Master Pepper není jen humanoidním robotem: slouží také jako předzvěst blízké budoucnosti

Médii se včera prohnala zpráva o roztomilém robotovi Master Pepper, který na Terminálu 2 pražského Letiště Václava Havla poskytuje základní informace a baví cestující. Samotný projekt je jen zábavnou zbytečností, ale ukazuje potenciál chytrých technologií a robotiky.

Master Pepper rozumí anglicky, umí ve stejném jazyce i reagovat, skrze integrovaný tablet navíc chápe i češtinu. Umí porad základní informace, pobavit, zatancovat.

Ale zaměřme se teď na Peppera obecně: není totiž zdaleka jedinečný. Vyskytuje se po celém světě, jde o projekt vyráběný japonskou společností SoftBank Robotics. Ačkoliv některá média uvádí, že Pepper je výsledkem spolupráce mezi SoftBank a francouzskou firmou Aldebaran, není to zcela přesné: divize SoftBank Robotics je právě Aldebaran, který se po odkoupení japonským podnikem transformoval; původní robot ale ještě vznikl pod taktovkou francouzských robotiků.

Robotický asistent pro seniory i studenty

Jak uvádí Forbes, v květnu 2018 bylo v Evropě už přes 12 000 Pepperů.

Jde pořád o dosti nedokonalý stroj; robotika sice rychle postupuje kupředu, ale stále je mnohé co zlepšovat. Ty, co s technologiemi pracují často, Pepper neohromí. Dokáže jakž-takž zastat roli nepříliš schopného osobního asistenta, umí učit základy programování a v budoucnu by měl kupříkladu pomáhat seniorům v domově důchodců.

Má však jiný smysl. Na první pohled není zjevný, ale SoftBank nám na vlastních stránkách napovídá mnohé: „Pepper je první humanoidní robot schopný rozpoznávat obličeje a základní lidské emoce“.

Dost možná však poslouží účelu, který je pro budoucí rozvoj robotiky klíčový: zvykneme si. Je to prosté, člověk se přirozeně bojí nových věcí, a obzvláště to platí u robotů připomínajících člověka. Na Peppera si ale dokážeme časem navyknout; je neškodný, docela roztomilý a vlastně i celkem užitečný, přestože toho ještě moc neumí.

Klasický Pepper bez brandingu Mastercard. Zdroj: SoftBank

Když jej budeme potkávat ve firmách, ve školách, na letištích – a to se skutečně děje a je to i cílem SoftBank – tak se této nové realitě přizpůsobíme. Modernější, chytřejší a lepší roboti budou mít dveře otevřené.

Od Letiště Václava Havla je to zajímavý, hravý krok; spíše však naznačuje budoucnost, kdy místo interakce s živou recepční se prostě zeptáme poblíž stojícího robota, který z výrazu naší tváře pozná, jakým tónem na nás má mluvit a třeba i odtuší, na co se zřejmě chceme optat.

Mimochodem: minulý rok SoftBank koupila také americké Boston Dynamics, dnes už legendy v oblasti vývoje robotů. Sledovat tuto japonskou megakorporaci vřele doporučujeme.

Úvodní fotografie: Letiště Praha

avatar
  Odebírat  
Upozornit na
Blockchain a kryptoměny Chytrá domácnost Chytrá města Chytrá věda Chytrá zábava Chytrá zařízení Chytré aplikace Chytré automobily Chytré studie Chytré technologie Chytré zprávy IoT Průmysl 4.0 Tiskové zprávy
Co s přebytkem notebookových procesorů? V Číně si s tím hlavu nelámou
Na Grónsko dopadl kilometrový asteroid: Velký dopadový kráter zmizel pod kilometrem ledu
Elektrické koloběžky byly jen začátek: Lime začíná půjčovat auta a půjčíte si je kliknutím v mobilu

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

Všechny senzory i fotoaparát ukryjeme pod displej: Budoucnost patří smartphonům bez výřezu

Výřez v displeji je nepřehlédnutelný trend. Je však skutečně nutné umisťovat vše podstatné do výřezu a zbytečně tak ukrajovat z...

Zavřít