Firma Amazon získala od amerického Federálního úřadu pro letectví (FAA) povolení k zahájení testování svého doručovacího dronu MK30 v Arizoně. Menší, tišší a výkonnější stroj by mohl výrazně posílit logistické možnosti společnosti a zvýšit kvalitu služby Prime Air.
Povolení regulačních orgánů k zahájení letů s menším a tišším doručovacím dronem je novým krokem v dlouhodobém úsilí společnosti Amazon robotizovat a celkově inovovat svou sféru působnosti na trhu.
Pole působnosti doručovacích dronů se rozšiřuje
Model MK30 byl na trh uveden koncem roku 2022. Podle zástupců Amazonu je stroj schopen mimo jiné i letu během mírného deště. V porovnání s předchozími verzemi pak disponuje až dvojnásobným doletem, což je v rámci poskytování doručovacích služeb jeden z klíčových parametrů. Díky povolení ze strany FAA bude nyní dron moci létat na větší vzdálenosti a mimo zorné pole pilota. Podobnou výjimku udělil úřad programu Prime Air společnosti Amazon v květnu, byla však omezena na konkrétní trasy v rámci aglomerace města College Station v Texasu, kde probíhaly testovací lety dronů doručovacího giganta.
Ředitel pro regulační záležitosti společnosti Prime Air Matt McCardle uvedl, že společnost nyní zahájí dodávky dronů poblíž Phoenixu v Arizoně. Právě zde, ve městě Tolleson, se totiž nachází i jeden ze skladů Amazonu. Nasazení flotily dronů poblíž jedné z velkých poboček by tak mohlo zlepšit integraci služby Prime Air do logistiky firmy, a zrychlit tak celý proces doručování zásilek. Účinnost povolení FAA pro Amazon by měla být v platnosti od 31. října.
Prime Air má již několik let zpoždění, konkurence mezitím nelení
Ambiciózní plán na vybudování robotického doručovacího systému zprostředkovávaného flotilou dronů byl šéfem Amazonu Jeffem Bezosem poprvé představen před více než deseti lety. Původně se s jeho realizací počítalo mnohem dříve, projekt se však ukázal jako poměrně náročný, a tempo vývoje se tak výrazně zpomalilo, a to navzdory miliardovým investicím. Služba Prime Air se potýkala s překážkami ze strany regulatorních úřadů, ale také s nedodržením termínů či plošným propouštěním zaměstnanců v rámci snižování nákladů.
Amazon také naráží na odpor obyvatel některých regionů, ve kterých je doručování pomocí dronů testováno, zejména v souvislosti s vysokou hlučností letících strojů. I proto tak nejspíš model MK30 disponuje tišším chodem, který by mohl tyto spory vyřešit. Na trh se však mezitím dostávají i další hráči, kteří chtějí využít schopnosti dronů jako automatizovaných kurýrů – například společnosti UPS, Walmart či Wing, která je dceřinou společností Google. Amazonu se tak sice podařilo posunout projekt Prime Air na další úroveň, nesmí však polevit v tempu a ostražitosti, aby nepřišel o své výsadní postavení mezi doručovacími službami.