Není to ani rok od neštěstí na palubě ponorky Titan společnosti OceanGate, která mířila na dno Atlantiku ve snaze prohlédnout si trosky Titaniku, a na výpravu se chystá další expedice. Tentokrát by ji mělo absolvovat dvoumístné plavidlo firmy Triton Submarines.
Oznámení o plánovaném ponoru k vraku nejslavnějšího zaoceánského parníku přišlo ze strany Larryho Connora, investora do nemovitostí z amerického Daytonu. Ten spolu s Patrickem Laheym v roce 2008 založil společnost Triton Submarines, která se zaměřuje na výrobu luxusních ponorek pro nejrůznější účely. Nyní tak firma pracuje na vývoji speciálního dvoumístného plavidla, které se pokusí sestoupit do hloubky 3 800 metrů pod hladinou Atlantiku až k troskám Titaniku.
Výpravy na dno Atlantského oceánu nekončí
„Chci lidem na celém světě ukázat, že oceán je sice nesmírně mocný, ale může být nádherný, příjemný a opravdu vám dokáže změnit život, pokud na to jdete správným způsobem,“ uvedl Connor pro deník Wall Street Journal. Na plavidle Triton 4000/2 Abyssal Explorer, jehož vývoj a zkonstruování stály zhruba 20 milionů dolarů (tedy zhruba 455 milionů korun) pracoval jeho kolega Lahey více než 10 let. Stavbu prý zdržel především nedostatek vhodných materiálů a technologií, teď už by ale ponorka měla být plně provozuschopná, a dokázat dokonce cestu absolvovat opakovaně.
Makers of luxury submarines braced for collapse after an expedition to the Titanic wreckage ended in disaster. But some deep-pocketed clients are still calling. https://t.co/ezNLf1OVXe https://t.co/ezNLf1OVXe
— The Wall Street Journal (@WSJ) May 27, 2024
Dvojice nadšenců do podmořských plaveb chce výpravou dokázat, že podobné ponory lze uskutečnit bez rizika katastrofy. Naráží tak na implozi ponorky Titan z dílny firmy OceanGate, ke které došlo v červnu loňského roku, a během níž zahynulo všech pět členů posádky, včetně generálního ředitele společnosti Stocktona Rushe. Jen několik dní po tragédii prý Connor zavolal Laheymu a vyzval ho, aby postavil lepší ponorku. Cílem tedy mělo být zkonstruování plavidla, které se bude do hloubky na úroveň Titaniku moci vydat hned několikrát, a ukázat tak veřejnosti, že není třeba se těchto plaveb obávat.
Triton Submarines nechtějí opakovat chyby OceanGate
Patrick Lahey v minulosti kritizoval společnost OceanGate z pochybných bezpečnostních standardů, a označil Rushův přístup za „docela dravý“. Experti z oboru i jeden z informátorů přišli ještě před samotným ponorem Titanu s obavami ohledně bezpečnosti plavidla; částečně také proto, že se společnost OceanGate rozhodla necertifikovat ho prostřednictvím důvěryhodných bezpečnostních skupin. Lze tedy předpokládat, že se společnost Triton Submarines z těchto chyb poučí, a nebude tak brát nic na lehkou váhu. Plánovaný termín ponoru však Connor ani Lahey zatím neuvedli.