Tramvajové dilema chytrých automobilů: Koho má stroj zachránit a koho obětovat v případě nehody?

Morální otázky jsou klíčovou součástí celé diskuze a chytrých automobilech. Pokud necháme vůz autonomně řídit, může se stát, že se dostane do situace, kdy bude muset ohrozit lidský život. To však s sebou přináší množství rozporuplných morálních dilemat.

Na etiku autonomních vozů se zaměřili vědci z MIT a pomocí rozsáhlého průzkumu zjišťovali, jak se k etické otázce staví lidé po celém světě.

Odpověď docela překvapí: rozdíly nejsou tak velké.

Trolley problem: neřešitelné dilema autonomních aut

Celosvětový průzkum má nevídaný rozsah, z 200 zemí odpovědělo výzkumníkům MIT přes 2 miliony občanů. Dotazník se zabýval klasickým neřešitelným etickým rébusem, tzv. „Trolley Problem“ neboli v češtině tramvajovým dilematem. Jeho mírně upravená podoba je stále stejně děsivá.

Obrázek: Tramvajové dilema chytrých automobilů: Koho má stroj zachránit a koho obětovat v případě nehody?

Premisa je jednoduchá: srážka vozidla je jasná a nevyhnutelná a auto bez řidiče si musí vybrat, koho zraní nebo přímo zabije – nezmění svou trasu a srazí skupinu lidí na přechodu, nebo raději zatočí a přejede menší počet kolemjdoucích na chodníku?

Přestože v průzkumu se mimo jiné vyskytla tato varianta tramvajového dilematu, lehce lze vymyslet i jiné. Pokud si musí vůz vybrat mezi přejetím chodce na přechodu nebo naražením do stromu ve vysoké rychlosti (a tedy velmi pravděpodobné smrti cestujícího), co z toho je lepší? Lze morálně ospravedlnit přejetí dítěte, pokud se tím zachrání několik životů dospělých osob?

Uzdu kreativitě popustili i tvůrci průzkumu z MIT, tramvajových dilemat představili hned několik skrze aplikaci Moral Machine.

Ano, jde o teoretické otázky – jenže jde zároveň o problémy, na něž musíme znát odpověď, než se kolem nás začnou auta bez řidičů objevovat. Lidský řidič má v tomto případě o něco jednodušší postavení; v kritické situaci reaguje intuitivně, etika tu příliš roli nehraje, není čas přemýšlet nad řešením. Stroj se rozhoduje v řádu méně než milisekund: ví přesně, co dělá.

Obrázek: Tramvajové dilema chytrých automobilů: Koho má stroj zachránit a koho obětovat v případě nehody?

Vítězí počet lidí a jejich věk

Studie MIT přišla se zajímavými výsledky. Celkově se morální zásady – vcelku logicky – po světě liší, byť spíše v drobnostech. Tři jevy jsou prevalentní téměř všude a naznačují, jakým směrem se zřejmě bude vývoj ubírat.

  1. Život člověka má přednost nad životem jiných tvorů.
  2. Čím vyšší zachráněný počet životů, tím lépe – má přednost nad nižším počtem.
  3. Je lépe zachránit život mladého člověka než starého.

Chytré autonomní vozy budou zabíjet; s největší pravděpodobností to tak bohužel skončí. Pokud budou vývojáři i uživatelé zodpovědní, tak sice samořiditelná auta způsobí mnohem méně smrtelných nehod než lidští řidiči, ale chybám – minimálně zpočátku – se lze 100% vyhnout jen velmi těžko.

Stanovit základní etické mezníky je nutné – vzhledem k roztříštěnosti současného trhu je však možné, že o tom nakonec budou rozhodovat samy automobilky, bez větší standardizace.

avatar
1 Vlákna diskuze
0 Vláken s odpovědí
0 Sledujících
 
Komentář s nejvíce reakcemi
Nejrušnější vlákno komentářů
1 Autoři komentářů
Antonín Autoři posledních komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Antonín
Čtenář
Antonín

Potom se tedy ptám: „Bude automobilka povinna sdělit zákazníkům, jaký algoritmus pro rozhodování používá?“
Když bych se měl rozhodovat, které auto si pořídím, tak rozhodně ne to, které mne za moje peníze vědomně zabije.

Blockchain a kryptoměny Chytrá domácnost Chytrá města Chytrá věda Chytrá zábava Chytrá zařízení Chytré aplikace Chytré automobily Chytré studie Chytré technologie Chytré zprávy IoT Průmysl 4.0 Tiskové zprávy
Obrázek: Deepfake videa tu jsou a hned tak nezmizí: Manipulace s informacemi jsou tak staré, jako sama média
Deepfake videa tu jsou a hned tak nezmizí: Manipulace s informacemi jsou tak staré, jako sama média
Obrázek: Jaký si vybrat headset pro virtuální realitu?
Jaký si vybrat headset pro virtuální realitu?
Obrázek: Dosud největší neutronová hvězda objevena, hmotností se blíží fyzickým limitům
Dosud největší neutronová hvězda objevena, hmotností se blíží fyzickým limitům
Obrázek: Kolik je na světě iPhonů? Apple přestane poskytovat informace o počtu prodaných zařízení
Kolik je na světě iPhonů? Apple přestane poskytovat informace o počtu prodaných zařízení

Nejde jen o smartphony, ale také iPady, Macy a další produkty z portfolia Cupertinské společnosti. Apple se zkrátka rozhodl už od...

Zavřít