V angličtině jsou vznášedla známá jako hoverboard nebo hovercraft; ty však nevystihují, co přesně Flyboard Air je. Na rozdíl od takzvaných kolonožek se nejedná o pojízdné vozítko ve stylu Segwaye (neboť na tom by bylo překonání Lamanšského průlivu poněkud nemožné), ani o vznášedlo ve stylu lodě se vzduchovým polštářem – ale o skutečně se vznášející zařízení.
Franky Zapata se o stejnou věc pokoušel už na konci července, avšak neúspěšně. Včera však uspěl a Lamanšský průliv na svém Flyboardu Air překonal.
Zapata se vznášel z města Sangatte, tedy ze stejné lokace, ze které v roce 1909 Louis Blériot poprvé průliv mezi Velkou Británii a Francií přeletěl.
Úspěch, ale s mezizastávkou
Do anglického Doveru Zapata dorazil o 22 minut později, cestoval rychlostí místy až 170 kilometrů v hodině. Celková vzdálenost činila kolem 35 kilometrů. Poté, co „přistál“, sdělil serveru BBC, že stroj vytvořil se svým týmem teprve před třemi lety; nápad samotný je však o mnoho starší.
Zajímavostí je, že nešlo o nepřerušovanou cestu. V polovině musel Zapata doplnit palivo, neboť jej měl dost jen na 10 minut cesty. Předchozí pokus selhal právě v tomto bodě: Údajně kvůli vysokým vlnám se Zapata netrefil na platformu, kde mu jeho tým měl palivo doplnit, a spadl do vody.
Ideu Flyboardu získal Zapata v roce 2011. Flyboard Air má čtyři trysky, které umožňují uživateli volně se vznášet. Stabilizaci zajišťuje počítač, celá věc je poháněna petrolejem, umístěným v batohu Zapaty.
O vynález Zapaty je docela zájem, a to hlavně u vojenských organizací. Kontraktor Implant Sciences chtěl původně Zapatovu firmu odkoupit, ale nakonec z dohody sešlo; Zapata však uspěl u francouzského ministerstva obrany, které mu dalo grant v hodnotě 1,3 milionů euro.