Vědci vyvinuli miniaturní VR brýle určené pro myši. Důvod jejich sestrojení je poměrně prostý – porozumět chování hlodavců v prostředí virtuální reality a prozkoumat nejtajnější zákoutí zvířecích mozků.
Za vývojem zařízení MouseGoggles stojí vědecký tým z Cornellovy univerzity v New Yorku, který se se svým úspěchem pochlubil před pár týdny v časopise Nature Methods.
Myší modely se ve vědeckém výzkumu používají již dlouho. V případě nejrůznějších gadgetů a technologických vychytávek je ale jejich využití omezenější. I přesto však v laboratořích Cornellovy univerzity v posledních letech probíhalo několik projektů, které zkoumaly vliv virtuální reality na chování hlodavců. Konstrukce původních VR zařízení však ztěžovaly shromažďování přesných údajů o chování myší. Vědci se proto rozhodli vyvinout více specializované zařízení. A tak spatřily světlo světa MouseGoggles.
VR brýle byly vytvořeny s cílem studovat reakce mozku, a posunout tak výzkum Alzheimerovy choroby a dalších neurologických onemocnění za hranice současných možností. Tyto choroby jsou totiž navzdory neustále rostoucímu počtu případů nepříliš dobře popsány, a neexistuje tedy ani efektivní léčba.
Brýle byly vyrobeny z chytrých hodinek
Zajímavostí pak je, že VR brýle byly sestrojeny z recyklovaných materiálů, včetně optických čoček či displejů chytrých hodinek. Ty totiž měly ideální velikost pro myší náhlavní soupravu, a pro sestrojení zařízení tak nebylo nutné větších konstrukčních úprav. Brýle tak mohly být sestaveny poměrně rychle, jelikož všechny klíčové komponenty byly již na trhu k dispozici. Tento proces vědcům značně usnadnil práci, a ti se tak mohli věnovat samotnému experimentálnímu výzkumu.
Hlodavci byli během experimentu umístěni na běžící pás v takové pozici, aby jejich zrak směřoval přímo do fixního VR headsetu. Zařízení následně snímalo dvě klíčové oblasti mozku. Skeny zrakové kůry pomohly potvrdit, že brýle vytvářejí na sítnici myši ostré obrazy, a aktivita hipokampu ukázala, že mozek rozumí virtuálnímu prostředí. Projekcí temných skvrn, které měly simulovat pohyb predátora, vědci u myší dosáhli adekvátní reakce, čímž prokázali, že zvířata obrazovky skutečně vnímají.
Stacionární brýle MouseGoggles mají potenciál posunout výzkum v oblasti neurověd, ale tým má rovnou v plánu další inovace. Vědci doufají, že se jim podaří vytvořit mobilní verzi náhlavní soupravy pro větší hlodavce, jako jsou potkani a křečci. Zdokonalením zařízení by také mělo být možné sledovat více smyslů, například chuti či čichu, a učinit tak zážitek z virtuální reality mnohem podobnější té skutečné.