Přehlídka pokročilých technologií bojových letounů F-35 pokračuje. Ve výbavě stroje totiž nechybí ani špičkový AESA radar, díky kterému pohledu nejmodernější stíhačky páté generace prakticky nic neunikne.
Stíhačky F-35 Lightning II, které se stanou posilou letectva Armády ČR, disponují celou řadou pokročilých technologií, které z nich dělají prakticky nepřekonatelné stroje. Na vývoji těchto zařízení pak výrobce letounů, společnost Lockheed Martin, spolupracuje hned s několika externími dodavateli konkrétních součástí, které ve výsledku tvoří letoun F-35. Jednou z těchto součástí je také radar AN/APG-85, který pochází z dílny firmy Northrop Grumman.
Starý známý koncept dotažen k dokonalosti
Aktuální verze radaru nahrazuje předchozí model AN/APG-81, kterým byly stíhačky vybaveny ještě začátkem letošního roku. Oproti tomuto modelu se stávající radar AN/APG-85 dočkal celé řady vylepšení, klíčové funkce však zůstaly. Tou nejdůležitější je pak pravděpodobně aktivní plošná fázovaná anténa s elektronickým snímáním AESA (z angl. Active Electronically Scanned Antena). Ačkoliv není AESA z pohledu detekčních technologií žádnou novinkou – základní koncept je znám již od 60. let 20. století – stále častěji se ukazuje, jak je pro pohyb ve vzduchu esenciální.
Princip antény s elektronickým snímáním je poměrně jednoduchý. Celé zařízení se skládá ze soustavy stovek malých antén opatřených vlastním zdrojem. Paprsek je pak řízen elektronicky za pomocí změn fáze rádiových vln, které přístroj přijímá i vysílá. Soustava antén tak dokáže zachytit či vyslat signál prakticky kterýmkoliv směrem, a to s minimální prodlevou. Díky tomu má systém AESA výraznou výhodu oproti klasickým mechanickým radarům, jejichž detekční i komunikační schopnosti jsou omezeny směrem orientace antény. Mechanický pohyb je tak plně nahrazen elektronikou.
Jaké výhody plynou z využití technologie AESA
AESA radary poskytují stíhacím letounům obrovskou taktickou převahu nejen nad stroji, které tuto technologii nepoužívají, ale také v rámci modernizace letecké bojové techniky jako takové. První z výhod vychází ze samotné konstrukce radaru. Systém AESA je v porovnání s mechanickými radary mnohem kompaktnější, a díky integraci vysílačů a přijímačů do samotného zařízení tak přináší letadlu úsporu v podobě rozměrů i celkové hmotnosti stroje. Tato vlastnost se pak při nasazení v ostrém boji může ukázat jako naprosto nedocenitelná.
We are developing the next generation radar for the F-35 Lightning II #definingpossible https://t.co/vifEUUIrfr pic.twitter.com/QSAOjW8aE4
— Northrop Grumman (@NGCNews) January 11, 2023
Díky využití elektroniky k modulaci a snímání přenášeného signálu je samotné skenování prostřednictvím antény rychlejší než kdy dřív. Při vzdušných operacích je přitom čas mnohdy jednou z nejdůležitějších veličin, která rozhoduje o úspěchu či neúspěchu celé mise. Ruku v ruce s rychlostí pak jde i přesnost AESA radarů. Vzhledem k tomu, že je přenos signálů velmi rychlý, zvládne si systém vyhradit vyšší výkon pro samotnou detekci konkrétních cílů. Jelikož jsou AESA radary tvořeny soustavou 300 či více antén, které tak mohou v jednu chvíli zaměřit více aktivních cílů, lze tímto způsobem sledovat větší množství bodů, které jsou od sebe vzdáleny na míle daleko, bez rizika zhoršení kvality samotného skenování celé oblasti. Vysílané a přijímané paprsky se navíc díky pokročilé technologii nekříží, takže s vícero signály lze pracovat plynule a nepřetržitě. Totéž platí o cílech v pohybu, které AESA radary zachytí prakticky v reálném čase a s chirurgickou přesností.
Vidět a slyšet mohou jen ti, kterým to AESA dovolí
Jelikož jsou AESA radary oproti jiným zařízením podobného typu mnohem menší, jsou také mnohem odolnější proti případným rušičkám přenášeného signálu. Zaměřit konkrétní rádiovou vlnu směřující k nebo od jedné ze stovek drobných antén je totiž pro současné přístroje mnohem obtížnější. AESA navíc operuje na více frekvencích, což rušení ještě více komplikuje.
Naopak, díky své rychlosti poskytuje tato technologie taktickou výhodu nejen například samotným stíhačkám F-35 Lightning II, ale také ostatním ozbrojeným silám, které s nimi spolupracují. Ty tak mohou celé dění sledovat prostřednictvím sdílení dat s přístroji v letounu. Výsledný obraz je navíc díky integraci s řadou dalších senzorů – například s elektro-optickým zaměřovacím systémem EOTS či sérií pasivních infračervených senzorů DAS – velmi komplexní a poskytuje všem zúčastněným detailní informace o bojišti či mapovaném terénu.
Polovodičový zázrak GaN
Nejmodernější verze AESA radarů – včetně AN/APG-85 – využívají k posílení svých funkcí a vlastností speciální zesilovače na bázi nitridu galia (GaN). Tato látka je jedním z nejpokročilejších polovodičových materiálů a disponuje celou řadou unikátních fyzikálních vlastností, včetně vyšší teplotní odolnosti či schopnosti ustát vyšší úroveň napětí. Díky tomu vede využití GaN zesilovačů k celkovému snížení potřebného počtu antén v rámci AESA systémů bez rizika snížení kvality samotného skenování. Pro správný chod radaru je však naprosto nezbytné, aby veškeré komponenty šlapaly synchronizovaně jako hodinky.
České F-35 budou disponovat nejnovější verzí AESA radaru
Nákup stíhaček F-35 Lightning II pro české letectvo je podle všeho na dobré cestě, a v následujících letech tak můžeme čekat první posily pro Armádu ČR. Podle dosavadních zpráv by měly být všechny dodané letouny ve verzi Block 4, která je stále ve vývoji. Již teď je ale jasné, že v nich AESA radary nebudou chybět. F-35 se tak v případě potřeby bude moci zapojit do nejrůznějších forem konfliktů včetně tzv. elektronického boje, který probíhá v rovině technologického vybavení pro vzájemnou komunikaci v rámci znepřátelených stran. Radar tak doplní špičkovou výzbroj a pokročilou výpočetní techniku strojů F-35 Lightning II, které z něj dohromady učiní univerzální prostředek využívaný nejen pro vojenské účely.
Díky za hezký článek, žádná politika jen technická fakta – takové články mi teď tolik chybí ..