Hraní videoher se stalo globálním kulturním fenoménem. Přesný počet hráčů nelze s jistotou určit, nicméně několik různých zdrojů se shoduje na tom, že počet herních nadšenců celosvětově přesáhl hranici 3 miliard. Odhaduje se, že z toho je nejvíce aktivních hráčů v Asii (1,48 miliardy).
Nejpopulárnější herní systémy
Herní průmysl se velmi rychle mění nejen díky technologiím, ale i zvykům a preferencím hráčů. Obecně se však drží na vrcholu systémy od značek Microsoft (PC, XBOX), Sony (PlayStation), Nintendo (Switch) a Android/iOS.
Mobilní hraní
Celosvětově dominují ve hraní mobilní telefony. Odhaduje se, že na mobilu hraje 1,9 miliardy lidí. Trh s mobilními hrami také přináší do herního průmyslu nejvíce peněz. Z celkových příjmů v současnosti zaujímá 77,7 %. Jiný průzkum počítá s 56 % po vyčlenění příjmu z reklam. Jelikož největší mobilní giganti sídlí v Asii, tak zaujímají i většinu trhu mobilních her.
Hraní na telefonu má na první pohled spoustu zjevných výhod. Navíc herní mechaniky jsou velmi jednoduché a rychle pochopitelné. Bohužel mobilní hry obsahují nejvíc tzv. dark patterns. Jedná se o manipulativní metody, které cílí na psychiku hráče tak, aby ho donutily, co nejvíc utrácet peníze přímo ve hře prostřednictvím mikrotransakcí. Zatím neexistuje efektivní způsob, jak těmto praktikám zabránit.
PC vs. konzole
Počítač je s operačním systémem Windows druhou nejrozšířenější volbou. Hraní na PC se věnuje 1,8 miliardy hráčů. Nabízí nejlepší výkon, největší variabilitu v customizaci a nejrozšířenější nabídku her. Zároveň existuje mnoho her především z žánrů FPS a RTS, které jsou lépe hratelné s myší a klávesnicí. Do dobrého PC ale musíte pořádně zainvestovat, abyste si mohli obstojně zahrát nejnovější tituly.
Ačkoliv se na stolní počítače vyvíjí nejvíce her, tak hráči utratí za hry na konzole o tři miliardy víc. Podle současných trendů si konzoloví hráči také spíše předplatí herní služby než ti počítačoví.
Jedním z hlavních důvodů je nižší cena a celková jednoduchost v používání a nastavení. Konzole také nezabere tolik místa, i když velikost konzolí se s výkonem úměrně zvyšuje. Svým dílem přispívá i to, že některé velmi očekávané tituly (např. God of War, Final Fantasy, Legend of Zelda ad.) vychází výhradně jako exkluzivity, nebo na konzole vychází přednostně.
PlayStation 5 dominuje konzolím
Co se týče preferencí mezi samotnými konzolemi, tak PlayStation 5 získává nad těmi ostatními náskok. V prvním čtvrtletí tohoto roku se ho prodalo 1,2 milionu kusů. Od doby vydání (r. 2020) je to dohromady 50 milionů zařízení. Nintendo Switch je těsně za ním s 1,1 milionem prodaných kusů. Od doby vydání (r. 2017) je to 132 milionů zařízení. XBOXu série X se tolik nedařilo a prodalo se ho 450 tisíc kusů. Od doby vydání (r. 2020) se prodalo 21 milionů kusů.
Sony se navíc snaží své konzole stále inovovat. Tento rok vyšel PS5 Slim a PlayStation Portal Remote Player a v příštím roce bychom se měli dočkat PS5 Pro. Budoucnost vypadá pro Sony velmi zajímavě.
Leží budoucnost v cloudovém hraní?
Vášnivé diskuze o tom, na čem hrát, a který systém či platforma je k tomuto účelu nejlepší, jsou tu prakticky od té doby, kdy bylo na výběr z více dostupných možností. Preference jsou přitom často regionální i generační.
V minulosti se objevovaly různé názory a předpovědi, které predikovaly konec toho či onoho systému. Na popravčím špalku se v průběhu let vystřídaly konzole i stolní PC. Současná otázka o budoucnosti by se ale měla týkat spíš streamovacích služeb. Cloudové hraní je zatím stále ještě v zárodku. Konzole určená už pouze ke streamování Stadia se bohužel neosvědčila a Google ji ukončil. Nicméně je jen otázkou času, kdy dojde ke zlepšení situace na trhu s cloudovým hraním.
Dá se předpokládat, že do budoucna půjde spíše o výběr mezi kvalitou těchto služeb a jejich katalog her než o to, co si pořídit domů za herní systém. Streamování však není jen závislé na poskytovateli, ale i na kvalitě a typu připojení. Je tedy ještě otázkou, pro jak velký počet lidí bude zatím taková služba reálně dostupná. Kvalita internetového připojení bude pro úspěch podobných služeb zásadní.
Zdroje: statista.com, explodingtopics.com, data.ai, headphonesaddict.com, truelist.co, sonyinteractive.com, gameinformer.com