Tramvajové dilema chytrých automobilů: Koho má stroj zachránit a koho obětovat v případě nehody?

Morální otázky jsou klíčovou součástí celé diskuze a chytrých automobilech. Pokud necháme vůz autonomně řídit, může se stát, že se dostane do situace, kdy bude muset ohrozit lidský život. To však s sebou přináší množství rozporuplných morálních dilemat.

Na etiku autonomních vozů se zaměřili vědci z MIT a pomocí rozsáhlého průzkumu zjišťovali, jak se k etické otázce staví lidé po celém světě.

Odpověď docela překvapí: rozdíly nejsou tak velké.

Trolley problem: neřešitelné dilema autonomních aut

Celosvětový průzkum má nevídaný rozsah, z 200 zemí odpovědělo výzkumníkům MIT přes 2 miliony občanů. Dotazník se zabýval klasickým neřešitelným etickým rébusem, tzv. „Trolley Problem“ neboli v češtině tramvajovým dilematem. Jeho mírně upravená podoba je stále stejně děsivá.

Obrázek: Tramvajové dilema chytrých automobilů: Koho má stroj zachránit a koho obětovat v případě nehody?

Premisa je jednoduchá: srážka vozidla je jasná a nevyhnutelná a auto bez řidiče si musí vybrat, koho zraní nebo přímo zabije – nezmění svou trasu a srazí skupinu lidí na přechodu, nebo raději zatočí a přejede menší počet kolemjdoucích na chodníku?

Přestože v průzkumu se mimo jiné vyskytla tato varianta tramvajového dilematu, lehce lze vymyslet i jiné. Pokud si musí vůz vybrat mezi přejetím chodce na přechodu nebo naražením do stromu ve vysoké rychlosti (a tedy velmi pravděpodobné smrti cestujícího), co z toho je lepší? Lze morálně ospravedlnit přejetí dítěte, pokud se tím zachrání několik životů dospělých osob?

Uzdu kreativitě popustili i tvůrci průzkumu z MIT, tramvajových dilemat představili hned několik skrze aplikaci Moral Machine.

Ano, jde o teoretické otázky – jenže jde zároveň o problémy, na něž musíme znát odpověď, než se kolem nás začnou auta bez řidičů objevovat. Lidský řidič má v tomto případě o něco jednodušší postavení; v kritické situaci reaguje intuitivně, etika tu příliš roli nehraje, není čas přemýšlet nad řešením. Stroj se rozhoduje v řádu méně než milisekund: ví přesně, co dělá.

Obrázek: Tramvajové dilema chytrých automobilů: Koho má stroj zachránit a koho obětovat v případě nehody?

Vítězí počet lidí a jejich věk

Studie MIT přišla se zajímavými výsledky. Celkově se morální zásady – vcelku logicky – po světě liší, byť spíše v drobnostech. Tři jevy jsou prevalentní téměř všude a naznačují, jakým směrem se zřejmě bude vývoj ubírat.

  1. Život člověka má přednost nad životem jiných tvorů.
  2. Čím vyšší zachráněný počet životů, tím lépe – má přednost nad nižším počtem.
  3. Je lépe zachránit život mladého člověka než starého.

Chytré autonomní vozy budou zabíjet; s největší pravděpodobností to tak bohužel skončí. Pokud budou vývojáři i uživatelé zodpovědní, tak sice samořiditelná auta způsobí mnohem méně smrtelných nehod než lidští řidiči, ale chybám – minimálně zpočátku – se lze 100% vyhnout jen velmi těžko.

Stanovit základní etické mezníky je nutné – vzhledem k roztříštěnosti současného trhu je však možné, že o tom nakonec budou rozhodovat samy automobilky, bez větší standardizace.

Odebírat
Upozornit na
guest
1 Komentář
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
SpaceX intenzivně posiluje satelitní internet Starlink. Má už přes 8 100 družic
Skládací HONOR Magic V5 míří na český trh. Je levnější než Samsung Galaxy Z Fold 7 a promění se v tablet
Konec výměny baterek? Nové solární panely budou napájet klávesnice a senzory i ze světla žárovek
Čech postavil nejsilnější přenosný laser v Evropě. Nesmí ho však použít
Jste opravdový Applista? Těchto pět tipů by měl znát každý majitel iPhonu
Obrázek: Zkrachoval vám dodavatel fotovoltaiky? Nepropadejte panice, takto situaci vyřešíte
Zkrachoval vám dodavatel fotovoltaiky? Nepropadejte panice, takto situaci vyřešíte
Soukromé konverzace s ChatGPT byly dohledatelné ve vyhledávačích. Jak být o krok napřed?
Microsoft chce změnit způsob, jak používáte internet. Vyzkoušejte AI Copilot Mód v prohlížeči Edge