Kvůli globálnímu oteplování a emisím oxidu uhličitého přibývá turbulencí. Lety budou stále neklidnější, nebezpečnější a dražší. Klimatické změny způsobené člověkem totiž mění rychlost větru ve velkých nadmořských výškách. Zvláště nebezpečné jsou turbulence v oblastech bez oblačnosti.
Již několik let vědci varují, že klimatické změny, hlavně pak teplejší vzduch, ovlivní vzdušné proudy v horních vrstvách atmosféry známé jako tryskové proudění, což povede k nárůstu nepopulárních turbulencí.
Lety skutečně budou stále méně klidné a bezpečné, zjistili podle televize BBC v nové studii vědci z britské univerzity v Readingu. Potvrdili tak dřívější předpoklady o tom, že globální oteplování způsobené emisemi skleníkových plynů tryskové proudění mění.
Turbulence mohou být nebezpečné
Turbulence jsou většinou hlavně nepříjemné, v extrémních případech však mohou ohrozit cestující na životě. Turbulence lidským okem nevidíme. V bouřích je ale možné s pomocí satelitů analyzovat strukturu a tvar tryskového proudu.
Turbulence v bouřích dokážou zachytit i radary. Usnadňuje to analýzu tryskového proudu a umožňuje včasné varování před turbulencemi. Nebezpečné jsou ale takzvané turbulence v čistém vzduchu, tedy v oblasti bez oblačnosti.
Ty se totiž objevují z čista jasna. Mohou udeřit například v silné formě, když se pohybují cestující nepřipoutaní po palubě letadla. V takových případech hrozí i vážná zranění nebo smrt.
Nebojme se létat, ale bezpečně
Nová studie publikovaná v časopise Geophysical Research Letters zkoumala data z let 1979 až 2020. Podle výsledků došlo v severním Atlantiku v tomto období kvůli změnám v rychlosti tryskových proudů k nárůstu turbulencí o 55 procent.
Tuto oblast protínají některé z nejrušnějších leteckých tras na světě. Právě zde a na amerických trasách došlo podle vědců k největšímu nárůstu turbulencí. Výrazně jich však přibylo také v Evropě, na Blízkém východě a v jižním Atlantiku.
„Po deseti letech výzkumu, který ukazoval, že změna klimatu zvýší turbulence v bezoblačném prostoru, máme nyní důkazy naznačující, že tento nárůst již začal,“ prohlásil spoluautor studie a vědec Paul Williams z univerzity v Readingu.
Upozornil na nutnost investovat do zdokonalení systémů předvídání a detekce turbulencí, které opotřebovávají letadla. Leteckým společnostem tak zvyšují náklady za údržbu. Cestující by se neměli bát létat. Měli by ale podle Williamse za letu zůstat připoutáni bezpečnostními pásy.