Během posledního květnového dne se v pražském Kongresovém centru konal Fujitsu Day. Japonská firma s mottem “Co-creation for Success”, tedy spoluprací k úspěchu, představila své úspěchy v České republice, ale především nastínila budoucí směřování společnosti.
Jako zajímavá se jeví důvěra Fujitsu v kvantové technologie. Investice do “budoucnosti ICT” jsou ze strany firmy vysoké a zdá se, že na rozdíl od některých analytiků a podniků Fujitsu skutečně kvantovým technologiím věří. Jde však o určitý hazard a jak zmínil Alex Bazin, evropský viceprezident pro pokročilé technologie, stále je nutné vychytat obrovské množství nedostatků – například toho, že kvantové počítače prozatím funguje pouze u teplot blížících se absolutní nule.
Správně také Bazin zmínil, že ačkoliv se některé společnosti již kvantovými počítači chlubí, stále jde spíše o koncepty, které sice splňují určité vlastnosti kvantových počítačů, ale skutečnými kvantovými počítači nejsou.
Qubity představují budoucnost dle Fujitsu, ale ta je ještě daleko
Kromě teorií zatím Fujitsu z kvantových technologií reálně odvodilo pouze Digital Annealer. Ten je založený na principech kvantového žíhání (quantum annealing), avšak funguje ve standardních současných počítačových infrastruturách.
Digital Annealer je sice příjemný pokrok, ale o aplikovatelnosti kvantových počítačů toho moc neříká. Počítače IBM jsou na tom v tomto ohledu lépe a firma umožňuje zákazníkům využívat kvantovou výpočetní sílu přes cloud. Právě cloudové kvantové počítače jsou princip, se kterým svět informačních technologií operuje stále častěji, přestože prozatím mnohdy jen v teoretické rovině
Sledovat snahy Fujitsu v oblasti kvantových počítačů však bude velmi zajímavé, už jen z výzkumného hlediska. O dalším směřování firmy co se týče standardních forem rozvoje se toho posluchači dozvěděli o poznání méně, snad kromě ujištění o další podpoře podnikové spolupráce.
Kromě kvantového světa se ale japonská firma věnovala i prozaičtějším záležitostem. Zmínila se spolupráce na poli IT s některými českými zákazníky Fujitsu, mimo jiné v poslední době mediálně aktivní skupinou J&T nebo farmaceutickým gigantem Zentiva.
Nejčastěji se prezentace zaobíraly otázkou digitální transformace a cloudových řešení pro firmy, jak je v dnešní době běžné; jde o otázku, které musí čelit téměř všechny podniky.
Fujitsu kromě toho představilo nové pracovní stanice, ale také spotřebitelské laptopy z posledních měsíců. Právě k nim se vázalo i sdělení podrobností k Fujitsu Client Computing (FCC), sekci firmy vyhrazené na prodej spotřebitelské elektroniky. Před nedávnem v ní totiž japonská firma prodala většinový podíl, který získalo Lenovo, a část získala také Development Bank of Japan.
FCC tak nově operuje jako joint venture. Zmíněna byla primárně důležitá poznámka, že prodávané výrobky stále budou pod značkou Fujitsu, nikoli majoritního podílníka Lenovo.