Bezpečná data a právo na soukromí na internetu jako základ? Ano, a EU šla příkladem

Nedávná americká studie potvrdila, že i v USA je téma soukromí dat velice důležité.

Podle KPMG, která v květnu letošního roku provedla studii na reprezentativním vzorku 1000 Američanů, se občané USA o svá data obávají. 91 % z nich si myslí, že firmy musí brát ochranu dat vážně a být zodpovědné za případně úniky.

84 % si myslí, že by se ochrana dat měla stát tématem na federální úrovni a spotřebitelé by měli dostat více možností správy dat do vlastních rukou – tedy to, co nám v Evropě už umožňuje GDPR, které je závazné pro všechny, co s daty uživatelů z Evropy pracují.

Obrázek: Bezpečná data a právo na soukromí na internetu jako základ? Ano, a EU šla příkladem

GDPR je pokrok

91 % respondentů se také domnívá, že právo na smazání osobních dat a právo znát, jaká data o nich firma sbírá, by se měla rozšířit na všechny občany USA – tím by americká legislativa v podstatě kopírovala GDPR, což není překvapivé; ač má směrnice své chyby, aktivně se v ní inspiruje podstatná část světa.

Největší obavy samozřejmě panují o krádež údajů typu heslo k účtu nebo kreditní karta, to není překvapením. Za rizikové ale přes 50 % Američanů považuje prakticky všechny možné činnosti na internetu, které se v průzkumu objevily – s podstatnou výjimkou rozpoznávání obličejů pro přihlášení k zařízení, to kdovíproč považuje za rizikové jen 42 % dotazovaných; dále pak registraci pro různé soutěže (40 % považuje za rizikové) a přihlášení se k odběru newsletterů (41 %).

Ukazuje se ale, že obecná vzdělanost ohledně internetových aktivit nebude vůbec dokonalá ani v USA. 57 % dotázaných označilo přijetí cookies na webu za rizikové, zatímco v případě online voleb jde o riziko jen u 51 % občanů – což je samozřejmě nesmysl, elektronické volby nejsou příliš rozšířené právě z důvodu bezpečnosti (mezi jinými).

Obrázek: Bezpečná data a právo na soukromí na internetu jako základ? Ano, a EU šla příkladem

Kromě digitální vzdělanosti, která pokulhává (dvoufázovou autentizaci používá tam, kde je to možné, pouhých 39 % respondentů) tak průzkum – nehledě na jeho negativa, kterým je kupříkladu malý vzorek – dobře ukazuje, že soukromí dat je stále významnějším tématem v USA i mimo ně.

Není divu – různé problémy Facebooku či Twitteru a sociální sítě obecně jsou dnes v médiích na denním pořádku.

Zdroj: KPMG

Obrázek: Konec vyhledávačů, jak je známe. Microsoft rozšiřuje Bing o umělou inteligenci
Konec vyhledávačů, jak je známe. Microsoft rozšiřuje Bing o umělou inteligenci
Obrázek: Samsung, Google a Qualcomm spojují síly ve vývoji smíšené reality
Samsung, Google a Qualcomm spojují síly ve vývoji smíšené reality
Obrázek: Pokrok v technologii palivových článků? Vodík lze získat i z mořské vody
Pokrok v technologii palivových článků? Vodík lze získat i z mořské vody
Obrázek: Propouštění u technologických gigantů pokračuje: PayPal propustí až 2 000 lidí
Propouštění u technologických gigantů pokračuje: PayPal propustí až 2 000 lidí
Obrázek: Recenze: Česká čistička vzduchu GARNI 45T OneCare obstála na výbornou
93%
Recenze: Česká čistička vzduchu GARNI 45T OneCare obstála na výbornou
Znečištěný vzduch
Čistíte si doma vzduch? Co znamená PM 2.5 a jaký mohou mít nečistoty vliv na vaše zdraví?
Obrázek: Blíží se kometa, kterou můžete vidět pouze jednou za 50 000 let. Jak ji sledovat?
Blíží se kometa, kterou můžete vidět pouze jednou za 50 000 let. Jak ji sledovat?
Obrázek: Konec složitostem. Novinka ve WhatsAppu ušetří hodiny se zálohováním
Konec složitostem. Novinka ve WhatsAppu ušetří hodiny se zálohováním