Americký gigant Amazon uvedl, že používá pokročilé systémy umělé inteligence (AI) k identifikaci a odstranění falešných recenzí na platformě. Ty totiž mohou zákazníky záměrně uvádět v omyl. Společnost varovala před vznikem ilegálního odvětví zprostředkovatelů těchto falešných recenzí.
Firma používá modely strojového učení k identifikaci falešných recenzí již nějakou dobu. Vyhodnocuje odkazy na jiné účty, aktivitu přihlášení, historii recenzí a další náznaky neobvyklé aktivity.
V úterý však tento gigant uvedl, že do sofistikovaných nástrojů pro odhalování těchto podvodů nadále investuje, uvedl server The Independent. Amazon v loňském roce zablokoval 200 milionů falešných recenzí.
Je to celé odvětví
„Budeme pokračovat ve vytváření sofistikovaných nástrojů, které chrání zákazníky, naše prodejní partnery a náš obchod před těmi, co se pokoušejí profitovat z celosvětového šíření falešných recenzí,“ uvedl v prohlášení Amazon.
V něm také varoval před vznikem samostatného nezákonného odvětví zprostředkovatelů falešných recenzí. Ti oslovují spotřebitele různými kanály na sociálních platformách a službách pro zasílání zpráv.
Za napsání falešných recenzí jim nabízejí finanční odměny či jiné pobídky. Podle Amazonu se jedná o podniky se stovkami zaměstnanců po celém světě, které se vykreslují jako legitimní. Mohou však uvádět zákazníky v omyl.
Globální problém
Amazon označil tyto zprostředkovatele falešných recenzí za globální problém, který má dopad na více odvětví. Vyzval soukromý sektor, spotřebitele i vlády ke spolupráci na zničení této sítě.
Společnost podnikla právní kroky proti 90 aktérům po celém světě, kteří šířili na Amazonu falešné recenze. Dokonce zažalovala 10 tisíc správců skupin na Facebooku, kteří falešné recenze šířili na Facebooku.
Firma rovněž oznámila více než 23 tisíc případů zneužití sociálních médií s více než 46 miliony členy v roce 2022 k šíření falešných recenzí. Ty je velice obtížné rozpoznat, uvedla televize BBC. Podezřelý je však například příliš vysoký počet pětihvězdičkových recenzí.