Nová studie dánských vědců ukázala, že lidé v průměru ztrácejí 11 až 20 procent svého času u počítačů, protože správně nefungují nebo sami nerozumí základním úkolům. Podle vědců však vina nepadá na uživatele, ale počítačové systémy. Výzkum také ukazuje změnu nároků na technologie.
K takovým výsledkům se dobrali vědci ze dvou dánských univerzit. „Je neuvěřitelné, jak je tohle číslo vysoké,“ řekl Kasper Hornbaek z Kodaňské univerzity. „Většina uživatelů zažívá u počítačů frustraci,“ dodal.
Uživatelé mají nejčastěji problémy se základními úkoly, jako je vyhledávání souborů. Jako další nejčastější důvody frustrace uvádějí pomalost systému, jeho zamrznutí či rovnou zhroucení, napsal s odkazem na studii web Futurity.
Pořád ty samé problémy
Výzkumu se účastnilo 234 lidí trávících během práce šest až osm hodin u počítače. Během jedné hodiny je vědci požádali, aby nahlásili situace, v nichž nefungoval počítač správně nebo kdy cítili frustraci z toho, že nejsou schopni splnit úkol, který chtěli.
Hornbaek uvedl, že většina účastníků byli lidé dlouhodobě pracující na počítačích, ale v jejich řadách se nacházeli také IT specialisté. Dobrovolníci uvedli, že 84 procent těchto situací se jim už stalo a 87 se může opakovat.
Jedná se přitom o stejné problémy, jaké jsme měli před 15 až 20 lety. Naše technologie jsou dnes výkonnější a rychlejší, přesto od nich očekáváme více, což je podle profesora z Roskilde University Mortena Hertzuma problém.
„I když je dnes stahování rychlejší, stále je často považováno za frustrující problém,“ vysvětlil Hertzum. „Dvě nejnovější kategorie problémů se stále týkají nedostatečného výkonu a nedostatečné přívětivosti k uživatelům,“ prohlásil.
Ještě je co zlepšovat
Podle vědců, jejichž studie vyšla v časopise ACM Transactions on Computer-Human Interaction, je dalším zásadním problémem nedostatečné zapojení uživatelů při navrhování počítačových systémů.
Současně navrhují cestu záložních systémů, na nichž by uživatelé mohli pracovat, zatímco by počítač řešil zamrzlý hlavní systém či jiné problémy. Studie ukazuje, že v IT je stále co zlepšovat, například vytvořit uživatelsky přívětivější počítačové systémy.