Konzole vs. mobily vs. počítače. Kam směřuje svět gamingu?

Hraní videoher se stalo globálním kulturním fenoménem. Přesný počet hráčů nelze s jistotou určit, nicméně několik různých zdrojů se shoduje na tom, že počet herních nadšenců celosvětově přesáhl hranici 3 miliard. Odhaduje se, že z toho je nejvíce aktivních hráčů v Asii (1,48 miliardy).

Nejpopulárnější herní systémy

Herní průmysl se velmi rychle mění nejen díky technologiím, ale i zvykům a preferencím hráčů. Obecně se však drží na vrcholu systémy od značek Microsoft (PC, XBOX), Sony (PlayStation), Nintendo (Switch) a Android/iOS.

Mobilní hraní

Celosvětově dominují ve hraní mobilní telefony. Odhaduje se, že na mobilu hraje 1,9 miliardy lidí. Trh s mobilními hrami také přináší do herního průmyslu nejvíce peněz. Z celkových příjmů v současnosti zaujímá 77,7 %. Jiný průzkum počítá s 56 % po vyčlenění příjmu z reklam. Jelikož největší mobilní giganti sídlí v Asii, tak zaujímají i většinu trhu mobilních her.

Obrázek: Konzole vs. mobily vs. počítače. Kam směřuje svět gamingu?

Mobily jsou dnes již takové malé konzole. Foto: Unsplash

Hraní na telefonu má na první pohled spoustu zjevných výhod. Navíc herní mechaniky jsou velmi jednoduché a rychle pochopitelné. Bohužel mobilní hry obsahují nejvíc tzv. dark patterns. Jedná se o manipulativní metody, které cílí na psychiku hráče tak, aby ho donutily, co nejvíc utrácet peníze přímo ve hře prostřednictvím mikrotransakcí. Zatím neexistuje efektivní způsob, jak těmto praktikám zabránit.

PC vs. konzole

Počítač je s operačním systémem Windows druhou nejrozšířenější volbou. Hraní na PC se věnuje 1,8 miliardy hráčů. Nabízí nejlepší výkon, největší variabilitu v customizaci a nejrozšířenější nabídku her. Zároveň existuje mnoho her především z žánrů FPS a RTS, které jsou lépe hratelné s myší a klávesnicí. Do dobrého PC ale musíte pořádně zainvestovat, abyste si mohli obstojně zahrát nejnovější tituly.

Obrázek: Konzole vs. mobily vs. počítače. Kam směřuje svět gamingu?

Hraní na PC stále láká. Pokud chcete tu nejlepší grafiku a máte dostatek financí, je to jasná volba. Foto: Unsplash

Ačkoliv se na stolní počítače vyvíjí nejvíce her, tak hráči utratí za hry na konzole o tři miliardy víc. Podle současných trendů si konzoloví hráči také spíše předplatí herní služby než ti počítačoví.

Jedním z hlavních důvodů je nižší cena a celková jednoduchost v používání a nastavení. Konzole také nezabere tolik místa, i když velikost konzolí se s výkonem úměrně zvyšuje. Svým dílem přispívá i to, že některé velmi očekávané tituly (např. God of War, Final Fantasy, Legend of Zelda ad.) vychází výhradně jako exkluzivity, nebo na konzole vychází přednostně.

PlayStation 5 dominuje konzolím

Co se týče preferencí mezi samotnými konzolemi, tak PlayStation 5 získává nad těmi ostatními náskok. V prvním čtvrtletí tohoto roku se ho prodalo 1,2 milionu kusů. Od doby vydání (r. 2020) je to dohromady 50 milionů zařízení. Nintendo Switch je těsně za ním s 1,1 milionem prodaných kusů. Od doby vydání (r. 2017) je to 132 milionů zařízení. XBOXu série X se tolik nedařilo a prodalo se ho 450 tisíc kusů. Od doby vydání (r. 2020) se prodalo 21 milionů kusů.

Sony se navíc snaží své konzole stále inovovat. Tento rok vyšel PS5 Slim a PlayStation Portal Remote Player a v příštím roce bychom se měli dočkat PS5 Pro. Budoucnost vypadá pro Sony velmi zajímavě.

Obrázek: Konzole vs. mobily vs. počítače. Kam směřuje svět gamingu?

PlayStation 5 je jasným lídrem mezi domácími konzolemi. Foto: Unsplash

Leží budoucnost v cloudovém hraní?

Vášnivé diskuze o tom, na čem hrát, a který systém či platforma je k tomuto účelu nejlepší, jsou tu prakticky od té doby, kdy bylo na výběr z více dostupných možností. Preference jsou přitom často regionální i generační.

V minulosti se objevovaly různé názory a předpovědi, které predikovaly konec toho či onoho systému. Na popravčím špalku se v průběhu let vystřídaly konzole i stolní PC. Současná otázka o budoucnosti by se ale měla týkat spíš streamovacích služeb. Cloudové hraní je zatím stále ještě v zárodku. Konzole určená už pouze ke streamování Stadia se bohužel neosvědčila a Google ji ukončil. Nicméně je jen otázkou času, kdy dojde ke zlepšení situace na trhu s cloudovým hraním.

Dá se předpokládat, že do budoucna půjde spíše o výběr mezi kvalitou těchto služeb a jejich katalog her než o to, co si pořídit domů za herní systém. Streamování však není jen závislé na poskytovateli, ale i na kvalitě a typu připojení. Je tedy ještě otázkou, pro jak velký počet lidí bude zatím taková služba reálně dostupná. Kvalita internetového připojení bude pro úspěch podobných služeb zásadní.

Zdroje: statista.com, explodingtopics.com, data.ai, headphonesaddict.com, truelist.co, sonyinteractive.com, gameinformer.com

Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentářů
Inline Feedbacks
View all comments
Obrázek: Zvykejte si. Nové AI tlačítko brzy najdete na každé klávesnici. ASUS představil novou generaci PC s Copilot+
Zvykejte si. Nové AI tlačítko brzy najdete na každé klávesnici. ASUS představil novou generaci PC s Copilot+
Obrázek: Spíte špatně? Nechte si poradit od chytrých hodinek Huawei Watch Fit 3
Spíte špatně? Nechte si poradit od chytrých hodinek Huawei Watch Fit 3
Obrázek: Chytrý fotbalový míč pro EURO 2024: S čipy uvnitř dokáže sledovat každý pohyb
Chytrý fotbalový míč pro EURO 2024: S čipy uvnitř dokáže sledovat každý pohyb
Obrázek: Virgin Galactic přerušuje cesty do vesmíru. Chce se více zaměřit na výzkum a vývoj
Virgin Galactic přerušuje cesty do vesmíru. Chce se více zaměřit na výzkum a vývoj
Obrázek: Konec pirátů v Česku, nebo začátek cenzury? Soud nečekaně zablokoval alternativy Ulož.to
Konec pirátů v Česku, nebo začátek cenzury? Soud nečekaně zablokoval alternativy Ulož.to
Obrázek: Jak efektivně využít chytré hodinky? Trenér, hudební přehrávač a svítilna na ruce
Jak efektivně využít chytré hodinky? Trenér, hudební přehrávač a svítilna na ruce
Obrázek: Explozí na třídicích linkách přibývá. Kam vyhazovat elektronické hračky a jak je třídit?
Explozí na třídicích linkách přibývá. Kam vyhazovat elektronické hračky a jak je třídit?
Obrázek: Tuhle chybu dělá většina z nás: Datum narození jako heslo nepoužívejte
Tuhle chybu dělá většina z nás: Datum narození jako heslo nepoužívejte