3D tisk je považován za nákladnou a pomalou metodu, která se pro produkci většího množství kusů nehodí. Na výrobu specifických součástek a zařízení se však ukazuje být skvělou volbou.
Boeing tento týden podepsal kontrakt s norskou společností Norsk Titanium. Díly vyrobené na 3D tiskárnách schopných zpracovávat titan budou použity v moderních dopravních letadlech 787 Dreamliner, kterých společnost vyprodukuje kolem 150 kusů každý rok.
3D tisk najčastěji probíhá nanášením tenkých vrstev materiálu na sebe, dokud nevznikne finální objekt. Technologie zatím nachází uplatnění hlavně v oblasti výroby prototypů, odkud se postupně posouvá ke komerčnímu využití. Výhodou 3D tisku je pevnost výsledného produktu, stejně jako možnost tisknout tvary, které by jiným způsobem vytvořit nešly.
Tisk titanových částí letadla ušetří Boeingu více jak 3 miliony dolarů (kolem 75 milionů Kč) na jednom letadle. K úspoře dochází především díky faktu, že na rozdíl od obrábění při tisku nedochází k plýtvání materiálem a nutnosti pořizovat materiálu výrazně více, než kolik tvoří výslednou součástku. Titan je velmi lehký a drahý kov, který se díky svým vlastnostem uplatňuje právě v letectví.
Boeing není jediný, NASA chce tisknout celé raketové motory
Pro začátek bude Norsk Titanium pro Boeing tisknout čtveřici různých součástek. V roce 2018 by se mohl tento počet rozšířit na další. 3D tisk kovu není žádnou novinkou a je dobré vidět technologii v podobném nasazení. V minulém roce GE otevřeli celou továrnu, která se zabývá možnostmi 3D tisku kovů pro nejrůznější využití. Výsledkem pokusů byl např. malý tryskový motor.
Nezahálí ani americká NASA, která by chtěla tisknout celé raketové motory a první pokusy vypadají slibně. Takový vytisknutý raketový motor má výhodu v rychlosti výroby, kdy se místo roku bavíme o jednom měsíci. Motor se díky tisku také může skládat z méně částí.