Značka Vivo byla ještě minulý rok na českém trhu neznámá. To se změnilo v únoru 2021, kdy tu představila první modely. Ve světovém měřítku však nejde o žádného nováčka. Vivo se nedávno stalo 4. největším výrobcem mobilních telefonů na světě. Znáte značku, která si brousí zuby na světovou trojku v podobě čínského Xiaomi?
Asi vás nepřekvapí, že značka Vivo pochází z Číny. Sama o sobě je nyní 4. největším výrobcem chytrých telefonů na světě a z jejích továren pochází každé 10. zařízení. Pokud se však podíváte pod pokličku, zjistíte, že Vivo patří pod konglomerát BBK Electronics. Ten není v našich končinách nikterak známý, ale známé jsou právě jeho značky. Vedle Vivo pod něj totiž spadá také OnePlus, Realme, IQOO či Oppo.
Vivo, Realme, Oppo i OnePlus patří pod stejnou matku. BBK Electronics
Každá ze značek patří ke světové špičce a podle tvrzení firem mají vlastní vývoj, zastoupení i výrobní závody. Po sečtení tržních podílů by se jednalo o světovou jedničku v prodejích chytrých telefonů. Nejde tedy o neznámou čínskou značku, jak by se na první pohled mohlo zdát.
BBK Electronics je tedy gigantem, který se může v mobilním segmentu směle srovnávat s Applem či Samsungem. Historie BBK Electronics sahá do roku 1995, kdy firma začala s výrobou a vývojem komunikačních zařízení a audiovizuálního vybavení. Hlavním produktem firmy byly po dlouhou dobu DVD přehrávače a až později se přidaly mobilní telefony.
Zakladatelem BBK Electronicsnikdo jiný, než miliardář Duan Yongping, který je na západě známý jako „Čínský Buffet“. S Warenem Buffetem se miliardář skutečně setkal v roce 2007, kdy si čínský podnikatel za přibližně 15 milionů korun zaplatil oběd s tímto proslulým investorem. Částka samozřejmě putovala na charitu.
Vivo na scéně
Značka Vivo vznikla v roce 2009 a prvním zahraničním trhem mimo mateřskou Čínu se pro ni stalo Thajsko v roce 2014. Už v roce 2015 se dostala mezi top 10 světových výrobců chytrých telefonů, a to v prvním kvartále roku, kdy získala 2,7% zastoupení na trhu.
V roce 2020 značka oznámila vstup na evropský trh a ještě před koncem roku 2020 představila spolupráci se značkou Zeiss na vývoji mobilních fotoaparátů, od které lze očekávat mnoho zajímavých projektů. Následoval úspěšný vstup na evropské trhy a na jaře už bylo Vivo 5. největším výrobcem chytrých telefonů na světě. Nyní se v žebříčku společnosti Canalys sledující vývoj světových prodejů chytrých telefonů Vivo dostalo na 4. příčku.
Růst se neobešel bez drobných zaškobrtnutí. V dubnu 2021 začala trojice palet telefonů Vivo hořet na letišti Hong Kong International Airport, což vedlo až k dočasnému zákazu telefonů Vivo v letadlech mířících do a z Hong Kongu. Vše se však obešlo bez větších potíží a k mezinárodní kauze ve stylu hořících baterií Samsung Galaxy Note 7, na které upozorňovaly aerolinky po celém světě.
V říjnu 2021 Vivo představilo svůj vlastní čip pro kamerový systém s označením V1. „V souladu s designem kamerového systému vivo může čip V1 lépe sloužit potřebám uživatelů díky optimalizaci aplikací pro smartphony, jako je vzhled a nahrávání videí,“ uvedl Hu Baishan, výkonný viceprezident a COO společnosti.
Čip V1 mj. umožní náhled fotografií v reálném čase a tím pádem i přesnější úpravy před pořízením snímku. Dokáže redukovat šum v nočním videu a nabídne až o 50 % nižší spotřebu baterie při pořizování snímků a nahrávání videí.
Do budoucna chce Vivo nadále pokračovat v inovaci čipů s využitím v kamerových systémech, a to zejména na čtyřech úrovních: obrazový systém, operační systém a průmyslový design a výkon. Podle Huova názoru bude Vivo zvažovat vývoj čipů ve spolupráci s partnery pouze v případě, že na trhu budou chybět kapacity dodávek, které by vyhovovaly produktovým a technickým parametrům společnosti.
Vivo v České republice
V únoru 2021 jsme se značky Vivo dočkali na českém trhu. První modely ve stylu Y70 sice neurazily, ale na ani nenadchly. O Vivo se začalo více mluvit až po představení modelu X60 Pro, který se stal oficiálním smartphonem fotbalového EURO, jehož bylo Vivo partnerem. Partnerem bude i v rámci světového šampionátu FIFA.
Jak Vivo uvádí ve svém prohlášení. „Cílem společnosti Vivo v příštích 10 až 20 letech je vytvářet skvělé produkty zaměřené na design a propojovat uživatele s digitálním světem tím, že bude poskytovat stále pohodlnější uživatelské zážitky. Dále bude Vivo pokračovat v dynamickém rozvoji s vizí stát se technologickou společností světové úrovně.“
Na českém trhu v současné době prodává 10 produktů od základních modelů pro vlajkovou loď X60 Pro. O modelu X70 Pro se zatím jen spekuluje a výrobce jeho uvedení na český trh nepotvrdil.
Úvodní fotografie: Se souhlasem společnosti Vivo