Elektromobily Tesly se prodávají po celém světě, Norsko ovšem patří mezi jeden z největších trhů díky rozvinuté infrastruktuře a štědrým dotacím.
Tesla je po rozhodnutí soudu nucena zaplatit 136 tisíc norských korun (asi 16 tisíc dolarů) každému zákazníkovi, který si pořídil Teslu Model S a X mezi lety 2013 až 2016 s 85kWh baterií; jedná se o tisíce lidí.
- Bitcoiny nejsou příznivé k životnímu prostředí, shledal Musk.
- Manipuluje Tesla s kryptoměnovým trhem?
Softwarová aktualizace (2019.16.1 a 2019.16.2) z roku 2019 podle zjištěních norských spotřebitelů ovlivnila životnost baterie ve vozidlech Model S mezi stanovenými roky. Podle stížností zákazníků se baterie pomaleji nabíjela a rychleji vybíjela – podobně jako třeba u mobilního telefonu.
Nová aktualizace, horší výkon
Tesla na žaloby nereagovala, soud proto nakonec rozhodl ve prospěch občanů. Tesla musí pokuty zaplatit do 30. května nebo se odvolit k vyšší instanci soudu v Oslu. Model S si během oněch dvou let pořídilo asi 10 tisíc zákazníků, celkově by tak Tesla musela dohromady zaplatit asi 160 milionů dolarů – částku již poměrně nepříjemnou. Prozatím musí zaplatit pouze 30 původním žalobcům, nicméně v případě, že se Tesla neodvolá nebo vyšší soud rozhodne stejně, pak bude muset odškodnit všechny relevantní zákazníky v Norsku
Není jasné, jak Tesla na žalobu zareaguje. Firma nemá žádné PR oddělení a komunikaci společnosti v podstatě vede Elon Musk skrze Twitter, není tudíž možné od ní získat relevantní vyjádření.
Podobné žalobě čelí Tesla i v USA, o ní zatím soudy nerozhodly. Vzhledem k úspěchu v Norsku je pravděpodobné, že se objeví nové hromadné žaloby i v dalších zemích světa
V Norsku Tesla čelí silné konkurenci, nedávno ji v prodejích elektromobilů předstihl německý koncern Volkswagen. Norská vláda nákupy nových vozidel s elektrickým nebo hybridním pohonem štědře dotuje, čímž chce zajistit postupný úplný přechod na úspornější automobily.
Zdroj: Electrek