Uber chystá létající taxi, helikoptéry vyrobí letečtí inženýři

Kontroverzní taxislužba Uber rozšiřuje své portfolio služeb nečekaným směrem: nahoru. Proč přejíždět z jednoho konce města na druhý, když můžete letět?

Uber tento týden uspořádal konferenci v Los Angeles, reportuje The Verge. Koncepty hybridních drono-helikoptér působí napůl směšně a napůl jako fascinující záležitost. Otázkou je, zda je vůbec možná realizace podobného projektu, už jen kvůli regulacím letového provozu nad městy.

Zdá se však, že to není jen marketingový tah Uberu, ale že to ambiciózní firma myslí opravdu vážně. Přestože jí otřásají protesty v mnoha zemích světa a některá města už přímo službu zakázala, vzdát se očividně nehodlá.

Letadélko (helikoptéra? Dron? Těžko říct.) má být navíc poháněno primárně elektrickou energií. Elektrická letadla samotná jsou i po mnoha letech stále spíše experimentální technologií, takže na to, zda Uber dokáže ze snů a vizí ukovat hmatatelné výsledky si musíme počkat.

Úctyhodný výběr partnerů

Prozatím Uber uzavřel pět strategických partnerství, která obsahují pár zvučných jmen. Aurora Flight Sciences spadají pod amerického gigant a Boeing a Bell Helicopter rovněž představuje v aeronautických kruzích známé jméno.

Karem Aircraft, další z partnerů, je známý především vlivem svého zakladatele Abrahama Karema, který během Jomkipurské války vynalézal a pro izraelské letectvo stavěl první malá bezpilotní letadla pro bojové účely. Dnes bychom je nazvaly drony, jichž je Karem průkopníkem.

Embraer je brazilská letová společnost ze San José, která je třetím největším výrobcem civilních letadel hned po Airbusu a Boeingu. I ona je partnerem Uberu.

Pipistrel je jediná evropská společnost na seznamu Uberu; pochází ze Slovinska a byla prvním výrobcem letadel na území bývalé Jugoslávie. Specializuje se na výrobu ultralehkých letadel.

Uberu tedy přislíbily asistenci firmy, které vědí, co dělají; plány taxislužby tak nemusí být pouze bláhovým sněním, ale skutečným inovativním vývojem, který i ve chvíli, kdy by nebyl v praxi zužitkován – regulatorní a infrastrukturní problémy jsou totiž stejně důležité a stejně těžké překonat jako vývoj přepravní helikoptéry samotné – by alespoň mohl posunout technologii o něco dál.

Obrázek: Rakety na jaderný pohon: Rychlejší cesta vesmírem
Rakety na jaderný pohon: Rychlejší cesta vesmírem
Obrázek: Čínská mise na Měsíc: Chang’e 5 je ambiciózní projekt mladé velmoci
Čínská mise na Měsíc: Chang’e 5 je ambiciózní projekt mladé velmoci
Obrázek: Proč ransomware funguje? Až třetina obětí výkupné zaplatí
Proč ransomware funguje? Až třetina obětí výkupné zaplatí
Obrázek: Jak rychle roste hladina moří? EU, USA a SpaceX vypouští satelit Sentinel 6
Jak rychle roste hladina moří? EU, USA a SpaceX vypouští satelit Sentinel 6
Obrázek: Průvodce výběrem notebooku do 10 000 Kč: Jaký vybrat na na kancelářskou práci, filmy i dítěti do školy?
Průvodce výběrem notebooku do 10 000 Kč: Jaký vybrat na na kancelářskou práci, filmy i dítěti do školy?
Obrázek: Jak vyřešit nejčastější problémy s připojením k internetu? 5 funkčních tipů
98%
Jak vyřešit nejčastější problémy s připojením k internetu? 5 funkčních tipů
Obrázek: Jak správně nabíjet mobil? 5 častých mýtů o nabíjení telefonu
Jak správně nabíjet mobil? 5 častých mýtů o nabíjení telefonu
Obrázek: Jak vyhledat písničku podle pískání, mumlání a broukání? Nově v mobilní aplikaci Google
Jak vyhledat písničku podle pískání, mumlání a broukání? Nově v mobilní aplikaci Google
Obrázek: Umělá inteligence děsí odborníky i laiky, ale opravdu představuje hrozbu?
Umělá inteligence děsí odborníky i laiky, ale opravdu představuje hrozbu?

Máme se bát umělé inteligence? Tato otázka trápí nejen běžného člověk, ale i samotné vědce a vývojáře už mnoho desetiletí....

Zavřít