Budoucnost bude jednoho dne pravděpodobně patřit vozidlům bez živého řidiče. Ten má být rychlý, přesný a nebude dělat hloupé chyby. Zatím je však technologie nedokonalá a má své mouchy. To potvrdil nedávný incident, kdy si elektromobil Tesla spletl olejové skvrny s dělicí čárou.
Elektromobily Tesla dokáží díky vestavěným senzorům sledovat okolní dění a vůz tak k jízdě nepotřebuje živého řidiče. Vůz sám sleduje ostatní automobily, chodce a dopravní značení. Funkce je součástí výbavy delší dobu, stále se však objevují situace, na které jsou stávající technologie krátké.
Nové video jednoho z majitelů elektromobilu ukazuje situaci, kdy vozidlo při jízdě na dálnici začne reagovat na dělicí čáry na silnici a odbočí tak do rychlejšího levého pruhu. Problémem je, že ony dělicí čáry jsou ve skutečnosti pouhými skvrnami od oleje lesknoucími se za denního světla.
Autopilot gets confused by oil stain and sunlight from r/teslamotors
„Autopilot si myslel, že jde o dělicí čáry, ale šlo jen o olejovou skvrnu na silnici. Automobil se tak začal přesouvat do rychlejšího levého pruhu. Musel jsem převzít řízení. Naštěstí nikdo další v levém pruhu nejel,“ napsal uživatel andupotorac ke svému videu na serveru Reddit.
Raději převezměte řízení, žádá při zhoršených podmínkách autopilot
Olejové skvrny na videu skutečně vypadaly jako dvojitá čára. Problémem je, že různé odlesky a odrazy obecně dělají optickým senzorům elektromobilů problémy. Další z uživatelů potvrzuje zkušenost s tímto neduhem následovně: „Sluneční světlo je obecně velkým problémem. Když dopoledne řídím z Dallasu do Houstonu a slunce začne svítit přímo proti mě, autopilot se začne chovat bláznivě a následně mě požádá o převzetí manuálního řízení.“
- Kolik stojí elektromobil Tesla s autopilotem? Český konfigurátor ukázal oficiální ceny
- Autopilot Tesly zachránil medvědí rodinku přecházející silnici ve tmě
- Lidé za volant nepatří: Řízení bychom neměli hájit jen proto, že nás baví
Ochrana, o které diskutující mluví, přenechává řízení řidiči v situacích, kdy autopilot detekuje zhoršené podmínky a není si jist dostatečnou bezpečností svého počínání. Jak se ale ukazuje, občas si je, podobně jako živý člověk, jistý i v nevhodných situacích.
Tesla i další automobilky své autopiloty neustále vylepšují a podobné incidenty jim v tom pomáhají. Odrazy a odlesky jsou zatím nicméně problémem, který dokáže systémy potrápit. I proto je důležité, aby měl automobil vícero zástupných senzorů fungujících na různých principech a v případě potřeby si dokázal informaci ověřit. Právě absence většího množství senzorů stála za smrtí ženy přecházející silnici v USA uprostřed noci. Autonomní automobil UBERu tehdy nestihl zareagovat a ženu usmrtil.