Autopilot Tesly si na dálnici plete skvrny na silnici s dělicí čárou

Budoucnost bude jednoho dne pravděpodobně patřit vozidlům bez živého řidiče. Ten má být rychlý, přesný a nebude dělat hloupé chyby. Zatím je však technologie nedokonalá a má své mouchy. To potvrdil nedávný incident, kdy si elektromobil Tesla spletl olejové skvrny s dělicí čárou. 

Elektromobily Tesla dokáží díky vestavěným senzorům sledovat okolní dění a vůz tak k jízdě nepotřebuje živého řidiče. Vůz sám sleduje ostatní automobily, chodce a dopravní značení. Funkce je součástí výbavy delší dobu, stále se však objevují situace, na které jsou stávající technologie krátké.

Nové video jednoho z majitelů elektromobilu ukazuje situaci, kdy vozidlo při jízdě na dálnici začne reagovat na dělicí čáry na silnici a odbočí tak do rychlejšího levého pruhu. Problémem je, že ony dělicí čáry jsou ve skutečnosti pouhými skvrnami od oleje lesknoucími se za denního světla.

Autopilot gets confused by oil stain and sunlight from r/teslamotors

„Autopilot si myslel, že jde o dělicí čáry, ale šlo jen o olejovou skvrnu na silnici. Automobil se tak začal přesouvat do rychlejšího levého pruhu. Musel jsem převzít řízení. Naštěstí nikdo další v levém pruhu nejel,“ napsal uživatel andupotorac ke svému videu na serveru Reddit.

Raději převezměte řízení, žádá při zhoršených podmínkách autopilot

Olejové skvrny na videu skutečně vypadaly jako dvojitá čára. Problémem je, že různé odlesky a odrazy obecně dělají optickým senzorům elektromobilů problémy. Další z uživatelů potvrzuje zkušenost s tímto neduhem následovně: „Sluneční světlo je obecně velkým problémem. Když dopoledne řídím z Dallasu do Houstonu a slunce začne svítit přímo proti mě, autopilot se začne chovat bláznivě a následně mě požádá o převzetí manuálního řízení.

Obrázek: Autopilot Tesly si na dálnici plete skvrny na silnici s dělicí čárou

Ochrana, o které diskutující mluví, přenechává řízení řidiči v situacích, kdy autopilot detekuje zhoršené podmínky a není si jist dostatečnou bezpečností svého počínání. Jak se ale ukazuje, občas si je, podobně jako živý člověk, jistý i v nevhodných situacích.

Tesla i další automobilky své autopiloty neustále vylepšují a podobné incidenty jim v tom pomáhají. Odrazy a odlesky jsou zatím nicméně problémem, který dokáže systémy potrápit. I proto je důležité, aby měl automobil vícero zástupných senzorů fungujících na různých principech a v případě potřeby si dokázal informaci ověřit. Právě absence většího množství senzorů stála za smrtí ženy přecházející silnici v USA uprostřed noci. Autonomní automobil UBERu tehdy nestihl zareagovat a ženu usmrtil.

avatar
6 Vlákna diskuze
13 Vláken s odpovědí
3 Sledujících
 
Komentář s nejvíce reakcemi
Nejrušnější vlákno komentářů
15 Autoři komentářů
josefRichard SándorRostislav Z.Petr BurdaFogyn Autoři posledních komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Mech
Čtenář
Mech

Žádnou budoucnost to v dohledné době nemá. Dokud vědci nevyvinou plnohodnotnou umělou inteligenci ani mít nemůže. Jsou to jen marketingový kecy, protože autonomní auta jsou nesmysl. Lidská mysl může vyprodukovat hloupé chyby, ale taky se dokáže hloupých chyb vyvarovat. Viz: „Autopilot si myslel, že jde o dělicí čáry, ale šlo… Číst více »

antidement
Čtenář
antidement

„Naštěstí nikdo další v levém pruhu nejel,“
Kdyby jel, tak to auto tam samozřejmě neodbočí.
Lidi si podobné odlesky pletou běžně, naopak při protislunci nevidí často vůbec nic. Autonomní vozidla mají prokazatelně nižší nehodovost.

Tomtom
Čtenář
Tomtom

Lála se živím psaním počítačových programů. Neexistuje složitý program, ve kterém by nebyla neodhalená chyba. A řízení auta je sakra vysoký level. Nikdy, nikdy, nikdy nesvěřím své milované tělo v auto počítači. Počítač bude mít vždycky omezení s nepředvídanými situacemi. A to na silnicích budou, pokud se na nich budou… Číst více »

Petr Burda
Čtenář
Petr Burda

Léta máte mít na začátku, nebo ne? Znám lidi, co považují dotykový displej v autě za příznak pokroku – a mne za staromilce, neboť je v autě jako hlavní ovládací prvek odmítám. Odmítám je proto, že je (ne do automobilů (zatím?)) programuji společně s PLC. Vím, co lze čekat v… Číst více »

Rostislav Z.
Čtenář
Rostislav Z.

Nikdo vás nenutí fun kci zapínat. A bacha na všechny počítačem řízené stroje, ventilátory, pračky… Nikdy nevíte co udělají až si spletou špinavý vzduch, málo vody. Máme u nás chytrou křižovatku s váhou. Když jedu zváží mě a pokud není na kolmé cestě auto tak mi dá automaticky zelenou. Čím… Číst více »

Richard Sándor
Čtenář
Richard Sándor

Nedávno sme mali v Estónsku požičanú Škodu Superb, automaticky auto začalo brzdiť pretože sme si nevšimoli cyklistu a skoro sme ho sundali. Toľko k nepredvídaným situáciam. Za mňa, autonómne alebo aj asistenčné prvky auta sú viac bezpečné a budú ešte viac, ako omylný človek ktorý sa na cestách nachádza v… Číst více »

Josef Leo Bureš
Čtenář
Josef Leo Bureš

Co to tu meleš. Proč myslíš, že se vymýšlejí nové a nové vychytávky typu ESP, ABS a jiné podobné vymoženosti? Proč myslíš, že se někdo zabývá autonomními vozy? Protože po silnicích jezdí hromada „řidičů“, kteří si své chyby vůbec neuvědomují, na tož aby si je připustili. Autonomní vůz není marketingový… Číst více »

Reny
Čtenář
Reny

Proč sem píšeš? Asi pan důležitý

Folf
Čtenář
Folf

Prosím Vás… od r. 2014 je schváleno 5 stupňů automatizace v automobilovém průmyslu a provozu, kde pátý stupeň znamená zcela autonomní vozidlo. Jestli někdo vyvíjí bezpečnostní prvky nahrazující zručnost řidiče nebo omezující jeho nepozornost, pak se pohybuje o nějaké to patro níže, než co ve skutečnosti plně autonomní vozidlo znamená… Číst více »

Petr Burda
Čtenář
Petr Burda

Dokud se bude v jednom prostoročasu setkávat inteligence přirozená, polo-automatická a plně-automatická (kterákoliv dvojice z uvedených), je zaděláno na malér. Každá z těch inteligencí uvažuje, nebo „uvažuje“, jinak. Přitom doufám, že není cílem z povrchu země eliminovat tu přirozenou – tedy lidi a ani zvířata. Sloupec šedivého teplého kouře nad… Číst více »

josef
Čtenář
josef

nové vychytávky ESP, ABS , to jsem měl na octávii v r. 1996 když se začala prodávat to už je skoro muzejní exponát 🙂

Richard Sándor
Čtenář
Richard Sándor

ani jeden argument ktorý by ma presvedčil že máš pravdu. Sranda čo.

bobis57
Čtenář
bobis57

Nechtěl bych takové auto ani za nic, když nikdy nevíte co udělá. Jak by asi dopadlo případné zavinění nehody autopilotem? Sebrali by autu body nebo řidičák? Nebo bych to odnesl já? Pokud mám být trestán, pak ale za to, co jsem způsobil já a ne nějaká umělá inteligence.

Roman
Čtenář
Roman

Největší průser pro autonomní řízení je člověk řidič, chodec, kolař. Ale budoucnost je nevyhnutelná, té neutečete.

jan
Čtenář
jan

Každá akcia vyvolá reákciu.Václav Klaus

CzechSir
Čtenář
CzechSir

Naprosto běžná věc, dělá to každý asisten jízdy v pruzích.

Fogyn
Čtenář
Fogyn

Elektromobil Tesla spletl olejové skvrny s dělicí čárou. Také se to dá formulovat takto: Elektromobil správně vyhodnotil lesklé skvrny jako nebezpečí a provedl úhybný manévr do bezpečnějšího, volného pruhu.

Petr Burda
Čtenář
Petr Burda

Jenže tohle nebyly nebezpečné olejové skvrny, a proto ani manévr nebyl správný. Pokutu za jizdu vlevo dostane kdo? Nebo myslíte, že vyhodnocení fata morgany ve formě viditelného jezera na silnici a následná „záchrana“ před utrpením prudkým brzděním je také správná? Je to v podstatě bezdůvodné vybrždění vozidla vzadu. Nebo prudké… Číst více »

Rostislav Z.
Čtenář
Rostislav Z.

Olejová skvrna je nebezpečí.

Blockchain a kryptoměny Chytrá domácnost Chytrá města Chytrá věda Chytrá zábava Chytrá zařízení Chytré aplikace Chytré automobily Chytré studie Chytré technologie Chytré zprávy IoT Průmysl 4.0 Tiskové zprávy
Obrázek: Half-Life je na 2 měsíce zadarmo – celá série v nejlepší formě
Half-Life je na 2 měsíce zadarmo – celá série v nejlepší formě
Obrázek: I galaxie mají krátké životy. Některé umíraly už po 1,5 miliardách let od Velkého třesku
I galaxie mají krátké životy. Některé umíraly už po 1,5 miliardách let od Velkého třesku
Obrázek: Jak bude Huawei řešit navigaci bez Googlu? Jednoduše, obrátí se na nizozemský TomTom
Jak bude Huawei řešit navigaci bez Googlu? Jednoduše, obrátí se na nizozemský TomTom
Obrázek: Ajťák už v jednačce nebude potřeba: Logitech elegantně vyřešil složitou obsluhu videokonferenčních místností
Ajťák už v jednačce nebude potřeba: Logitech elegantně vyřešil složitou obsluhu videokonferenčních místností

Videokonference mají usnadňovat komunikaci na dálku. Často však začínají problémem s připojením a příchodem ajťáka, který musí vše uvést do...

Zavřít