Na veřejnost prosakují informace ohledně nového zákona pro elektrokoloběžky. Jak to tedy doopravdy je? Co musí splňovat jezdec na elektrické koloběžce? Musí být koloběžka vybavena SPZ? Kontaktovali jsme Ministerstvo dopravy a Ministerstvo financí a máme pro vás odpovědi!
Chystá se nový zákon?
Odpověď je prostá. Ano. Něco nového opravdu bude. Nová povinnost pro majitele elektrické koloběžky. „V současné době je v legislativním procesu návrh zákona o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, který transponuje do našeho právního řádu mimo jiné novelu tzv. motorové směrnice (směrnice (EU) 2021/2118), která upravila pro účely pojištění odpovědnosti z provozu vozidla nově definici vozidla,“ uvedl JUDr. Jiří Beran, ředitel odboru Finanční trhy II z Ministerstva financí.
Přeloženo do běžného jazyka to znamená, že vláda jedná o novém zákonu o povinném ručení. Ten by měl platit už od 1. 1. 2024. Ukládá povinnost sjednat povinné ručení všem majitelům k elektrickým koloběžkám, které mají konstrukční rychlost nad 25 km/h nebo hmotnost nad 25 kg a rychlost nad 14 km/h.
Jen pro kontext – z portfolia společnosti evozidla.com, která se na elektrické koloběžky specializuje, je z rozsáhlé nabídky jen jediný model, který bude možné provozovat bez povinného ručení, byly koloběžky Vsett Mini. Ty mají totiž maximální konstrukční rychlost přesně 25 km/h a hmotnost pouhých 14 kg. Všechny ostatní koloběžky budou muset být vybaveny tzv. „zelenou kartou“, kterou bude muset jezdec vozit neustále u sebe. A to nehledě na to, zda má koloběžku zablokovanou omezovačem, nebo odblokovanou.
Musí mít koloběžky SPZ?
Tady narážíme na nedostatečné zpracování od našich zákonodárců. U pojištění koloběžek už se počítá s tím, že koloběžka má vyšší konstrukční rychlost než 25 km/h. V zákoně je to ale naopak. Ten pořád elektrokoloběžky bere jako kola. Platí pro ně tedy stejná pravidla a předpisy. V podstatě to znamená, že každá elektrokoloběžka, která jede do 25 km/h je brána jako kolo. A naopak koloběžky, co jezdí rychleji, dle litery zákona prostě neexistují. Proto každý prodejce prodává koloběžky zablokované na rychlost 25 km/h. Co to znamená pro vás? Pokud máte zablokovanou koloběžku, nemůže po vás nikdo chtít řidičský průkaz ani SPZ. Je to stejné, jako by ho chtěl po cyklistovi.
Co to znamená pro vás? Pokud máte zablokovanou koloběžku (omezovačem), nemůže po vás nyní nikdo chtít řidičský průkaz ani SPZ. Je to stejné, jako by ho chtěl po cyklistovi.
Abyste získali SPZ na koloběžku, potřebujete mít COC certifikát s VIN kódem koloběžky. Ten ale nemůžete získat, protože koloběžka jako vozidlo bez pevného sedadla nemůže projít certifikací EEC, kde by získala COC certifikát. V celém procesu registrace je tedy obrovská díra, kterou jako prodejce nebo zákazník jednoduše nemáte šanci zacelit. „Jako výhradní distributor několika značek elektrokoloběžek v Česku a na Slovensku bychom samozřejmě chtěli prodávat plně funkční neomezené koloběžky, které by si vlastníci pouze zaregistrovali. To ale bohužel momentálně nemůžeme. Koloběžky se ocitají v začarovaném kruhu byrokracie, ze kterého momentálně není moc cest ven,“ uvedl Mgr. Piotr Zalewski, jednatel společnosti Group PZ vlastnící oblíbený e-shop evozidla.com.
Zatím tedy koloběžku s SPZ potkat prostě nemůžete. A když to po vás někdo bude chtít, nemá dostatečné informace. A co novinky u Ministerstva dopravy? Chystá se něco? Ano. Ministerstvo dopravy opravdu chystá legislativní změny. A zásadní. „V současnosti plánujeme zavést piktorgram elektrokoloběžky do vyhlášky č. 294/2015 Sb., s účinností od 1. 1. 2024. Nad rámec uvedeného nemám informaci o tom, že bychom připravovali nějakou změnu zákona nebo vyhlášky v této oblasti,“ uvedl Mgr. František Jemelka, odbor komunikace Ministerstva dopravy.
STK a povinná výbava?
Co se týče koloběžek, žádné kontroly na STK ani povinnou výbavu zatím nečekejte. V tomto ohledu vás zatím nikdo do ničeho nenutí. Jako prodejci si ale svých zákazníků vážíme a všem doporučujeme nosit alespoň kvalitní helmu. To je to nejmenší, co pro sebe můžete udělat.
Co nás tedy čeká v roce 2024?
Pro drtivou většinu koloběžek bude potřeba zajistit zelenou kartu, tedy povinné ručení na koloběžku. Věříme, že to bude maximálně několik set korun ročně. STK a vlastně i SPZ se koloběžkářů netýká a vypadá to, že ani dlouhou dobu týkat nebude.
Města nejvíce pálí sdílené koloběžky, na které si posvítí jako první Praha. Soukromí majitelé elektrických koloběžek by ale měli zbystřit. Pak totiž budou další na řadě. Je tedy potřeba dbát na pravidla silničního provozu a sledovat, s čím zákonodárci nakonec přijdou.
Zdroj: evozidla.com pro inSmart.cz
Chyba 14kg (km)
Tedy dost „zmotaný článek! Viz níže /14 kg- km/ a na konci článku shrnutí, z kterého jsem „janek“. Tak na většinu koloběžek bude potřeba zelená karta, tudíž povinné ručení, ale v hned další větě autor píše, že STK, povinné ručení …… se koloběžek zatím týkat nebude.
STK se netýká, jaké povinné ručení je na konci negováno?. to je takový problém pochopit, že pojistit jde vozidlo bez registrace, TP?
Fady je spíš problém čtení s porozuměním… 😂
Prosím vás co to zase Vláďa blbá vláda vymýšlíš mi začínají srab jak může STK na koloběžku jste normální To už si vezmu na koloběžku koupím volant přemýšlej Ty vole vy jste fakt debilní Vláďa prostě zlatý komunisti běžte do prdele s nějakými STK na koloběžku Pokud to tak bude… Číst více »
Demence, mrtvice, lobotomie, nebo jen nízké IQ a nulové vzdělání?
To jste vyjmenoval vlastnosti většiny členů současné vlády. Cekkem trefně.
Problém je ten že elektrokoloběžky bez sedla a s možností vypnutí motoru mohou fungovat jako klasické koloběžky a navíc když nemáte výrobní číslo tak podle legislativy nemůžete koloběžku pojistit a povinné ručení. Je to prostě problém jak budou zákon vymáhat zpětně ! Je to paskvil a dost lidí se bude… Číst více »
Plácáte nesmysly, zřejmě jste návrh novely zákona ani nečetl. Kdo nemá na koloběžce výrobní číslo či VIN, může mu pojišťovna přidělit identifikační číslo. Třeba formou samolepky.
Koupil jsem si chopra 2 kw. Jel jsem se zeptat na evidenci vozidel jak to vlastně bude. Tam mě paní poslala na pojišťovnu zaplatit povinné ručení, za které jsem dal 240kč u CPP. Čekám na ečkovou SPZ. Na první STK se jezdí prý po 6 letech, pak po čtyřech. Není… Číst více »
Autor je vůl, který zbytečně straší lidi. Pro elektrokoloběžku se nic nemění – nový zákon pouze umožní provozovat na silnicích elektroskůtry, jejichž provoz byl doposud nelegální. Najděte si definici koloběžky, a potom se na takovém vehiklu zkuste odrazit třeba jen při rychlosti 35km/h. Až se proberete z kómatu, tak naznáte,… Číst více »
Já vám nevím, na elektrické koloběžce není problém jet i přes 80 km/h. Nějak mi uniká, co jste tím vlastně chtěl říct… Očividně problematice moc nerozumíte.
Koukam ze jsi absolutne nepobral koment na kery reagujes😁 V kometu pise ze kolik jede kolobrnda ale at se zkusis pri rychlosti nad 35km/h odrazit…to vime ze jsou uz kolobrndy co jedou uz i 120km/h…ale podle me to jen ma konstrukci kolobrndy ale s ni to uz od pridani motoru… Číst více »
Stačí najet na německý model. Tam si zaplatíte pojistku a dostáváte SPZ (samolepku) na rok. další rok znovu. Aby to bylo zřetelné, mění se každý rok barva písma na značce.
Není SPZ není pojistka.
Ano a můžete si jí pojistit i tam v DE kde obdržíte samolepku která ovšem musí být viditelná vzadu a tudíž koloběžka přizpůsobená místu.
Zkrátka myslím si, že pokud člověk investuje do elektrické koloběžky, tak je jedno, jak je výkoná a kolik jede km za hodinu, ale pravděpodobně bude jezdit po silnici, tak by si to povinné ručení měl zaplatit… viz. tady v článku.