíl udělat dopravu rychlejší a bezpečnější, je tento krok nevyhnutelný.

Volant zůstane zachován: Kdo chce řídit sám, bude si muset připlatit na pojištění

Autonomní doprava přináší nové výzvy a rizika. Odstranit volant úplně si zatím výrobci netroufají (někteří jej dokonce vrací kvůli nedůvěře uživatelů) a dokud nebude technologie na dostatečné úrovni, jedná se nepochybně o správný krok. Dokonce dává smysl, aby tento prvek zůstal do budoucna zachován. Autonomnímu vozu budete zatím těžko vysvětlovat, jak se má chovat v podzemních garážích, na neoznačených polních cestách apod. To jsou místa, kde lidský řidič bude ještě nějakou dobu dominovat.

Jakmile se ale dostanete na běžné silnice a dálnice, není zde jediný důvod, proč by měl zůstat za volantem člověk. Onen člověk, který se snadno nechá rozptýlit a mnohdy dostal oprávnění bez prokázání dostatku řidičského umu. Plynulosti dopravy lidský element škodí a bezpečnosti stejně tak. Dálnice by neměla být závodištěm, kde agresivní majitelé silných vozů manévrují mezi ostatními.

V momentu, kdy budou stroje řídit, se nemusíme bát vzniku dopravní zácpy. Nebudou nesmyslně brzdit kde nemají a „kochat“ se nehodami u krajnice. Naopak, díky schopnosti plynule reagovat na provoz, by nemělo k zácpám prakticky docházet. A těžit z této plynulosti budou nakonec všichni, i naše ekonomika.

Kdo bude chtít řídit sám, bude tak moci nadále učinit. Zajímavým řešením jak vykompenzovat riziko je vědomé přijetí rizika a vyšší poplatek na pojistném, nebo spoluúčast v případě nehody.

Že vás řízení baví? Užijte si několik posledních desetiletí, dokud je to na silnicích legální

Statistiky uvádějí, že přibližně 90 % dopravních nehod je způsobeno chybou řidiče, nebo kombinací jiného faktoru a lidského pochybení. Poměrně vysoké číslo na to, abychom jej přehlíželi. Stále se mluví o zvyšování bezpečnosti automobilů, kdy vydrží větší nárazy a mají lepší deformační zóny. Co kdyby ale jednoduše téměř nebouraly?

A pak je tu čas. Artikl, kterého každý máme jen omezené množství. Řidiči v Praze tráví podle průzkumu z roku 2016 každý rok v průměru 114 hodin (více jak 4 dny!) v zácpách, v Brně 101 a v Ostravě je to kolem 66 hodin.  Prakticky tak většina řidičů z velkých měst prosedí přibližně 3 dny z každého roku v zácpě. V místě, které většině z nás na spokojenosti nepřidává a odpočívat se v něm příliš nedá. Celé dny volného času jsou luxus, který si mnozí kvůli vytíženosti nedopřejí. Stát v zácpě jim ale nevadí. Na otázku, proč by nenechali řízení na počítači, jednoduše odpoví „Protože mě to baví.“

Chceme-li si hrát, chceme-li se bavit, existuje spousta jiných způsobů. Takových, kdy oblíbenou hazardní hrou jménem „řízení“ nedržíte v hrsti životy své, ani svého okolí. A proto neberme nástup autonomních automobilů jako hrozbu. Každá technologie má svá rizika a výzvy, se kterými se musí vypořádat. Kolikrát musela letadla spadnout, aby se dostala na dnešní úroveň bezpečnosti? Mnohokrát, ale i díky tomu zde máme dopravní prostředky se statisticky nejnižší úmrtností. A tomuto stavu by se, doufejme, jednou mohla přiblížit i automobilová doprava – právě díky automobilům, v nichž nebude řidičem člověk, ale chytré technologie.

Jak vznikají dopravní kolony a jaké je jejich řešení?

Nehody podle zavinění

Následující tabulka ukazuje nejčastější viníky nehod na českých silnicích za rok 2015. Celý přehled nehodovosti naleznete na stránkách Policie ČR [PDF].

Komentáře

Upozornit na
avatar
Ota
Host

Řidiči, kteří už několik měsíců neřídili se mísí s profesionály, vyplašení nováčci nervózně sedají za volant a nevypočitatelná masa se dává do pohybu. .. s autonomnim rizenim tohle bude pravidlem u vsech .. doufam, ze se toho jeste nedoziju

František
Host

Tohle přece snad nemůže napsat normální člověk… více nemá cenu se ani rozepisovat…!!!

vocc
Host

Chvíli jsem přemýšlel jaký matroš ten autor asi hulí, ale pak mi to docvaklo, že jsem se nechal vyvést aprílem. Sic se to dostalo na web až dnes, ale jistě byl napsán včera.
Tak čtenářům přeji pěknou zábavu.

hugo
Host

on nic nehulí,on je tak blbej pořád

Pavel F.
Host

Jako ne, ze by nemel pravdu…. Vzdyt jsou silnice plne idiotu, u kterejch nevis kdy to do tebe poslou.

Dan
Host

Zatimco neomylne pocitace, ktere se nikdy neporouchaji, to vse vyresi za nas. Clovek ma za sebou desetisice let evoluce, aby rozpoznal nebezpeci a adekvatne reagoval. Piksla s kamerou ma pred sebou jeste dlooouhou dobu, nez bude natolik spolehliva, aby ji nekdo sveril zivot.

Mne se vcera podruhe zacyklila oprava boot sektoru ve Win 10. A to je stopadesata generace systemu, ktery uz byl na miliardach pocitacu. A porad to pada a “sere se to”. Zapomente na to, ze autonomni vozidla budou techhle “detskych” nemoci usetrena.

mrtvý lev Cecil
Host
Takže v běžné situaci člověka nenechat řídit a ve složité ho do toho hodit? V okamžiku krize to nechat na nezkušeném? Výborná “myšlenka”. Upřímně, naprosto mne fascinuje, že vlastně dochází k tak málo nehodám, když vidím kolik “řidičů” neustále čumí do mobilů. Jestlipak se autor někdy zamyslel nad tím, ke kolika nehodám nedojde, protože i když jeden řidič udělá chybu, druhý díky zkušenostem a předvídavosti nehodě zabrání. To žádný stroj ještě hodně moc let nenaučíte. A vůbec neuvažujte o těch zázračných “black box” co se samy učí. NIKDO neví jak ve skutečnosti fungují. Doporučuji autorovi, aby jezdil MHD, používal podchody… Číst vice »
Ondra
Host

Já bych spíš řekl že vy přeceňujete člověka a podceňujete stroje, můj názor je že autonomní auta budou do dvaceti let úplně běžná a do padesáti bude ruční řízení zakázané. A to že vy nevíte jak nějaké black box fungují neznamená že to neví NIKDO, nechápu co to s váma lidi je.

mrtvý lev Cecil
Host

Možná budou běžná, ale to neznamená, že je to tak dobře. Ono do padesáti let tady nemusí být víc než ruiny a ne nějaká samořídící auta.
Doporučuji přečíst si něco o vývoji umělých neuronových sítí. Možná zjistíte, že to nejsem jen já kdo neví jak ty sítě (ony black boxes) skutečně fungují. Oni to už neví ani ti, kteří je vyvíjejí. Netuší proč se stroj rozhodl jak se rozhodl. Kdyby se rozhodoval jen správně, není to problém, jenže i umělá neuronová síť dělá chyby a NIKDO neví proč a jak tomu předcházet. A to jsou ty neuronové sítě zatím ještě primitivní.

hugo
Host

Tak to jsem jenom rád,že se toho už nedožiju.A takovým idiotům,jako jste vy, přeji,aby je systém omezoval i při sraní.Veškerá svobodná vůle lidí jde do prdele a někteří tomu ještě tleskají.

Radek
Host

Zajímalo by mě co bude, když se nějaký hacker rozhodne, že se nabourá do systému mého auta a jen tak pro zábavu mě někam vyseká. O zabezpečení se zatím nic nemluví, a že tahle možnost tady nejspíš je a bude, toho si musíme být všichni vědomi.

Polo
Host

To muselo dát práce a přítom je to taková blbost.

Roman
Host
Pěkně angažovaný svazácký článek. Škoda, že v něm není ani jeden fakt, což je a vždy bylo pro svazácké články tak nějak typické. Ostatně jinak by nebyly uvědomnělé a svazácké, že? Zatímco reálný socialismus měl největší nepřítele v jaru, létě, podzimu a zimě, má dnešní euroideologie největšího nepřítele ve fyzice. Člověk je rozhodně velmi chybující tvor, to je vidět už jen na tom, že žijeme v EU, ale má zase na druhé straně vlastnosti, které jsou velmi těžko, pokud vůbec, stojově definovatelné. Rozezná dítě od popelnice, a to i v zimě, když vrstva oblečení brání termosystému vyhodnotit žijící bytost termovizí.… Číst vice »
wpDiscuz
Blockchain a kryptoměny Chytrá domácnost Chytrá města Chytrá zábava Chytrá zařízení Chytré aplikace Chytré automobily Chytré technologie IoT Průmysl 4.0 Tiskové zprávy
Holografický smartphone vyjde už letos, rozšířené reality se dočkáme i bez brýlí
Hasbro má ochrannou známku na vůni plastelíny Play–Doh
Proč být digitálním nomádem: když je práce životem a život radostí
Automobil bez řidiče zabil chodce: Video z incidentu ukazuje pomalou reakci senzorů, ale i lidskou hloupost

Ani chytrý automobil není bezchybný. Chodkyně přecházející na rychlostní silnici uprostřed noci za svůj nápad zaplatila životem a Uber po incidentu pozastavil testování autonomních vozidel. Inženýři...

Zavřít