V čínské provincii Kuang-tung došlo k dramatické nehodě, při které Tesla Model Y provedla několik prudkých kotrmelců. Přestože záběry nehody vypadají děsivě, posádka uvnitř vyvázla bez vážnějšího zranění. Vděčí za to konstrukci elektromobilu, který patří mezi nejbezpečnější modely na světě. Celou událost zachytila palubní kamera protijedoucího vozidla.
Nehodu způsobila chyba řidičky, která nepřizpůsobila rychlost podmínkám na silnici. A to podle všeho výrazně, neboť otočit elektromobil přes střechu podobným způsobem není vůbec jednoduché. I přes několik kotrmelců se ale robustní konstrukce Modelu Y ukázala jako dostatečně odolná na to, aby ochránila cestující. Klíčovou roli sehrála nízká poloha těžiště dána umístěním těžké baterie v podlaze vozu. Díky tomu se auto po několika kotrmelcích dokázalo vzpříčit zpět na kola.
A Tesla Model Y car lost control in a dramatic accident that saw the vehicle somersaulted mid-air more than 10 times in China on Wednesday (May 2) afternoon. pic.twitter.com/03UvwC39K0
— The Star (@staronline) May 2, 2024
O jak vážnou nehodu šlo ukazuje video výše. Elektromobil se při ní několikrát otočil přes střechu, spustily se mu všechny airbagy a došlo i na notně pomačkané plechy. Posádku ochránilo více faktorů, ale tím hlavním je odolná konstrukce vozidla vyrobená ze 2 velkých hlavních odlitků, což je technologie, kterou Tesla zavedla v roce 2021 právě při výrobě Model Y. Odpůrce elektromobility musíme zklamat, ale k požáru baterie nedošlo, viz záběry z místa nehody. Spolujezdec na záběrech ještě sám ze svého telefonu volá pomoc.
Proč patří Tesly k nejbezpečnějším vozidlům?
Že k vážnějšímu zranění členů posádky nedošlo, není žádným překvapením i z dalších důvodů. Tesla Model Y patří k nejbezpečnějším automobilům současnosti, což potvrzují přísné testy organizací jako NCAP, IIHS či NHTSA, kde se umisťují Tesly Y, 3 a S na předních příčkách. Za svou vysokou míru bezpečnosti vděčí nejen velmi pevné konstrukci vyráběné unikátní metodou odlévání, ale také umístění baterie v podvozku, absenci velkého motoru v přední části či pokročilým asistenčním systémům.
Tesla karoserii modelu Y vyrábí na obřích lisech Giga Press, které z roztaveného kovu v obřích formách tvarují výsledné díly.
Právě americká NHTSA ocenila v roce 2021 Tesla Model Y za práci s těžištěm a nízkou šanci na převrácení – 7,9 % (čím nižší hodnota, tím lépe). Šlo tehdy o nejnižší historicky naměřenou hodnotu u SUV. I přesto však dokázala řidička na videu s vozidlem provést pořádnou sérii kotrmelců.
BREAKING:❗️On May 1, 2024, at 14:26 in a certain location in Guangdong, China, a Tesla airborne, rolled and flipped over several times in a traffic accident, hitting more than a dozen cars before coming to a stop.
Despite all the safety airbags deploying, miraculously, a man and… pic.twitter.com/yy5dfSVOS8
— xiongmao.ai (@xiongmao_ai) May 1, 2024
Elektromobily mají díky své konstrukci s baterií v podvozku a malým výkonným elektromotorům zásadní bezpečnostní výhodu. A to nehledě na to, zda se jejich odpůrcům líbí či nikoliv. A co se větší pravděpodobnosti požáru elektromobilu týče, to je už dávno vyvrácený mýtus, který se s příchodem lithium-železo-fosfátových (LiFePO4) akumulátorů působí spíše úsměvně.
Zdroje: Tesla, X
Úvodní fotografie: Unsplash