Elektromobil v České republice stále vlastní jen zlomek řidičů. Mnohem větší počet si jej ale půjčuje. Ukázal to nedávný průzkum mezi českými řidiči.
Podle nejnovějšího průzkumu společnosti Schneider Electric využívá elektromobil přibližně 11 % českých řidičů. To se jeví jako poměrně vysoké číslo. Elektrické je ale ve skutečnosti pouze přibližně 1 z cca 700 aut na českých silnicích.
Průzkum ukázal, že elektrická auta lákají především mladé lidi ve věku do 26 let a muže. Nejčastěji si ho Češi pořizují pro soukromé účely.
ČR za Evropou zaostává
V porovnání s jinými evropskými státy Češi elektromobilům příliš nefandí. Alespoň zatím. „Hlavní bariérou pro pořízení elektroauta je stále ještě cena. Zatímco v západní Evropě vlády poskytují na elektroauta dotace, u nás musí zájemce sáhnout jen do vlastní kapsy,“ uvádí Leoš Kabát, specialista na elektromobilitu společnosti Schneider Electric.
Přesto se počet elektrických vozů zvyšuje, například za rok 2020 se prodalo podle statistik meziročně o 330 % více aut s čistě elektrickým pohonem (celkem 3 262 vozů). Ke konci černa 2021 bylo v ČR registrováno 8 500 elektromobilů a tento pohon tak měl každý tisící vůz.
Elektroauto podle průzkumu využívá 11 % Čechů, ale jen necelé 1 % ho vlastní. Ostatní si ho půjčují, popřípadě jezdí firemním. Průzkum probíhal na vzorku 1 050 dotazovaných v prosinci 2021.
Ekologie nás tolik nezajímá, Čechy baví technologie
„Elektroauta využívají podle našich dat výrazně častěji mladí lidé ve věku do 26 let a muži. Obě tyto skupiny mají k technologiím blíže než zbytek populace,“ upřesňuje Leoš Kabát. Jeho slova potvrzují i důvody, kvůli kterým elektroauty jezdíme. Tím hlavním je u více než poloviny řidičů právě záliba v nových technologiích.
„V tomto se od západní Evropy významně lišíme. Tam je totiž klíčovým důvodem pro jízdu elektroautem ekologie,“ vysvětluje Leoš Kabát. Tu Češi umístili až na třetí příčku.
Pro soukromé účely i v práci
Pouze soukromě elektromobilem jezdí 41 % jeho majitelů. Výhradně k práci ho pak používá 35 % a zbylých 24 % ho využívá bez ohledu na účel. „Vidíme nárůst zájmu o elektroauta hlavně mezi firmami, které na ně přecházejí ve velkém. Limitem, a to samozřejmě nejen pro ně, je ovšem nízká dojezdová vzdálenost těchto vozů a s tím spojený problém s dobíjením. V České republice je totiž zatím zcela nedostatečná infrastruktura. Prvním krokem k jejímu vylepšení je novela stavební vyhlášky, podle které musejí mít od října 2021 nové bytové domy povinně nabíjecí rozvody. S tím pak jde ruku v ruce i předpokládaný zvýšený prodej elektronabíječek, kterých jsme v roce 2021 nainstalovali stovky kusů. Drtivou většinu z nich právě pro firemní vozovou flotilu,“ komentuje Leoš Kabát.
Důležitým krokem ke zlepšení situace je novela stavební vyhlášky, podle které musejí mít od října 2021 nové bytové domy povinně nabíjecí rozvody.
Aktuálně se situace začíná měnit také na rezidenčním trhu, kde koncem minulého roku stát rozšířil podporu v rámci programu Nová zelená úsporám o nabíjecí stanice pro rodinné a bytové domy. To by mělo přispět k rozvoji elektromobility. „Primární zájem o instalaci nabíjecích stanic mají v tomto případě vlastníci fotovoltaických elektráren. Pro ty elektromobilita znamená možnost využití vyrobené energie nejen v domácnosti, ale také v dopravním prostředku. Schneider Electric přišel koncem roku 2021 s novou nabídkou nabíjecích stanic EVlink Home, zaměřených právě na tyto instalace do rodinných a bytových domů,“ uzavírá Leoš Kabát.
Aktuálně se situace začíná měnit také na rezidenčním trhu, kde koncem minulého roku stát rozšířil podporu v rámci programu Nová zelená úsporám o nabíjecí stanice pro rodinné a bytové domy. To by mělo přispět k rozvoji elektromobility. Primární zájem o instalaci nabíjecích stanic mají v tomto případě vlastníci fotovoltaických elektráren. Pro ty elektromobilita znamená možnost využití vyrobené energie nejen v domácnosti, ale také v dopravním prostředku.
Zdroj: Schneider Electric