Volkswagen, jak automobilka samostatně, tak celý koncern, se přidávají k dalším a tlačí na rozvoj elektromobility. Infrastrukturu zatím pořád chybí, nicméně trh je ke změnám výrazněji nakloněn.
Audi oznámilo, že vývoj nových modelů automobilů se spalovacím motorem skončí v roce 2026; auta na fosilní paliva pak úplně vyřadí z nabídky v roce 2033. Volkswagen plánuje tradiční automobily v Evropě prodávat mezi lety 2033 a 2035, ve zbytku světa pak do roku 2050.
O Škodovce se nejnovější rozhovor pro magazín Münchner Merkur nezmiňuje; nicméně podle současné nabídky automobilky se zdá, že i ona postupně přejde primárně na elektromobily, alespoň na evropském trhu. Nedávná Škoda Enyaq iV je toho dobrým příkladem. Podstatnou výjimkou může být Indie, kde zkrátka elektromobily nedávají zatím smysl. Ceny baterií jsou příliš vysoké a vybudování infrastruktury v tak obří zemí potrvá čas delší, než jaký se očekává v Evropě.
Elektro v Evropě, benzín ve světě
Podobné plány má koneckonců celý koncern Volkswagen, který s prodejem spalovacích motorů do lidnatějších, méně vyspělých zemí počítá ještě několik desetiletí. O něco déle podle Volkswagenu potrvá vyřazení výroby automobilů se spalovacími motory také v Číně a USA.
Je to další z několika automobilek, které se přidávají k vysoce ambiciózním datům ukončení výroby tradičních automobilů s benzínovými nebo dieselovými motory. Mezi ně patří třeba Ford, Jaguar Land Rover a podobné plány má také Honda. Nejde jen o automobilky: Stále častěji se mluví o uzákonění zákazu prodeje automobilů na benzín a naftu i v jednotlivých zemích, třeba ve Velké Británii, pozadu nezůstává ani Francie, Norsko (to míří dokonce už na rok 2025, infrastruktura je zde již téměř hotová a elektromobily jsou v severské ropné mocnosti notně rozšířené).
Ono, není až tak divu. Elektromobilům se dařilo i během pandemie, a třeba v Německu už nabíjecí stanice pro elektromobily musí povinně nabízet benzínky. Spolu se štědrými dotacemi na elektromobily je to už nejen pro zákazníky, ale také pro automobilky důležitý argument, proč elektrickým vehiklům fandit.
Jejich přijetí by jinak téměř jistě bylo daleko pomalejší. Obzvláště proto, že v některých zemích může rozvoj elektromobility zpomalovat vysoká cena elektřiny nebo příliš málo možností dobíjení automobilů.
Zdroj: Merkur. Úvodní fotografie: Pixabay