Tesla vylepšila svého autopilota a díky strojovému učení a AI zvládá pro řadu lidí nemyslitelné situace. Co byste dělali v takové situaci vy a zvládli byste ji vyřešit rychleji či lépe? Posuďte sami podle videa.
Pro mnoho řidičů by tato dopravní situace nebyla zrovna snadná. Odbočení vlevo, dopravní zácpa a poměrně nepřehledný moment. To už vyžaduje jistou dávku zkušeností a chladnou hlavu. Obzvláště ve špičce se takové situace stávají zcela běžnými. Tesla s využitím plného autopilota (FSD V12.3.4) však tuto situaci zvládla s naprostou lehkostí.
FSD V12.3.4 handled this last unprotected left turn beautifully waiting for traffic to stop/clear and safely sneaking through a small gap
Final numbers for this turn
4 for 5 ✅ ✅✅❌✅
Looking forward to testing this again on the next big version update with hopeful improvement… pic.twitter.com/1S1gzHhvmk— Edge Case (@edgecase411) April 25, 2024
Celá situace je o to více fascinující v situaci, kdy jsou vstupními daty pro FSD pouze záběry z kamer vozidla. FSD ve verzi 12 na rozdíl od předchozí verze spoléhá na pokročilé strojové učení a umělou inteligenci, která zpracovává vizuální vstupy a bezpečně dokáže automobil navést i skrze komplikované dopravní situace.
Autopilot si poradí i tam, kde lidé selhávají
Zatímco pro nejednoho lidského řidiče by mohl být manévr jako tento výzvou, pro FSD od Tesly to byla pouze další rutinní operace díky špičkovým algoritmům a výpočetní síle moderních neuronových sítí. Jakmile se tato technologie začne široce nasazovat, změní to způsob, jakým vnímáme řízení a dopravu. Jak jsme psali v jednom z našich článků, doprava bez lidských řidičů bude jednoho dne o poznání plynulejší a bezpečnější.
Ne všechno je nezbytně jenom růžové. Řidiči, kteří již FSD 12 ve svých vozidlech používají, si často stěžují na příliš blízký průjezd vedle obrubníků a nejeden řidič tak skončil se zničeným kolem. Díky obrovskému množství dat, které má Tesla k dispozici má však potenciál dosáhnout úrovně autopilota, který překoná lidského řidiče, již v následujících letech.
Tesla FSD v12 přinesl to, co Musk nazval „end-to-end neuronové sítě“. Největší rozdíl oproti předchozím aktualizacím FSD spočívá v tom, že ovládání vozidla nyní zajišťují neuronové sítě, které se učily a stále učí na milionech jízd běžných řidičů. To je zásadní rozdíl proti systému, kde bylo vše naprogramované tzv. „natvrdo“. V praxi to znamená, že nový autopilot dokáže mnohem lépe reagovat na nenadálé situace a umí se neustále zlepšovat.
V Evropě zatím nasazení technologie brání legislativa. „Technicky spuštění FSD v Evropě nic nebrání. Legislativně je to ale problém, se kterým Tesla nic nezmůže,“ zmínil pro inSmart.cz jeden z manažerů vídeňské pobočky automobilky Tesla. Do budoucna každopádně musíme s autonomní dopravou počítat a lze předpokládat, že v nejbližším desetiletí se stane úplným standardem.
Zdroj: Edge Case, Redakce inSmart.cz
Úvodní fotografie: Unsplash
No nevím. Neviděl jsem jaké svítí světlo na semaforech. Nevím, je-li možné vjet do křivatky plné aut ze stopky. Všiml jsem si že autopilot jel v režimu „asertivní“. Tedy asi jako když se řidič v zácpě protáhne mezi auty, které jej pustí, byť to není striktně podle předpisů. Jako výkon… Číst více »
Výkon parádní, polovina řidičů by z podobné situace byla ve stresu….
Hodně trapná a nesmyslná reklama…!!!
Reklama? Jde o reálné záběry z FSD