Uplynulý týden nám ve světě umělé inteligence přinesl skutečně pestrou paletu novinek, od vědeckých pokroků přes chytré využití AI k marketingu až po rozvoj Google Gemini, který překonává veškeré hranice.
- 1. Jazykové modely vykazují ve skupině podobné chování jako lidé
- 2. Archeologové s pomocí AI rozlouskli záhadu původu tajemného plaza
- 3. YouTube využije umělou inteligenci k lépe cílené reklamě
- 4. AI dělá pokroky v diagnostice poruch učení i Parkinsona
- 5. Gemini se postupně rozšiřuje do sluchátek a dalších nositelných zařízení
Jazykové modely vykazují ve skupině podobné chování jako lidé
Výzkum britských a dánských vědců naznačuje, že agenti umělé inteligence jsou schopni spontánně vytvářet vlastní sociální konvence pouze prostřednictvím vzájemné interakce. V rámci experimentů byly velké jazykové modely podrobeny simulaci, při níž si měli vybrat vhodné jméno. Přestože samotný výběr termínů nebyl žádným způsobem koordinován, pokud si AI agenti zvolili shodně, byli odměněni. V opačném případě pak došlo k penalizaci.

Vědci se rozhodli prozkoumat, jak probíhá komunikace mezi pokročilými AI agenty. Foto: Unsplash
Přestože modely nevěděly o tom, že jsou součástí větší skupiny testovaných subjektů, a výsledky byly vždy srovnávány pouze v párech, jména, které si volily, se ve zkoumaném vzorku vzájemně podobala. AI si tak postupně vypěstovala chování podobné lidské společnosti. Vědci také pozorovali skupinové behaviorální vzorce, které se nepodařilo vysledovat zpět ke konkrétnímu modelu, a vznikly tak nejspíš ze vzájemných interakcí. Studie zveřejněná v časopise Science nám může pomoci pochopit fungování kolektivní dynamiky umělé inteligence, jejíž sféry se v reálném světě čím dál více prolínají.
Archeologové s pomocí AI rozlouskli záhadu původu tajemného plaza
Po několik desítek let ležela v sbírce Floridského přírodovědného muzea záhadná kost. Podle všeho šlo o část obratle, místním vědcům se nepodařilo ji přiřadit konkrétnímu živočišnému druhu. Teprve nedávno zaznamenal paleontolog Jason Bourque v tomto směru pokrok, když při porovnávání s jinými kostmi nabyl dojmu, že úlomek pochází z plaza rodu teju.
Aby si své domněnky ověřil bez nutnosti zdlouhavého bádání, využil Bourque umělou inteligenci openVertebrate neboli oVert. Zjednodušeně řečeno má tato AI přístup k databázi 3D skenů kostí nejrůznějších druhů, včetně teju. Při porovnání se podařilo najít částečnou shodu, nicméně překvapivým zjištěním bylo, že kost pochází z období třetihor. Jelikož nález pocházel z jeskyně na Floridě, a teju se dnes přirozeně vyskytuje pouze v Jižní Americe, představuje odhalení umělé inteligence přímý důkaz o tom, že plaz se v minulosti vyskytoval i na území dnešních USA. AI tak významně napomohla k vypátrání původu tohoto dnes již velmi ohroženého druhu.
YouTube využije umělou inteligenci k lépe cílené reklamě
Videoplatforma YouTube průběžně zavádí nové způsoby zobrazování reklam. Tentokrát hodlá využít umělou inteligenci, a to za účelem vkládat reklamní obsah do divácky nejsledovanějších částí videa. To má umožnit koncept Peak Points, který funguje díky Google Gemini. Tento nástroj je schopen identifikovat zajímavé či emočně silné části ve videu, a do jejich stopáž nasadit reklamu.
$GOOGL YouTube just launched “Peak Points,” a new Gemini AI-powered tool that places ads right after the most engaging parts of a video. Announced at Brandcast, this feature aims to drive better ad performance and more revenue for creators. Rolling out through 2025. – CNBC pic.twitter.com/49V29mn2Dp
— Wall St Engine (@wallstengine) May 14, 2025
Ačkoliv je toto rozhodnutí vedení platformy YouTube z marketingového pohledu rozhodně geniálním tahem, s vřelým uvítáním ze strany uživatelů lze počítat jen stěží. V rámci představení nové funkce totiž reklama vyskočí například těsně po žádosti o ruku, což naruší celkový zážitek ze sledování. Zůstává také otázkou, zda-li půjde tyto reklamy přeskočit. A kdo ví, možná jde ve skutečnosti o rafinovaný trik, jak nalákat nové platící uživatele do služby YouTube Premium?
AI dělá pokroky v diagnostice poruch učení i Parkinsona
V posledních dnech byly představeny hned dva zajímavé diagnostické nástroje využívající AI pro medicínské účely. Tím prvním je systém Dysgraphia and Dyslexia Behavioral Indicator Checklist (DDBIC), který dokáže u dětí včas odhalit sklony k dyslexii a dysgrafii. Umělá inteligence v tomto případě využívá schopnosti analyzovat rukopis a vyhledává drobné odchylky ve formátování písma či pravopisné chyby. V porovnání se stávajícími metodami je AI mnohem rychlejší, levnější a do budoucna i efektivnější, a může se tak uplatnit i v lékařské praxi.

Umělá inteligence se již stává plnohodnotným asistentem i pro lékaře. Foto: Freepik
Další zajímavý průlom v této oblasti byl pak představen v deníku New Scientist. Tato studie se rozhodla vytrénovat AI na analýzu změn v hlase, které by mohly indikovat počáteční stádium Parkinsonovy choroby. Během tréninku umělé inteligence se podařilo zjistit, že vhodnými indikátory mohou být výška, chraplavost či další hlasové změny. I v tomto případě by se proces diagnostiky mohl výrazně zefektivnit, a navíc by eliminoval nutnost mnohdy invazivních zákroků.
Gemini se postupně rozšiřuje do sluchátek a dalších nositelných zařízení
Společnost Samsung tento týden oznámila integraci chatbota Gemini do svých hodinek Galaxy Watch a sluchátek Galaxy Buds 3. Uživatelé tak budou mít přístup k chytrému asistentovi pro nastavování připomínek, shrnování textů či čtení zpráv podobně jako u chytrých telefonů. Využít půjde také hlasové příkazy – Gemini vám například pomůže se zapamatováním událostí, které mu nadiktujete.
Smarter Wearables: Google Gemini Is Coming to Samsung Galaxy Watch and Budshttps://t.co/5bZm7ECYFY
— Samsung Electronics (@Samsung) May 14, 2025
Tím ale rozvoj nástupce Asistenta Google nekončí. Technologický gigant na svém eventu The Android Show: I/O Edition oznámil rozšíření služby Gemini na další zařízení se systémem Android. Nových funkcí se tak dočkají například chytré hodinky, televizory či automobily s podporou Android Auto. Umělá inteligence zde bude fungovat podobně jako v případě Samsungu. Google si tak postupně vydobývá prvenství v oboru osobní elektroniky s integrovanou AI.