Další Nokia moment evropského průmyslu? Volkswagen zavírá továrny a může „dojet“ na svou aroganci

Když v roce 2022 tehdejší šéf Volkswagenu Herbert Diess sebevědomě prohlašoval, že německý automobilový gigant do roku 2025 předežene Teslu v prodejích elektromobilů, málokdo tušil, jak drasticky se situace vyvine opačným směrem.

Zatímco Tesla tento týden oznámila plánované navýšení výroby o 20-30 % v příštím roce, Volkswagen čelí bezprecedentní krizi. Německá automobilka zvažuje uzavření hned tří továren a chystá se propustit tisíce zaměstnanců. Podle informací z dnešního dne dokonce plánuje snížit mzdy až 140 000 pracovníkům o 10 %.

Obrázek: Další Nokia moment evropského průmyslu? Volkswagen zavírá továrny a může „dojet“ na svou aroganci

Příběh Volkswagenu je učebnicovým příkladem toho, jak může přehnané sebevědomí a podcenění konkurence položit i zdánlivě neotřesitelného giganta. Německý automobilový průmysl dlouhodobě spoléhal na svou historickou dominanci a prestiž. Jenže svět se změnil. Foto: Unsplash

Volkswagen usnul na vavřínech a podcenil rychlost, s jakou se automobilový průmysl transformuje. Zatímco Tesla stavěla svou identitu na inovacích a agilním přístupu k výrobě, tradiční výrobci včetně VW příliš dlouho lpěli na osvědčených postupech. Krize má však více příčin.

Nešlo jen o přehnanou sebedůvěru

Nešlo jen o přehnanou sebedůvěru. Volkswagen se potýká s několika zásadními problémy. Portfolio elektromobilů koncernu podle některých zaostává za konkurencí a VW stále hledá správnou strategii. Jeho elektrické modely ID recenzenti často kritizují za zastaralý software a nedotažené funkce.

Situaci komplikuje i dramatický propad na čínském trhu, který byl pro Volkswagen historicky klíčový. Místní výrobci jako BYD přicházejí s cenově dostupnějšími elektromobily, které navíc často předčí evropskou konkurenci v technologické výbavě. Volkswagen tak ztratil pozici lídra na největším automobilovém trhu světa.

Další ranou jsou vysoké výrobní náklady v Německu. Zatímco konkurence staví továrny v zemích s nižšími náklady na práci a energie, Volkswagen zůstává závislý na své německé výrobní základně. To se promítá do koncových cen vozů a snižuje konkurenceschopnost značky.

Obrázek: Další Nokia moment evropského průmyslu? Volkswagen zavírá továrny a může „dojet“ na svou aroganci

Volkswagen přišel o zásadní trhy a bojí se odborů natolik, že je nechá ničit svou budoucnost. Foto: Unsplash

Koncernu se už roky nedaří držet krok s technologickým vývojem. Zatímco Tesla či čínské automobilky přicházejí s inovativními řešeními v oblasti bateriových technologií, autonomního řízení či konektivity, Volkswagen často pouze dohání náskok konkurence.

Zpřísňování emisních norem bylo jen katalyzátorem hlubších problémů. Volkswagen příliš dlouho spoléhal na svou velikost a politický vliv, místo aby se soustředil na inovace a efektivitu výroby.

Hrozí Volkswagenu „Nokia moment“?

Paralela mezi současnou situací Volkswagenu a pádem kdysi dominantní Nokie je až znepokojivě přesná. Nokia na počátku milénia ovládala 50 % trhu s mobilními telefony a její značka byla synonymem pro inovace a kvalitu. Když v roce 2007 Apple představil první iPhone, vedení Nokie tento moment podcenilo. Věřili, že jejich pozice je neotřesitelná.

Během pouhých pěti let se Nokia propadla z pozice globálního lídra na okrajového hráče a nakonec byla nucena prodat svou mobilní divizi Microsoftu. Důvod? Příliš dlouho lpěla na svém proprietárním systému Symbian, zatímco svět se přeorientoval na dotykové telefony s pokročilými operačními systémy.

Obrázek: Další Nokia moment evropského průmyslu? Volkswagen zavírá továrny a může „dojet“ na svou aroganci

Nokia je varováním pro všechny dominantní hráče na trhu. Foto: Unsplash

Volkswagen se nachází v podobně kritickém bodě. Stejně jako Nokia i VW má vynikající hardware – kvalitní vozy s dlouhou tradicí. Ale budoucnost automobilového průmyslu není jen o kvalitě konstrukce. Je o softwaru, konektivitě a uživatelském zážitku. A v těchto oblastech Volkswagen významně zaostává za Teslou i čínskými výrobci.

Podobnost s Nokií je patrná i v korporátní kultuře. Obě společnosti spoléhaly na svou velikost a historickou dominanci. Obě podcenily rychlost, s jakou může technologická změna překreslit mapu celého odvětví. A obě se příliš dlouho držely svých zavedených postupů, zatímco konkurence přicházela s revolučními změnami.

Volkswagen poprvé v historii zavírá továrny v Německu

Situace je o to překvapivější, že Volkswagen nikdy v historii neuzavřel továrnu v Německu. Plánované škrty jsou bezprecedentní a signalizují hloubku krize, ve které se firma ocitla.

Odboráři už svolali protestní shromáždění 25 000 zaměstnanců ve Wolfsburgu. „Toto je vyhladovění na splátky,“ varovala šéfka podnikové rady Daniela Cavallo. Volkswagen zkrátka potřebuje škrtat a pokud budou odbory neustále proti, mohou zhoubu německého giganta jen urychlit.

Příběh Volkswagenu je varovným signálem pro celý evropský automobilový průmysl. Ukazuje, že ani desetiletí budovaná pozice není zárukou úspěchu ve světě překotných změn. Tesla mezitím dál posiluje svou globální pozici a rozdíl mezi oběma firmami se nadále zvětšuje.

Ironií osudu je, že právě přehnaná sebedůvěra a podceňování konkurence – vlastnosti, které kdysi pomohly Volkswagenu k úspěchu – jsou nyní příčinou jeho pádu. Otázkou zůstává, zda se německému automobilovému průmyslu podaří včas přeorientovat a najít cestu z krize. Jak ukazuje např. cena akcií, mnozí si vsadili na pád Volkswagenu i jeho dalších koncernových značek.

Zdroje: 1, 2

Odebírat
Upozornit na
guest
8 Komentářů
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Danito

Jenže Musk nabízí elektomobily jako alternativu a vizi budoucnosti. Brusel tlačí elektromobily jako jedinou alternativu a budoucnost by chtěl v současnosti.

Aleš

Je čas měnit strukturu průmyslu v Čechách a to nejpozději dnes. Volkswagen je mrtvý a tak vzniká příležitost pro změnu !!

Jirka

Dle mého názoru jsou na víně vysocí manageři, střídají se ve vedení jako apoštolové na orloji,slíbí co chce EU slyšet, že to nejde technicky splnit je jim prakticky jedno na řadě je další apoštol.

Milan

Říkáte, že slíbí co EU chce slyšet. A právě vedení EU jim však mnoho prostoru nedopřeje. To je z mého pohledu minimálně spoluvina.

Jakub Štark

VW je úplně nejprdlejsi koncern na světě. Sdružuje pouze navzájem si konkurující si značky bez jakékoliv koncernové strategie. Už deset let to nedává žádný smysl a teď na to dojede. Škoda měla mít pozici Dacie/malé užitkové vozy, Seat měl dělat levná lidová auta, vw auta jako golf, Passat atd, Audi… Číst více »

Jaroslav

Jednoduché zaklínadlo….value for money…., které koncern VW nemůže zvládnout…. za dvojnásobnou cenu dvakrát horší výrobek…. Poděkujme EU, že green deal ničí a zničí evropskou ekonomiku, pokud neustoupí. Koncern VW musí bojovat za volný trh a poslouchat přání zákazníka… Zákazník VW chce spalovací motor, VW umí vyrábět skvělý spalovací motor a… Číst více »

Tom

Pokud má Volkswagen nějaký politický vliv, tak ho nevyužil. Hujersky přitakával všemu, co politici vymysleli. Tak má co chtěl. Nokia se klidně mohla držet Symbianu dosud, kdyby včas změnila jeho vzhled a ovládání po vzoru iPhonu. Nebo mohla včas přejít na Android, při jehož vývoji tohle udělali. Jenže ona místo… Číst více »

Lukáš Voříšek

Je to přesně jak říkáte… Nokia je krásnou ukázkou toho, jak snadno může „neporazitelná jednička“ zmizet trhu.

Obrázek: Nejlepší telefony v Česku: Jaký vybrat, pokud chcete to nejlepší?
Nejlepší telefony v Česku: Jaký vybrat, pokud chcete to nejlepší?
Obrázek: Štve vás umístění tlačítka Start ve Windows 11 na střed? Takto to můžete napravit
Štve vás umístění tlačítka Start ve Windows 11 na střed? Takto to můžete napravit
Obrázek: Recenze IQOS ILUMA i PRIME: Smartphone mezi nahřívanými tabákovými výrobky
Recenze IQOS ILUMA i PRIME: Smartphone mezi nahřívanými tabákovými výrobky
Obrázek: Konec jedné éry: Muskova společnost SpaceX se připravuje na likvidaci Mezinárodní vesmírné stanice
Konec jedné éry: Muskova společnost SpaceX se připravuje na likvidaci Mezinárodní vesmírné stanice
Obrázek: Štve vás umístění tlačítka Start ve Windows 11 na střed? Takto to můžete napravit
Štve vás umístění tlačítka Start ve Windows 11 na střed? Takto to můžete napravit
Obrázek: Jak vytěžit z Black Friday nabídky Samsungu co největší slevu? Poradíme, jak fungují výkupy a cashback
Jak vytěžit z Black Friday nabídky Samsungu co největší slevu? Poradíme, jak fungují výkupy a cashback
Obrázek: Black Friday letos odstartoval extrémně brzy: Jak si ověřit, že je sleva skutečná?
Black Friday letos odstartoval extrémně brzy: Jak si ověřit, že je sleva skutečná?
Obrázek: Jak vyfotit kometu mobilem? 5 tipů, jak dosáhnout skvělých výsledků
Jak vyfotit kometu mobilem? 5 tipů, jak dosáhnout skvělých výsledků