Jak probíhají podvody v internetových bazarech? Příběh čtenářky, která přišla o tisíce

Množství internetových podvodů vzrostlo. Potvrzují to čísla odborníků i zkušenosti českých uživatelů. Podvodníci využívají nepozornosti uživatelů internetových bazarů a připraví je o finanční prostředky. Po zveřejnění článku Pozor na podvody na Bazoši a Sbazaru nám dorazila více než stovka e-mailů od uživatelů s podobnými zkušenostmi. Přinášíme příběh jedné z obětí. Podvedená čtenářka přišla o tisíce korun. Jak podvod probíhá?

Pokud často prodáváte na portálech typu Sbazar, Bazoš, Vinted či Facebook Marketplace, možná jste na tento druh podvodu již narazili. Napíše vám zájemce, který velmi pospíchá a chce mít zboží co nejdříve u sebe. Nabídne vám platbu a dopravu přes dopravce (PPL, DPP, Českou poštu apod.) s tím, že vy jako odesílatel tak nebudete mít s odesláním žádnou práci. Současně s tím má však netradiční požadavek – peníze vám chce poslat tak, že vyplníte údaje z platební karty do zaslané webové stránky. Jenže místo jejich přijetí o ně přijdete.

Možná si ťukáte na čelo, jak může někdo na takový podvod naletět. Podle zaslaných příběhů však mají podvodníci postup promyšlený a vsází především na nátlak a urgence. I ti pozornější pak mohou udělat chybu. Pojďme se společně podívat na situaci, kdy oběť přišla o více než 2 300 Kč a své peníze už nikdy nedostala zpět. Identitu oběti redakce zná, ale po domluvě se rozhodla ji nezveřejnit.

Obrázek: Jak probíhají podvody v internetových bazarech? Příběh čtenářky, která přišla o tisíce

Příběh podvedené ženy z České republiky ukazuje, že naletět může každý. Foto: Freepik

1. Reakce na nabídku v internetovém bazaru

Věta, která se objevuje ve většině zaslaných konverzací od našich čtenářů. Podvodník reaguje na inzerát prodávajícího na WhatsAppu či jiné chatovací aplikaci a ujišťuje se, že je zboží ještě k dispozici. Oběť v tomto případě prodávala lední brusle, ale na tom nezáleží. Může jít klidně o postel. Po potvrzení se podvodník ujistí o vadách, celou dobu komunikuje česky a z českého čísla. Tváří se tedy věrohodně.

2. Nabídka vyzvednutí a platbu přes dopravce

Komunikace pokračuje nenápadně a podvodník se tváří, že má sice o zboží vážný zájem, ale je zdaleka. Až doposud vše probíhá jako při běžné reakci na inzerát. Podvodník následně nabízí možnost vyzvednutí a platbu prostřednictvím dopravce. Vyzvednutí by smysl dávalo, co však nesedí je platba prostřednictvím webu dopravce. Zde podvodníci využívají neznalosti uživatelů a snaží se je rychle přimět k zadání platebních údajů do stránky.

3. Odkaz na falešné stránky

Podvodník následně oběti zašle odkaz na podvodné, avšak věrohodně vypadající stránky s předvyplněnou adresou oběti vyžadující zadání čísla karty. Právě na kartu mají oběti peníze dorazit, což našich končinách není běžné a mělo by to většinu uživatelů od zadání údajů z karty odradit. Zkušenější uživatel pozná už podle odkazu, že něco nehraje. Někdo však na URL příliš nekouká a jakmile vidí v adrese „ceskaposta“, dále nad odkazem nepřemýšlí a začne vyplňovat. To je bohužel i případ naší oběti.

4. Nátlak a urgence

Při platbě kartou je v Evropě běžné provést ověření v aplikaci banky. Bez něj transakce většinou neproběhne, ale jsou i platební brány, které potvrzení nevyžadují. Zde nicméně oběť podlehla naléhání a potvrzení v aplikaci provedla.

Jak se to mohlo stát? Jak lze spatřit v historii komunikace, podvodník na oběť naléhá, že má na potvrzení jen několik minut a musí si pospíšit. A právě ve spěchu dělají lidé nejvíce chyb.

5. Útočník slíbí, že zařídí vrácení peněz. Obere vás o další

Poté, co oběti zmizelo z účtu 2 300 Kč, s podvodníkem pokračovala v komunikaci v naději, že jí peníze vrátí. Herecký výkon podvodníka nekončí ani po úspěšné krádeži. Oběti tvrdí, že může o peníze zažádat zpět a posílá jí další podvodný odkaz, tentorkát na údajnou stránku podpory. Pokud by oběť druhé straně opět zaslala své údaje z karty a transakci potvrdila, podvodníci by jí ukradli další peníze. To už naštěstí v tomto případě oběť neudělala.

Banka vám peníze vrátit nemusí

V případech, kdy uživatel transakci potvrdí, bohužel nemá nárok na vrácení ukradené částky od banky. To je bohužel i smutný konec našeho příběhu.

Vyjádření oběti pro inSmart.cz:Banka mi peníze nedokázala vrátit zpět a odmítá se tím zabývat. Ve chvíli, kdy byly peníze ještě v rezervaci (volala jsem opravdu hned), tak mi na lince řekli, že nemůžou zastavit tok peněz k cizí bance a ať počkám, než se transakce zaúčtuje. Po zaúčtování (v pátek se to stalo, v neděli se peníze nezaúčtovaly ve prospěch podvodníků), jsem v pondělí dala reklamaci na tuto platbu. Zamítli ji s tím, že jsem platbu sama potvrdila a nic už na tom nejde změnit,“ uvádí. „Nejhorší je, jak už je člověk zblbnutý digitalizovaným placením, i já si v tu chvíli nedokázala uvědomit, že vlastně nemám platit já jemu, ale on mně. A jak vyplňuji číslo karty, kdy si něco kupuji, tak mi to teď neseplo,“ dodává.

Možná si říkáte, jak je možná, že banka nedokázala transakci zastavit. Jak uvádí české banky na svých webových stránkách, po úspěšné transakci musí dát druhé straně možnost dodání služeb. Zde samozřejmě o žádné služby nešlo, ale vzhledem k potvrzení ze strany klienta je platba platná a nevratná. Vyjádření banky klientky se pro vás snažíme získat.

Co dělat, když naletíte?

Co dělat, pokud jste podobný formulář vyplnili a naletěli podvodníkům? Obratem kontaktujte svoji banku a nechte platební kartu zablokovat. Platí to i v případě, kdy jste vyplněný formulář nakonec neodeslali. V případě dalších podezřelých hovorů a zpráv situaci nahlaste příslušné instituci. Podvodníci dokáží volat z čísel, která odpovídají oficiálním číslům bankovních institucí, jak jsme psali v textu Podvodníci volají z čísel českých bank a kradou z účtů statisíce: Jak poznat nebezpečný podvod?

Pokud nezačnou peníze z účtu mizet, nutně to ještě nic neznamená. Data o kartách jsou na dark webu oblíbeným zbožím. Stejně tak informace o naivních obětech. Podvodníci si nezřídka přeprodávají osobní údaje obětí, které další podvodníci použijí k dalším a dalším podvodům. Naivní uživatel je ideálním cílem.

Přišla vám podvodná zpráva? Přepošlete nám ji

Přišla vám podobná zpráva s podvodným odkazem, nebo jste svědky jiného podvodu v prostředí internetu? Pošlete nám e-mail na podvody(zavináč)insmart.cz. My díky tomu budeme moci pokračovat ve snaze o informování široké veřejnosti o nových podvodech.

Zdroj: Redakce inSmart.cz, zdroj blízký redakci

Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentářů
Inline Feedbacks
View all comments
Obrázek: Ruská divize Googlu zbankrotovala, přístup ke službám neodstřihne
Ruská divize Googlu zbankrotovala, přístup ke službám neodstřihne
Obrázek: Průzkum: Ransomware stále největší hrozbou, Češi platí výkupné častěji
Průzkum: Ransomware stále největší hrozbou, Češi platí výkupné častěji
Obrázek: Počítač poháněný fotosyntézou?
Počítač poháněný fotosyntézou?
Obrázek: Kurýři přijdou o práci: Uber Eats testuje autonomní roboty a auta bez řidičů
Kurýři přijdou o práci: Uber Eats testuje autonomní roboty a auta bez řidičů
Obrázek: Dost bylo vibrací a stresujících vyzvánění. Google zkouší stíny, pohyb i vítr
Dost bylo vibrací a stresujících vyzvánění. Google zkouší stíny, pohyb i vítr
Obrázek: Nový podvod útočí na české telefony s Androidem! Vydává se za zmeškanou hlasovou zprávu
Nový podvod útočí na české telefony s Androidem! Vydává se za zmeškanou hlasovou zprávu
Obrázek: 5 chyb, kterým se vyvarovat při nákupu chytrého telefonu
5 chyb, kterým se vyvarovat při nákupu chytrého telefonu
Obrázek: Prohlížeč v prohlížeči: Na promyšlený internetový útok naletí i zkušení IT experti
Prohlížeč v prohlížeči: Na promyšlený internetový útok naletí i zkušení IT experti