V první fázi projektu chce japonská vláda spolupracovat s 21 vybranými firmami a organizacemi, které zahrnují kromě výrobců letadel a taxi služeb také aerolinky. „Létající automobily“ schopné přepracovat cestující chce Japonsko na svém území vidět už v příštím desetiletí.
V posledních měsících se s konceptem létajících taxi takříkajíc roztrhl pytel. Minulý měsíc jsme hned dvakrát psali o autonomních létajících taxíkách Uberu, k samotnému fungování jsme však byli skeptičtí: „Infrastruktura schopná rozumně – a hlavně ekonomicky smysluplně – zvládnout létající taxi neexistuje snad nikde na světě, o regulatorních problémech a slibované autonomii ani nemluvě; a to se během pěti, deseti let změní jen těžko.“
Z Brna do Prahy ve dvoumístném „létajícím autě“? Proč ne
Japonsko, průkopník zdánlivě nesmyslných inovací, však ukazuje, že se zřejmě mýlíme: alespoň v otázce ekonomické smysluplnosti a časového rozmezí. Regulatorní problémy a absence infrastruktury přetrvává, avšak dle vyjádření japonské vlády pro agenturu Bloomberg se má situace změnit. Minimálně na zákonech a regulacích chce Japonsko zapracovat, a to již brzy.
Japonský ministr financí Hiroshige Seko už minulý měsíc řekl reportérům, že létající taxi by mohla zmírnit dopravní zácpy, vylepšit dostupnost na vzdálených ostrovech nebo v horských oblastech v době katastrof či přispět ke zvýšení turistického ruchu.
To projektu má zpočátku vstoupit 21 firem, které zahrnují Uber, Boeing, Airbus, Toyotu (skrze startup Cartivator), Japan Airlines, All Nippon Airways (ANA) a další.
Země vycházejícího slunce má před sebou spoustu práce. Bezpečnostní standardy, legislativa, regulace, infrastruktura, a hlavně vývoj praktického létajícího taxi nebude snadná. Delegáti z Japonska a pozvaných firem se mají setkat během 29. srpna a podrobně prodiskutovat další plány. Dospějí-li k rozhodnutí, které situaci změní, budeme vás informovat.
Nehledě na výsledek se však zdá, že je praktické nasazení létajících taxi mnohem blíž, než jsme předpokládali. Japonsko je schopné radikálních inovací a rychle nasadit testované principy do praxe, zatímco firmy jako Boeing a Airbus málokdy propůjčují jméno zcela zbytečným projektům. Také podpora velkých japonských aerolinek mluví sama za sebe.
Zdroj: Bloomberg