Médii se včera prohnala zpráva o roztomilém robotovi Master Pepper, který na Terminálu 2 pražského Letiště Václava Havla poskytuje základní informace a baví cestující. Samotný projekt je jen zábavnou zbytečností, ale ukazuje potenciál chytrých technologií a robotiky.
Master Pepper rozumí anglicky, umí ve stejném jazyce i reagovat, skrze integrovaný tablet navíc chápe i češtinu. Umí porad základní informace, pobavit, zatancovat.
Ale zaměřme se teď na Peppera obecně: není totiž zdaleka jedinečný. Vyskytuje se po celém světě, jde o projekt vyráběný japonskou společností SoftBank Robotics. Ačkoliv některá média uvádí, že Pepper je výsledkem spolupráce mezi SoftBank a francouzskou firmou Aldebaran, není to zcela přesné: divize SoftBank Robotics je právě Aldebaran, který se po odkoupení japonským podnikem transformoval; původní robot ale ještě vznikl pod taktovkou francouzských robotiků.
https://youtu.be/3dlFig5lsyU
Robotický asistent pro seniory i studenty
Jak uvádí Forbes, v květnu 2018 bylo v Evropě už přes 12 000 Pepperů.
Jde pořád o dosti nedokonalý stroj; robotika sice rychle postupuje kupředu, ale stále je mnohé co zlepšovat. Ty, co s technologiemi pracují často, Pepper neohromí. Dokáže jakž-takž zastat roli nepříliš schopného osobního asistenta, umí učit základy programování a v budoucnu by měl kupříkladu pomáhat seniorům v domově důchodců.
Má však jiný smysl. Na první pohled není zjevný, ale SoftBank nám na vlastních stránkách napovídá mnohé: „Pepper je první humanoidní robot schopný rozpoznávat obličeje a základní lidské emoce“.
Dost možná však poslouží účelu, který je pro budoucí rozvoj robotiky klíčový: zvykneme si. Je to prosté, člověk se přirozeně bojí nových věcí, a obzvláště to platí u robotů připomínajících člověka. Na Peppera si ale dokážeme časem navyknout; je neškodný, docela roztomilý a vlastně i celkem užitečný, přestože toho ještě moc neumí.
Když jej budeme potkávat ve firmách, ve školách, na letištích – a to se skutečně děje a je to i cílem SoftBank – tak se této nové realitě přizpůsobíme. Modernější, chytřejší a lepší roboti budou mít dveře otevřené.
Od Letiště Václava Havla je to zajímavý, hravý krok; spíše však naznačuje budoucnost, kdy místo interakce s živou recepční se prostě zeptáme poblíž stojícího robota, který z výrazu naší tváře pozná, jakým tónem na nás má mluvit a třeba i odtuší, na co se zřejmě chceme optat.
Mimochodem: minulý rok SoftBank koupila také americké Boston Dynamics, dnes už legendy v oblasti vývoje robotů. Sledovat tuto japonskou megakorporaci vřele doporučujeme.
Úvodní fotografie: Letiště Praha