Jak se chránit na elektrické koloběžce a jak vybrat přilbu? Elektrické koloběžky jsou stále populárnější dopravní prostředky, které nabízejí výhodnou možnost jak se pohybovat po městě. Bezpečnost je ovšem při jejich používání klíčová a jedním z nejdůležitějších bezpečnostních prvků je kvalitní helma. Jak tedy vybrat tu správnou?
Je helma na elektrické koloběžce povinná?
„Musím při jízdě na elektrické koloběžce nosit přilbu?“ Častá otázka z internetových diskuzí nemá jednoznačnou odpověď. Vše se totiž odvíjí od výkonu elektrické koloběžky a věku řidiče. Dle našeho názoru by měl helmu na elektrické koloběžce nosit každý, ale tak jednoduché to není.
Česká legislativa vyžaduje, aby řidič koloběžky přilbu nosil v případě, že je mladší 18 let. Dále je pak povinná v případě, kdy jde o stroj s výkonem vyšším než 1kW a vyšší konstrukční rychlostí než 25 km/h. V ten moment už elektrická koloběžka nespadá do kategorie jízdních kol, ale do motorových vozidel. Díky tomu je povinné řidičské oprávnění, ochranná přilba a další náležitosti.
Jak vybrat vhodnou helmu na elektrickou koloběžku?
Výběr vhodné helmy je tak trochu alchymie. Všichni dobře víme, že ochranné vlastnosti jsou jen jednou z mnoha položek výsledného mixu. Zásadní je také pohodlí a design.
Velikost
Helma by měla dobře sedět na hlavě, neměla by se pohybovat ani sklouzávat. Měření hlavy pomůže určit správnou velikost. Měřte obvod hlavy v nejširším místě, tedy zhruba centimetr nad obočím. Většina výrobců nabízí helmy v různých velikostech a s nastavitelným zapínáním pro přizpůsobení na míru.
Ideálním postupem je vyzkoušení helmy v praxi ještě před nákupem. Pokud je to jen trochu možné, navštivte specializované obchody či stánky prodejců na veletrzích, kde si helmy můžete vyzkoušet. Ušetříte si případné problémy s výměnami velikostí a budete mít jistotu, že vám daná velikost perfektně sedí.
Konstrukce
Hlavní ochranu poskytuje vnější skořepina a vnitřní polstrování. Skořepina by měla být odolná proti nárazům, zatímco polstrování by mělo absorbovat energii nárazu. V závislosti na plánovaném použití máte na výběr různé typy konstrukcí a tvarů.
Pro městské ježdění většinou postačí otevřená helma bez ochrany obličeje. Pro rychlejší jízdu a do náročnějšího terénu pak doporučujeme uzavíratelné helmy s ochranou obličeje s hledím. Zajímavým kompromisem je model VITO JET BRUZANO, který má zabudované lehké hledí a obličejovou masku lze připnout či odepnout podle potřeby.
Úroveň ochrany a certifikace
Pokud vybíráte helmu, koukejte také, zda splňuje evropskou homologaci ECE 22.05. Díky tomu budete mít jistotu, že splňuje náročné standardy. Výrobci jsou totiž povinni takto označené helmy posílat na náročné crashtesty simulující mj. nárazy na obrubník.
Větrání
Při výběru helmy je důležité myslet také na odvětrávání. Dostatečné množství otvorů zajišťuje, že se hlava během jízdy nepřehřívá a je v ní příjemně i při delším nošení. Některé modely, jako např. futuristický VITO CROSS MOLINO, mají možnost větrání otevírat a uzavírat podle potřeby.
Design a viditelnost
Vzhled je pro řadu uživatelů zásadním parametrem a je to pochopitelné. Helma je totiž i módní doplněk. Myslete však na to, aby helma splňovala nejprve výše zmíněné a až poté vybírejte podle vzhledu.
Zapamatujte si, že helma je základní ochrannou výbavou při jízdě na elektrické koloběžce. Bezpečnost by měla být vždy na prvním místě, a proto je důležité vybrat helmu, která vám dokonale padne a splňuje všechny potřebné bezpečnostní normy.
Závěrem aneb proč je helma doopravdy potřeba?
Přilba/helma je základním ochranným prvkem, který byste měli na elektrické koloběžce nosit. Ačkoliv je elektrická koloběžka v mnoha ohledech jiným dopravním prostředkem, než je jízdní kolo, rizika jsou zde podobná. Zranění hlavy jsou navíc těmi, u kterých podle odborníků hrozí největší riziko úmrtí či trvalých následků.
Podle výzkumu, který provedl BESIP na případech 119 cyklistů, kteří byli usmrceni mezi roky 1995-2013 ve dvou krajích ČR, by použití helmy zachránilo 37 % z nich. „Přilby mohly nejvíce pomoci v případech střetu s jedním vozidlem, naopak přilby by nepomohly cyklistům při většině nehod s vyšší střetovou rychlostí s motorovými vozidly nebo s vlaky,“ zní v analýze BESIPu.
Zdroje: Konzultace Evozidla.com, BESIP