Automobilka Blue Bird je jedním z nejstarších výrobců školních autobusů v Americe. Již od svého založení v roce 1932 se firma snaží neustále posouvat hranice svých možností a technologií. Letos se o to pokouší znovu, a sice otevřením nové výrobní haly na elektrické autobusy.
Historie amerických autobusů je se společností Blue Bird úzce spjatá
Žluté školní autobusy brázdí americké silnice již od počátku minulého století. Mezi prvními výrobci těchto dnes již legendárních vozů patří i společnost Blue Bird, která vznikla ve 30. letech, a od té doby představila veřejnosti desítky modelů. Blue Bird byla také první firmou, která si začala pohrávat s myšlenkou elektrifikace těchto autobusů, a již na počátku 90. let začaly vznikat první prototypy. V té době však společnost narazila na značná omezení v oblasti technologie, a sériová produkce tak na sebe nechala poměrně dlouho čekat.
Teprve před několika lety se začaly objevovat první exempláře vozů Micro Bird G5 a All American, a letos čeká Blue Bird další významný milník v oblasti e-mobility – zahájení provozu nové výrobní haly s výrobní kapacitou 5000 kusů elektrických autobusů ročně.
Spojené státy úspěchu přechodu na elektrické autobusy věří
Podle odhadů americké Agentury pro ochranu životního prostředí lze očekávat, že v roce 2027 bude zhruba 30 procent autobusových linek spravováno elektrickými vozy. Do roku 2032 by to pak mohlo být až 45 procent. Pozitivní vliv na tento optimistický vývoj by pak mohl mít i nedávno schválený dotační plán, který poskytne výrobcům elektrických autobusů až 1 miliardu ročně po dobu 5 let. Podaří se tento plán efektivně dotáhnout až do konce?
Automobilka očekává skokový nárůst tržeb
Vedení společnosti Blue Bird si od nové výrobní linky otevřené ve státě Georgia slibuje mnohé. Aktuálně jsou firemní továrny schopny produkovat a kompletovat čtyři kusy autobusů denně. Díky nové fabrice by se měl tento počet až zpětinásobit. V rámci otevření této nové linky pak Blue Bird oznámil také snahu klást důraz na vysokou úroveň odbornosti pracujících techniků, kteří budou znalí v problematice elektrických motorů, zejména pak v oblasti montáže, údržby a servisu.
Autobusy Blue Bird se po stránce výkonu rozhodně nemají za co stydět. Na jedno nabití zvládají ujet téměř 200 kilometrů, přičemž pojmou zhruba 80 žáků. Pokud se tedy prognózy naplní, již brzy se v oblasti školní dopravy v Americe dočkáme malé elektrické revoluce. Bude pak možná jen otázkou času, než se tyto technologie rozšíří i do zbytku světa.
Tady to EV asi dává smysl … najedou denně málo kilometrů a každý večer jsou na firemním stání, kde se dají nabíjet …