K nepříliš překvapivému závěru dospěl Facebook ve vlastní studii. Ta je důsledkem zkoumání sociálního giganta ze strany Evropské unie, které chce lépe chránit uživatelů z evropských zemí.
Tvrdší pravidla pro správu dat evropských zákazníků v cizině, na tom aktuálně úřady EU aktivně pracují. GDPR bylo v tomto ohledu jen jedním z několika kroků. Facebook nyní varuje, že připravované kroky Evropské unie mohou vést k velmi vysokým nákladům, a to jak pro podniky, tak pro občany samotné.
Studii pro Facebook vypracovala skupina Analysis Group. Ta se pokusila vypočítat, kolik peněz by bylo ztraceno, kdyby některé organizace náhle nesměly přesouvat osobní data uživatelů pryč z Evropské unie.
Zákaz přenosu dat? Nerealistické
Konkrétně se studie zaměřila na telekomunikační firmy, farmaceutický průmysl, digitální platby a outsourcing služeb. Podle výzkumu by přerušení datového toku stálo miliardy dolarů ročně, a uživatelé by se nutně setkali s vyššími cenami a nižší kvalitou služeb.
Scénář je to vysoce hypotetický, téměř až provokativní. Že by EU zakázala transfer dat z EU do zahraničí úplně je nereálná představa. Není jasné, za jakým účelem Facebook nechal studii vypracovat; lze uvažovat nad několika různými cíli, ale hypotézy raději přenechme analytikům.
Podle Facebooku by EU mohla reálně přesun dat za velkou louži, do USA, zcela odstřihnout vlivem zrušení Privacy Shield mechanismu; to je ale velice nepravděpodobné vyústění; zpřísnění podmínek transferu dat je daleko pravděpodobnější koncovkou.
EU k tomu své důvody má. Vláda USA a její organizace mají právo od firem vyžadovat informace i o zákaznících z Evropy. Velcí cloudoví poskytovatelé jako Amazon a Microsoft potvrdili, že se tomu budou bránit jak mohou a případně i Evropany odškodní, nicméně to není něco, co chce EU dopustit v první řadě.
Mezi případné problémy omezení přenosu dat studie zmiňuje nemožnost využít mezinárodního mobilního roamingu při cestování, neboť k tomu je přenos dat nutný; zákazníci by nemohli využít služeb jako PayPal nebo Google Pay a omezení by se týkalo i zákaznických dat třeba k call centrech a podobně.
Facebook nepochopil cíl EU, tvrdí bezpečnostní analytik
Takové důsledky jsou ale extrémně nepravděpodobné. I v rámci GDPR mají některé zmíněné služby speciální postavení, obzvláště ve farmacii, a GDPR samozřejmě umožňuje zaslání dat kamkoliv a jakkoliv v případě, že to zákazník sám odsouhlasí – což samozřejmě není nikterak obtížné.
Podle bezpečnostních odborníků, konkrétně Bena Rappa z firmy Securys, který se krátce vyjádřil pro server ZDnet, však studie Facebooku zcela minula cíl EU. Tím jsou obavy z masového sledování dat uživatelů ze strany Spojených států a neoprávněného prodeje dat třetím stranám; EU přenos dat nevadí, ba naopak. Facebook se podle něj nesprávně zaměřil na představu stopnutí přenosu dat mezi oběma kontinenty.
Podle Rappa je také cíl studie evidentní. Facebook vydělává především na cílených online reklamách a prodávání uživatelských dat, což však samotným zákazníkům neposkytuje žádný znatelný benefit, a EU tak není po chuti.
Úvodní fotografie: Pixabay
Zdroj: ZDnet