Česká města objednávají vodíkové autobusy. Kde jsou slibované čerpací stanice na vodík?

Německo má 90 čerpacích stanic na vodík, v Česku se první veřejné teprve staví. Do dvou let by jich v tuzemsku mělo stát osm. Česká města už mají vodíkové autobusy objednané. Proč jde vše pomaleji než se předpokládalo?

Jednou z nejslibnějších cest k čisté dopravě je podle řady odborníků vodík. Přestože první vodíkový autobus Češi sestrojili už v roce 2009, dodnes není česká infrastruktura na vodíkovou dopravu připravena. To by se podle analýzy projektu Evropa v datech mělo v dohledné době změnit, jelikož řada velkých měst plánuje vodíkové projekty uskutečnit a například Ústí nad Labem má už teď smlouvu na dvacet autobusů v hodnotě 302 milionů korun. Podobně Ostrava objednala začátkem roku 10 autobusů a stejný počet objednal kraj. S financováním pomáhají i evropské fondy, které mimo jiné podporují vznik takzvaných vodíkových údolí. První z nich v rámci ČR vzniklo právě v Ústeckém kraji.

Obrázek: Česká města objednávají vodíkové autobusy. Kde jsou slibované čerpací stanice na vodík?

Na vodíkové čerpací stanice zatím v ČR nenarazíte. Situace se začne měnit v následujících 2 letech. Foto: Freepik

Snižování emisí v dopravě patří mezi hlavní trendy dneška. Elektromobilita však není jediným řešením. Objevují se také vodíková vozidla. „Bezemisní vodíková mobilita v současné době dává největší smysl u větších vozidel, u kterých požadavek delšího spolehlivého dojezdu brzdí možnosti jejich čistě bateriového řešení. Jde tedy hlavně o autobusy, větší osobní vozidla nebo nákladní auta a v reálném dohledu jsou i vodíkové vlaky nebo lodě,“ vysvětluje Aleš Doucek z Ústavu jaderného výzkumu Řež, kde vznikl i první český autobus s vodíkovým pohonem TriHyBus. Ten už v roce 2009 jezdil po ulicích Neratovic, kde byla vybudována i první vodíková plnička.

MH2D aneb kde bude vodík dávat největší smysl?

Ve vodíkové veřejné dopravě se zhlédla i další česká města. „Už v příštím roce se má na veřejné dopravě v Brně podílet testovací autobus na vodíkový pohon, který městu dodá plzeňská Škoda Electric. O rok později by mělo deset vodíkových autobusů vyjet do ulic Ostravy, která připravuje speciální plničku za 90 milionů korun,“ uvádí Tomáš Odstrčil z analytického projektu Evropa v datech. Při výstavbě tohoto zařízení chce ostravské zastupitelstvo využít i evropské dotace z Operačního programu Doprava, který může pokrýt až dvě třetiny investice. Evropské fondy by zároveň měly uhradit až 85 % ceny zakoupených autobusů. Plány Moravskoslezského kraje však sahají ještě dál. Region chce v dohledné době začít využívat vodík i ve vlacích, které by se navíc mohly vyrábět přímo v Ostravě.

Nejdále je vodíková veřejná doprava na severozápadě republiky. Ústí nad Labem má s vodíkovými technologiemi zkušenosti už od roku 1897, kdy se tam vodík začal vyrábět unikátní zvonovou elektrolýzou. Tehdy sloužil například k veřejnému osvětlení nebo k provozu tamní továrny na mýdlo, rostlinný olej a tuk. Ta měla být původně zlikvidována, ale díky finanční podpoře ústeckého muzea, pražské ČVUT a skupiny Sev.en Energy byl tento historický objekt zachráněn. „Významná vodíková minulost Ústeckého kraje a transformace uhelného regionu, kterou spolu s Ústeckým krajem a státem připravujeme, jen potvrzuje fakt, že vodík tu byl, je a věříme, že i bude,“ uvedla Gabriela Sáričková Benešová, mluvčí skupiny Sev.en Energy.

Konec drahého tankování? Solární nátěr budoucnosti mění vodu na palivo pro automobily.

Ústí nad Labem věří v úspěch H2

Dopravní podnik města Ústí nad Labem uzavřel smlouvu na dodávku vodíkových autobusů v hodnotě 302 milionů korun s polskou firmou Solaris Bus & Coach. Půjde o celkem dvacet autobusů, přičemž každé vozidlo vyjde na zhruba 15 milionů korun. Město navíc pracuje i na výstavbě vodíkové čerpací stanice a čističky vodíku. Dopravní podnik se při výběru bezemisní hromadné dopravy rozhodl pro vodík takřka okamžitě.

Obrázek: Česká města objednávají vodíkové autobusy. Kde jsou slibované čerpací stanice na vodík?

Vodíkové autobusy budou vypadat a jezdit zcela normálně. Rozdíl bude v nulových splodinách. Foto: Freepik

„Hlavní roli v tomto směru sehrála skutečnost, že ústecká společnost Spolchemie při své činnosti produkuje vodík jako vedlejší produkt,“ vysvětluje mluvčí Jana Dvořáková. „Vodíkové autobusy mají veškeré výhody bateriových elektrobusů a za přibližně 10 minut je lze naplnit vodíkem na dojezd až 330 km. Mezi přednosti vodíkových autobusů patří snížení zátěže hlukem, dynamika, rychlost plnění a nulové emise,“ doplňuje.

„Hydrogen Valley“ aneb i Češi mají své vodíkové údolí

Severozápad Čech se jako první tuzemský region zařadil mezi takzvaná „vodíková údolí“, která napříč Evropou pracují na rozvoji vodíkových ekosystémů. „Budoucnost regionu staví Sev.en Energy také na bezemisní výrobě energie. Proto jsme mezi transformační projekty Ústeckého kraje vstoupili s Green Mine, projektem na přeměnu lomu ČSA na moderní energetický park, který bude sdružovat jak výrobu energie z obnovitelných zdrojů, tak akumulaci energie s významným regulačním potenciálem. Chybět samozřejmě nebudou fotovoltaické a větrné parky na výsypkách ani plovoucí fotovoltaika. Oproti jiným podobným projektům ale ten náš sází především na vodík. Výroba zeleného vodíku s využitím energie z obnovitelných zdrojů a vody z jezera, které ve zbytkové jámě po ukončení těžby vznikne, je pro nás v bezemisní energetice prioritou,” přiblížila jeden z vodíkových projektů v Ústeckém kraji Gabriela Sáričková Benešová. Vodíkovým údolím se má stát také Moravskoslezský kraj. Plány regionů si však budou žádat obrovské finanční prostředky, a tak počítají i s podporou z evropského rozpočtu.

Obrázek: Česká města objednávají vodíkové autobusy. Kde jsou slibované čerpací stanice na vodík?

Výroba zeleného vodíku není jednoduchá. Problém je i skladování. Foto: Freepik

Agrovoltaika: Pěstování pod solárními panely má řadu výhod. Průhledné solární panely změní všechna okna v domě na zdroj energie.

Abychom začali jezdit na vodík, potřebujeme čerpací stanice

Aby mohl být vodík využíván v osobní dopravě, musí vzniknout i síť čerpacích stanic. V současnosti v Česku totiž není ani jedna veřejně dostupná. V prvním čtvrtletí 2022 by však v tuzemsku měly vyrůst dvě čerpací stanice pro osobní automobily a do roku 2023 by se jejich počet měl rozrůst na šest až osm. První stojany se objeví v Praze, Litvínově a v Brně.

„Do roku 2030 by u nás mělo stát přibližně 80 plnících stanic a na vodík by u nás mělo jezdit 40 až 50 tisíc osobních automobilů a devět stovek autobusů. Pokud bude výstavba infrastruktury pokračovat naznačeným tempem, jsou tato čísla reálná,” doplňuje Aleš Doucek z ÚJV Řež. Osobní vodíková doprava je zatím „v plenkách“ téměř po celém světě.

Obrázek: Česká města objednávají vodíkové autobusy. Kde jsou slibované čerpací stanice na vodík?

Vodíková Toyota Mirai se v Česku nabízí i přes nedostatek čerpacích stanic. Foto: Se souhlasem Toyota

„V loňském roce totiž bylo v provozu pouze 560 veřejných plnících stanic. V roce 2010 byl jejich počet méně než poloviční, ale za poslední roky nabrala vodíková doprava obrátky a od roku 2016 se zavádění vodíkových čerpacích stanic viditelně zrychlilo. Největší pokroky činí v tomto ohledu Japonsko, kde se nachází 134 stanic, tedy téměř čtvrtina z celkového světového počtu. Evropskou vodíkovou velmocí je pak Německo se svými 90 stanicemi, v celosvětovém srovnání je hned na druhém místě,“ uvádí Tomáš Odstrčil z Evropy v datech.

2 Komentářů
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jakub Unucka
Prchlik

Ostrava, to je to polské město u hranic?

Obrázek: AI v rukou generace Z: Čeští studenti vymysleli brýle pro nevidomé a interaktivní čtečku knih
AI v rukou generace Z: Čeští studenti vymysleli brýle pro nevidomé a interaktivní čtečku knih
Obrázek: Vědci vyvinuli natahovací solární panel. Napnutím lze zvětšit jeho plochu o polovinu
Vědci vyvinuli natahovací solární panel. Napnutím lze zvětšit jeho plochu o polovinu
Obrázek: Klein Vision AirCar: Cesta létajícím vozem původem ze Slovenska je futuristickým zážitkem
Klein Vision AirCar: Cesta létajícím vozem původem ze Slovenska je futuristickým zážitkem
Obrázek: Silnice jsou kvůli nim prý nebezpečnější. Senátoři varují před autonomními vozidly a asistenty pro řidiče
Silnice jsou kvůli nim prý nebezpečnější. Senátoři varují před autonomními vozidly a asistenty pro řidiče
Obrázek: Tvrdí cizí lidé, že jim volalo vaše číslo? Poradíme, jak poznat podvodný spoofing
Tvrdí cizí lidé, že jim volalo vaše číslo? Poradíme, jak poznat podvodný spoofing
Obrázek: Podvodníci mohou volat z vašeho telefonního čísla i čísla banky. Proč operátoři nezasáhnou?
Podvodníci mohou volat z vašeho telefonního čísla i čísla banky. Proč operátoři nezasáhnou?
Obrázek: Máte doma nefunkční GPS lokátor od Invoxia? Nyní bude v ČR opět fungovat
Máte doma nefunkční GPS lokátor od Invoxia? Nyní bude v ČR opět fungovat
Obrázek: Tesla v ČR otevřela své rychlonabíječky pro všechny elektromobily. Jak nabíjet na Superchargeru?
Tesla v ČR otevřela své rychlonabíječky pro všechny elektromobily. Jak nabíjet na Superchargeru?