NASA a další agentury přemýšlí o delších cestách ke vzdálenějším planetám jako je Mars už dlouho.
Pokud však mají plavidla doletět třeba na Mars i s lidskou posádkou, klíčovou otázkou k vyřešení je doplnění paliva v kosmu.
Bojové letouny kupříkladu mají poměrně sofistikovaný systém tankování za letu využívající jiná letadla; v případě dlouhých letů do vesmíru bude nutné palivo hlavní jednotce rovněž doplnit – jenže jak?
Fyzika nízkých teplot jako logické řešení
Na to se právě zaměřuje skupina vědců z Case Western Reserve University, NASA Glenn Research a několika soukromých společností jako HX5.
Během příštích pěti let podniknou sérii experimentů, z nichž poslední se uskuteční už přímo ve vesmíru, na ISS. NASA na výzkum věnovala 1,2 milionů dolarů.
Tým vědců se zaměřuje na kryogenickou úpravu paliva – metody hluboké zamražení, které umožní bezpečně a rychle využít stlačené plyny typu metanu jako velice účinné palivo. Ve vesmíru je však manipulace s takovými palivy pro zatím nebezpečná, neboť mikrogravitace mění chování některých látek ve vesmíru.
Nové nástroje a bezpečné palivo
Cílem má být takové kryogenické zmrazení plynů, které posléze umožní jednoduché skladování paliva a zajistí, že manipulace látek astronauty nezpůsobí katastrofální nehodu. V experimentech a modelech vědci zjistí, jak přesně se budou stlačené plyny ve vesmíru chovat. Jedním z navrhovaných řešení doplnění paliva v kosmu by tak mohlo být vysoce stlačené, bezpečně uskladněné palivo přímo v kosmické lodi, doplněné astronauty za letu ve chvíli, kdy to bude potřeba.
Většinu času se budou experimenty odehrávat v řízeném prostředí na Zemi, v poslední fázi však vědci využijí prostory Mezinárodní vesmírné stanice.
Vědci a NASA si od projektu slibují založení nové metody zamrazování plynů, který zajistí jejich dlouhodobou stabilitu a bezpečnost; zároveň však také má dojít k vývoji nových simulačních nástrojů na výpočet mechaniky tekutin.
Zdroj: CWRU Daily