Mrija byla symbolem už před svým zničením. Největší nákladní letoun světa ruští okupanti zničili na letišti v Hostomelu den po začátku invaze. Oprava podle odborníků není možná a snadnější by podle nich byla výroba nového kusu. To se nejprve jevilo jako nemožné. Nyní se ale zdá, že Ukrajina se podle slov prezidenta Zelenského o stavbu nového letounu doopravdy pokusí.
Ukrajina vynaloží veškeré úsilí potřebné ke vzkříšení letounu Mrija (Мрія, ukrajinsky sen), největšího nákladního letadla na světě Antonov An-225, které bylo zničeno během probíhajícího konfliktu na Ukrajině. Prezident Volodymyr Zelenskyj označil vzkříšení letounu za ambiciózní cíl, který světu ukáže, že Ukrajina i nadále stojí pevně na nohou. Letoun má být zároveň věnován obětem války a padlým pilotům. Pokud se vše podaří, dojde ke vzkříšení jednoho ze symbolů Ukrajiny.

Zničený vrak letounu na letišti v Hostomelu. Foto: Se souhlasem KCSA, Oleksii Samsonov
Mrija byla nejen největším nákladním letadlem na světě, ale také shodou okolností jediným takovým letadlem, které kdy bylo postaveno. Mrija, navržená pro přepravu těžkých nákladů, jako byl například sovětský raketoplán Buran, byla dlouhá 83 m a ještě větší bylo rozpětí křídel, které činilo úctyhodných 88 metrů. Letoun byl vybaven šesti turboventilátorovými motory, z nichž každý byl při vzletu schopen vyvinout tah 51 600 liber. Letoun je držitelem několika rekordů. Jedním z nich je převoz nákladu o celkové váze 253 820 kg.
Kvůli nedostatku financí byl vyroben jediný kus
Méně známá je skutečnost, že se pracovalo na dalším An-225, ale po pádu Sovětského svazu byla výroba kvůli nedostatku financí ukončena. Závod Antonov nicméně získal trup rozestavěného letadla, který by mohl posloužit jako základ pro novou Mriju.
Vizualizace zničeného letounu ukazuje, že oprava by byla skutečně nemožná. 3D model můžete detailně prozkoumat přímo ve svém prohlížeči.
Proč chce Ukrajina novou Mriju?
Když letos v únoru ruské síly zaútočily na Ukrajinu, bylo mezi jejich cíli i město Hostomel. Letiště v Hostomelu sloužilo jako středisko pro údržbu letadla Antonov a Mrija se při ostřelování letiště stala terčem a byla přitom zničena.
Průzkumy, které po bitvě provedl tým Antonova, ukázaly, že Mriya se nedá opravit a letadlo, které převáželo nejtěžší náklad na světě, včetně obřích lopatek větrných mlýnů i testovacích souprav COVID-19, je navždy ztraceno.
Při nedávném projevu k ukrajinským studentům prezident Zelenskyj uvedl, že jeho vláda plánuje postavit letadlo znovu s využitím trupu druhého letounu, jehož výroba byla zastavena. Ještě před konfliktem Zelenskij uvažoval o vzkříšení letounu, ale jeho vláda nedokázala sehnat 800 milionů dolarů, které jsou na to potřeba.
Při rozhovoru se studenty však Zelenskij řekl, že vzkříšení An-225 již není otázkou peněz, ale image země. Rozhodl se mj. věnovat letoun lidem, kteří obětovali své životy při obraně Mariupolu, uvedla agentura Interfax. Podle četných zpráv padlo jihovýchodní přístavní město pod náporem ruské agrese.
⚡️“#Mriya” was taken out / pulled out of #Gostomel. They write that they sent it for recycling. #Ukraine pic.twitter.com/t3i60iq9mI
— 🇺🇦 UkraineNewsLive🇺🇦 (@UkraineNewsLive) May 27, 2022
Zničená Mrija byla na konci května s využitím těžké techniky odtažena z letiště v Gostomelu. Materiál bude podle prvních informací zrecyklován.
Kdo za obří letoun platí?
Přibližně měsíc po zničení letounu Mrija zahájil Antonov crowdsourcingovou kampaň na jeho znovuzrození. Tehdy nebylo jasné, kolik peněz chce společnost prostřednictvím této kampaně získat.
Zatímco Zelenskij nyní vyčíslil cenu na 800 milionů dolarů, Ukroboronprom, mateřská společnost Antonova, naznačil, že by bylo zapotřebí asi 3 miliard dolarů (cca 69 miliard Kč) a pěti let práce, aby další An-225 znovu vzlétl. Státní letecká a obranná společnost trvá na tom, že Rusko bude sponzorovat výrobu nového letounu jako součást válečných reparací.
Bude nová Mrija stejná?
Zda bude An-225 postaven z ukrajinského rozpočtu, zdrojů partnerských zemí, nebo z ruské pokladny v rámci reparací, se ukáže až po skončení konfliktu na Ukrajině. 76letý Oleksandr Haluenko, který byl prvním pilotem, který s letounem létal, řekl deníku The Drive, že vzkříšený letoun určitě nebude stejný.

Antonov An-225 na letišti Stockholm-Arland. Foto: Se souhlasem Larske
Letoun Mrija, postavený v roce 1988, byl postaven z komponentů sovětské éry a jakýkoli pokus o vzkříšení nyní bude využívat evropské, americké nebo některé jiné komponenty. Stejný by tedy pravděpodobně byl „pouze“ trup letounu.